Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp i Tikkas siffer djungel.

Featured Replies

Publicerat

Har fått ett erbjudande om att köpa en Tikka M695 "allweather", bra-dålig, för-nackdelar?

Tanken har varit att köpa en ny Tikka T3 Light men osäker nu när jag fått detta erbjudande för denna bössa har ju oxå syntetkolv och denna har även rostfri pipa vilket inte den T3a jag tittat på hade.

Publicerat

Jag tycker alla modellerna innan T3, dvs 690, 695, och 658 är riktigt trevliga rent mekaniskt och skyttemässigt. Det enda jag möjligen skulle kunna ha nån invändning mot är stocken på All Weather-modellen du nämner. Brukar vara rätt fet plast à la hockeypuck, men jag är inte säker.

Publicerat

M695 All-Weather stocken är mycket trevligare och styvare än nya T3 stocken.

Publicerat

T3orna är så mkt trevligare vid jakt !

Pg av att de är lättare kortare smidigare än de gammla moddelerna! Men ska du mest ligga och skjuta papp spelar ju vikten mindre roll.

Är man som jag, lite rörlig i jakten uppskatar man ganska snart ett smidigare vapen. Därför valde jag T3, har haft m55 före.

Båda moddelerna skjuter mkt bra.

Känn på dem och låt känslan avgöra.

Och så finns ju T3 med rostfri pipa också !

/mvh.

Publicerat

Jag har både 690 och 695 skillnaden är att man fräst upp porten lite större på 695

T3 är en nya modellen rätt lik men en port som är ett mellanting om jag minns rätt. Samt en annan lösning på rekylklack bättre eller ej kan jag inte svara på däremot har man fasat låsklackarna på T3 varför fattar jag inte när det inte finns någon motsvarande vinkel på pipan. Det spelar säkert ingen roll men konstigt ställe att ta bort material tycker jag

Publicerat

"All-Weather" är den rostfria varianten i 595/695 Master-serien.

Det fanns även en variant med syntetstock och blånerat stål. "Master synthetic", kallades den. En sån i kaliber 6,5X55 har jag haft i 10 år ca.

Jag tycker att syntetstocken är helt OK, och bra för att vara en fabrikslevererad kolv.

Stabilt system, bra pipa, bra precision, mycket bra trycke - som alltid när det gäller Tikka.

Jag föredrar de äldre Tikka-bössorna eftersom jag också föredrar lite tyngd (gammal insnöad banskytt, är orsaken).

Vill du ha låg vikt så är T3 bra. Men nu är ju inte Master direkt tunga heller, ca 3,2-3,3 kg beroende på lådlängd.

Är All-weathern i bra skick, så slå till på den.

mvh Danne