Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Stigande kulbana

Featured Replies

Publicerat

Tjena

Har laddat 95 gz V-Max te 6,5x55. Prov sköt på 100 samt 200m fick en stigande kulbana på 5 cm mellan dessa avstånd, undrar om någon annan har varit med om liknade.

Hoppas på svar.

Publicerat

Tjena

Har laddat 95 gz V-Max te 6,5x55. Prov sköt på 100 samt 200m fick en stigande kulbana på 5 cm mellan dessa avstånd, undrar om någon annan har varit med om liknade.

Hoppas på svar.

Kanske kan vara så att din kula fortfarande är på uppgång vid 100.

//

Publicerat

rekyltagningen skiljde sig säkert mellan avstånden. det gör mycket på sig.

Publicerat

Tror att din laddning bryter siktlinjen underifrån på 100m. Om den tar 5 cm högt på 200 vetegudarna vilket anvstånd den är nollad på igen.

Vilken hastighet har du på kulan?

//Blyström

Publicerat

Normalt är att kulbanan skär siktlinjen på 30 meter, när den skär för andra gången är den på väg nedåt. Det där är ett rekylupptagningsproblem.

Publicerat

Då en kula omöjligen kan stiga i sin bana har både Blyström o Lasse rätt anslag i detta,

du har en ohimlans fart på din laddning och den passerar den optiska siktlinjen första gången på 100 meter, det är den enda möjligheten som inte omfattar klurigheter i skytten/vapnet.

/Christian

Publicerat

Försökte leka lite med ballistikprogrammet på Norma för att se vad som skulle krävas i form av hastighet och kikarmontage för att få fram ett träffläge som var 5cm högre på 200m än 100m.

Trodde det skulle vara ganska enkelt att få fram med tanke på att jag sett liknande effekter mellan 80 och 120m.

Men om man skall gå på det programmet så har du både ett märkligt kikarmontage och uppseende väckande hastighet.

Jag skulle därför tro att du kommer att få ett annorlunda resultat om du gör om provet.

Sedan vet jag inte riktigt hur många bulor du drog iväg på 200m. Och vilken spridning du hade på dessa.

Låg du stilla och sköt på två olika mål. Eller var det du som flyttade på dig?

Jag ser förresten inte att du skriver att du "nollat" på 100m som några verkar tolka det som. Om du har gjort det så är resultatet än mer märkligt.

MVH // Henrik

Publicerat

Med en 95 grains V-max är 1000+ m/s inte otroligt och så vitt jag vill minnas laddar den aktuella forumisten på ganska friskt,

för att laborera med omständigheterna,

har man ett sikte monterad 60 mm högt, 1000 m/s Vo och så vidare korsar kulbanan den optiska banan första gången på 50 meter, på 100 meter är den iofs inte så högt över riktpunkten för att sedan vara på 50 mm på 200 meter,

då är man nollad på 260+ meter, för det fall att man bara vill att kulan skall "stiga 50 mm" är det bara att skjuta in pangen på 350 meter, då skiljer det 50 mm från 100-200 meter,

men det är klart man har ett litet överslag på 100 meter då.

Det känns som att det är läge att börja om från början här med en viss uppmätning av vapen o optik samt en nollställning på 100 meter.

/Christian

Publicerat

Något är fel!

För att få en stigande kulbana efter 100 meter med denna kula i Vo 1000 måste kikaren upp över 70mm då stiger den några mm men träffar ändå runt 50mm lågt på 200.

För att träffa 5cm högt på 200 måste man nog vara en giraff för att klara den höjd på siktet som krävs ;)

Nu blev jag sugen att testa långhållsskytt utanför jordens dragningskraft det skulle vara en intressant upplevelse :lol:

Publicerat

Mmm han gotland laddar, precis som Christian är inne på, väldigt hårt :rolleyes:

Tror att spöket i detta ärende är skjutställning/rekylupptagning..

Hörrö fjunis, sköt 68 kappor igår morse invid grushögen som du och Andreas låg och kravlade i när du var med. Fixa det du i Skåne :lol:

Gammal är äldst :wub:

/ Puss!

Publicerat
  • Författare

Mmm han gotland laddar, precis som Christian är inne på, väldigt hårt :rolleyes:

Tror att spöket i detta ärende är skjutställning/rekylupptagning..

Hörrö fjunis, sköt 68 kappor igår morse invid grushögen som du och Andreas låg och kravlade i när du var med. Fixa det du i Skåne :lol:

Gammal är äldst :wub:

/ Puss!

Sköt på två olika mål liggandes med dom minsta harrisstöden samt en sand kudde under kolven, inget skytte problem, vind stilla, tre kulor på varje mål i följd,

först 100 m två hål i hål tredje 5 mm höger 0:ad, 200 m 1:a 5cm högt, 2:a 5 cm högt 0,6 cm höger, 3:de 5cm högt o,3 cm vänster.

Hadde trut morgon i söndags 28 trut 12 svartfågel, 2 man, 3 timmar :-).

Publicerat

Det är inte den gamla klassikern som spökar ?

Att 100- och 200-målen står "på olika höjd över havet" i förhållande till avfyringsplatsen.....

Eller, (som vanligt) har jag otur när jag tänker. :blush:

Raggarö

Publicerat

Det är inte den gamla klassikern som spökar ?

Att 100- och 200-målen står "på olika höjd över havet" i förhållande till avfyringsplatsen.....

Eller, (som vanligt) har jag otur när jag tänker. :blush:

Raggarö

kanske jag har otur när jag tänker men jag fattar inte vad du menar.

Publicerat

Sköt på två olika mål liggandes med dom minsta harrisstöden samt en sand kudde under kolven, inget skytte problem, vind stilla, tre kulor på varje mål i följd,

först 100 m två hål i hål tredje 5 mm höger 0:ad, 200 m 1:a 5cm högt, 2:a 5 cm högt 0,6 cm höger, 3:de 5cm högt o,3 cm vänster.

skjut på 300m också, om gravitationen inte fungerar där heller så är nobelpriset nästa. :D

Publicerat

maddog,

När inte du förstod vad jag menade(!) så var jag tvungen att kontakta mannen som berättade historien för mig, och han bekräftade att jag hade otur då jag tänkte :blush:

Historien är likartad men orsaken till "felet" kan inte uppstå i detta fall. Jag återgår till att sortera navelludd.....

Raggarö

Publicerat

5mm Höger! Om du skjuter med 6,5 så är väl även det Hål i hål? ;)

OK Förstår vad du menar.

Tänkte bara fråga. Hur högt sitter kikarsiktet? Vet du utgångshastigheten? Om den är högre än någon sorts std så kan det där med BC vara lite klurigt. Kan vara värt att mäta hastigheten på lite avstånd.

// Henrik

Publicerat
  • Författare

OK Förstår vad du menar.

Tänkte bara fråga. Hur högt sitter kikarsiktet? Vet du utgångshastigheten? Om den är högre än någon sorts std så kan det där med BC vara lite klurigt. Kan vara värt att mäta hastigheten på lite avstånd.

// Henrik

[/quote

Kikar höjd 30 mm, v0: 1165 mät i en militär doppler,

Skit jakt på er alla.

Publicerat

Körde datan i Normas ballestikgenerator.

V0 1165

Höjd siktlinje 30mm

BC 0,365

Fullt möjligt med ett 50mm högre träffläge på 200m än på 100m om bössan är inskjuten på 360m.

Detta innebär att träffläget på 100m är 100mm över riktpunkt och träffläget på 200m är 150mm över riktpunkt.

//Blyström

Publicerat

Jo med annat inskjutningsavstånd är allt möjligt men det beror på att man skjuter i en vinkel uppåt ballistiken är ändå samma.

Publicerat

Jo med annat inskjutningsavstånd är allt möjligt men det beror på att man skjuter i en vinkel uppåt ballistiken är ändå samma.

Läste om tråden, hade missat nollning på 100m i ett av inläggen :blush:

//Blyström

Publicerat

Äsch.. vidhåller, skit bakom spakarna tror jag :lol:

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Äsch.. vidhåller, skit bakom spakarna tror jag :lol:

Mvh!

Jo du hade aldrig vidhållit att en jaktelev hade en 6,5 a som skjuter bättre än vixen 222

Puss å Kram :D

Publicerat

Jo du hade aldrig vidhållit att en jaktelev hade en 6,5 a som skjuter bättre än vixen 222

Puss å Kram :D

Nej du har rätt av det enkla skälet att det är så :lol:

0-200 så får du svårt att skjuta trängre än Vixen vilket jag tror framgick av bomstatiken från 2010 :lol:

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Nej du har rätt av det enkla skälet att det är så :lol:

0-200 så får du svårt att skjuta trängre än Vixen vilket jag tror framgick av bomstatiken från 2010 :lol:

Mvh!

Jo det e väl så MEN alla va ju inte bom :D

Publicerat
  • Författare

OK Förstår vad du menar.

// Henrik

Skotten mäts alltid med centrum mått.