Publicerat Mars 26, 201115 yr Gick ut för att börja kapa upp några bitar AEB-L för att börja göra några knivar som har legat på listan ett tag men jag kände att jag inte var i form för precisionsarbete och då fick jag en kanske lite annorlunda idé... Jag skall göra en kniv med min ryggrad som förebild och monument över denna otroligt låååååååånga resa till återställning. Här är en bild som jag utgick ifrån till bladet. Speciellt funktionell kommer den inte att bli men å andra sidan får det väl bli min första icke-brukskniv! Modifierade bilden i Photoshop och sedan ritade jag av kotorna så det blev en kniv av det hela. Sedan gick jag loss med vinkelslipen och grovformade det hela samt lade på ett handtag som kommer att formas ordentligt senare. Skalorna kommer att vara gjorda av ben, fingerskydden av två revben och skall motsvara linjerna på bäckenbenet och sedan blir det en knopp i ändan av antingen ben eller horn. Bladet kommer förutom att slipas vasst även få mönstret från diskarna och de andra kotorna man ser på röntgen mejslade och graverade (beroende på vad som funkar) Det kommer nog att bli en ordentlig session med nålfilar och dremel för att slipa till alla kotorna men å andra sidan lär man sig nog något nytt om materialet också! I dag har jag varit på magnetröntgen med hjälp av en synnerligen trevlig medlem här på forumet som fixade in mig via "personalingången" och således kapade min väntan ganska rejält på slutbesked huruvida om/var/när/hur de skall operera mig! TACK! - du vet vem du är (skriver inte publikt här så anonymiteten är skyddad) Idén till kniven fick jag från The chronicles of Riddick där han har en kniv som har ett minst sagt udda blad! Nu är det dags att nanna kudden... I morgon är det en ny dag!
Publicerat Mars 26, 201115 yr Så jäkla cool ska bli skit skoj att se detta ta form jäkligt häftigt tema Ha det bra nu /Jocke
Publicerat Mars 26, 201115 yr Gick ut för att börja kapa upp några bitar AEB-L för att börja göra några knivar som har legat på listan ett tag men jag kände att jag inte var i form för precisionsarbete och då fick jag en kanske lite annorlunda idé... Jag skall göra en kniv med min ryggrad som förebild och monument över denna otroligt låååååååånga resa till återställning. Här är en bild som jag utgick ifrån till bladet. Speciellt funktionell kommer den inte att bli men å andra sidan får det väl bli min första icke-brukskniv! Modifierade bilden i Photoshop och sedan ritade jag av kotorna så det blev en kniv av det hela. Sedan gick jag loss med vinkelslipen och grovformade det hela samt lade på ett handtag som kommer att formas ordentligt senare. Skalorna kommer att vara gjorda av ben, fingerskydden av två revben och skall motsvara linjerna på bäckenbenet och sedan blir det en knopp i ändan av antingen ben eller horn. Bladet kommer förutom att slipas vasst även få mönstret från diskarna och de andra kotorna man ser på röntgen mejslade och graverade (beroende på vad som funkar) Det kommer nog att bli en ordentlig session med nålfilar och dremel för att slipa till alla kotorna men å andra sidan lär man sig nog något nytt om materialet också! I dag har jag varit på magnetröntgen med hjälp av en synnerligen trevlig medlem här på forumet som fixade in mig via "personalingången" och således kapade min väntan ganska rejält på slutbesked huruvida om/var/när/hur de skall operera mig! TACK! - du vet vem du är (skriver inte publikt här så anonymiteten är skyddad) Idén till kniven fick jag från The chronicles of Riddick där han har en kniv som har ett minst sagt udda blad! Nu är det dags att nanna kudden... I morgon är det en ny dag! Ska du tävla med denna eller faller den inte in under de kriterier som krävs? Hade varit ett udda bidrag... Fast udda lär det bli vilket som. Häftigt! Gillar hur din hjärna tänker.
Publicerat Mars 26, 201115 yr Första tanken som slog mig var att den är grym! Sen fick jag en fras i huvudet (ursäkta stavfelen) "I'm going mid-eival on your arse!" som jag har för mig är från Pulp Fiction. Men till sak nu, den kommer bli ascool.
Publicerat Mars 27, 201115 yr Ibland så undrar man vart man får alla ideer ifrån..hehe den kommer att bli asgrymm . MVH Eas
Publicerat Mars 27, 201115 yr hehe nice den blir nått att hänga på väggen. Sen får du ju tvunget göra ett matchande svärd.
Publicerat Mars 27, 201115 yr Ja herre j**lar, du är inte klok, men det är säkert bra terapi Gediget arbete oavsett, fila på
Publicerat Mars 27, 201115 yr får man fråga vad som ska opereras i ryggen?har själv dålig rygg med tidigare operations tankar
Publicerat Mars 27, 201115 yr Författare Ja ibland får man lite konstiga idéer men jag behöver något att pyssla med som inte påfrestar ryggen allt för mycket samtidigt som jag rör på mig hela tiden och då fick det bli en "liten" projektkniv Detta är givetvis inte min kniv till vårtävlingen för då hade den inte varit speciellt anonym... Den kommer den med Skall snart masa mig ut till verkstaden, hälla upp en kopp kaffe till, slå på lite bra musik och sätta mig ner och börja fila! (och svära när det går illa ) Terapi med andra ord!
Publicerat Mars 27, 201115 yr Författare får man fråga vad som ska opereras i ryggen?har själv dålig rygg med tidigare operations tankar Har ett diskbråck som gör ont så in i h-vete efter ett fall i källartrappen... Vad de skall operera vet jag inte men jag tippar på att en nerv ligger ordentligt i kläm eftersom det gör så ont hela tiden...
Publicerat Mars 27, 201115 yr Mycket grymt projekt och personligt, blir spännande att följa detta. Hoppas att det reder opp sej med ryggen så småningom, själv går jag och väntar på knäoperation och har all världens tid för nät och kniv tillverkning.
Publicerat Mars 27, 201115 yr Har ett diskbråck som gör ont så in i h-vete efter ett fall i källartrappen... Vad de skall operera vet jag inte men jag tippar på att en nerv ligger ordentligt i kläm eftersom det gör så ont hela tiden... ok,jag har åxå diskbråck 2 st till o med,,funderade på op men läkarna gav 60/40att jag skulle bli bättre alltså 40 procents chans att jag skulle bli SÄMRE än jag är,,då skulle jag nog avsluta i förtid,,skit jobbit med ständig värk,,oops lite ot ursäkta det
Publicerat Mars 27, 201115 yr Författare ok,jag har åxå diskbråck 2 st till o med,,funderade på op men läkarna gav 60/40att jag skulle bli bättre alltså 40 procents chans att jag skulle bli SÄMRE än jag är,,då skulle jag nog avsluta i förtid,,skit jobbit med ständig värk,,oops lite ot ursäkta det Jag är så pass kass i ryggen att mycket sämre kan det inte bli, vad gäller värken då... Min rygg får de göra vad de vill med nu eftersom allt annat måste vara bättre!
Publicerat Mars 27, 201115 yr Författare Fila, slipa, värma, hamra och banka... Nu ger jag upp för i dag! Har hunnit en bit på vägen och en del av detaljerna får jag helt enkelt hoppa över eftersom jag använder så pass hårt material att det inte går att manipulera utan dremel kopplad till V8 eller motsvarande Eftersom jag försöker ta vara på alla spillbitar också blev det en liten necker också! Här är bladet innan jag ger den ett läderskaft och slira med rem som skall gå runt halsen. Den är härdad i olja och borde ligga en bit över 60 HRC i hårdhet men det gör inget eftersom bladet är så litet och eggen är som ett rakblad. Nu blir det horisontellt läge resten av kvällen tror jag...
Publicerat Mars 27, 201115 yr Jäklar vad bra det blir!! Fast det visste jag redan... du är förbaskat duktig! Och du lär dig snabbt. Ser naturliggtvis fram emot att få se fortsättningen!
Publicerat Mars 27, 201115 yr Kanon bra kommer bli skit häftig ska bli jäkla skoj att se de ta form /Jocke
Publicerat Mars 27, 201115 yr ok,jag har åxå diskbråck 2 st till o med,,funderade på op men läkarna gav 60/40att jag skulle bli bättre alltså 40 procents chans att jag skulle bli SÄMRE än jag är,,då skulle jag nog avsluta i förtid,,skit jobbit med ständig värk,,oops lite ot ursäkta det får man fråga vem i landet som gav dig den prognosen inför op?
Publicerat Mars 28, 201115 yr Följer med spänning den här tråden. Jag undrar vad användningsområdet är tänkt för denna sjuka ryggradskniv Jaktsnack verkar vara rena rama vårdkön.Knä,diskbråck och själv väntar man på att fixa till ett magbråck.Hahaha Ha det gött.Nicke (Lilltysken)