Publicerat Mars 27, 201115 yr Min uv tappade stjärtfjädrarna i morse och när jag nu skulle limma dem på plats igen upptäckte jag att uven fått ngn äcklig bugg som mumsar skinnet som håller fjädrarna på plats. Haft samma kreatur på den pimpade limpan vilket fått till följd att garaget nu är täckt med fjäder från 3 fasaner. Vill inte att detta äckel ska klä av min fina uv Limmat fjädrarna och hivat ned uven i frysen, det torde mula äckeldjuren men på sikt anar jag att man måste ha ngt slags gift. Idéer någon???? Mvh!
Publicerat Mars 27, 201115 yr Min uv tappade stjärtfjädrarna i morse och när jag nu skulle limma dem på plats igen upptäckte jag att uven fått ngn äcklig bugg som mumsar skinnet som håller fjädrarna på plats. Haft samma kreatur på den pimpade limpan vilket fått till följd att garaget nu är täckt med fjäder från 3 fasaner. Vill inte att detta äckel ska klä av min fina uv Limmat fjädrarna och hivat ned uven i frysen, det torde mula äckeldjuren men på sikt anar jag att man måste ha ngt slags gift. Idéer någon???? Mvh! Kolla med ngn konservator? De borde ha bra koll på sådant. Frysen brukar ju hjälpa mot sådant iaf.
Publicerat Mars 27, 201115 yr 1. Sätt uven i en sopsäck 2. Träd sopsäcken på ett avgasrör 3. Tejpa 4. Starta bilen Kunde det funka kanske?
Publicerat Mars 27, 201115 yr På Granngården finns det ett medel för ohyra som minkuppfödare använder. Det funkar skitbra mot kvalster och ohyra som går på hönsen. Det är små kristaller och jag tror det skulle kunna funka ganska bra på en uv också. Om du förvarar uven i en pappsäck och strör på detta medel varje gång efter användade så borde det ta kål på all ohyra. Kommer inte ihåg vad medlet heter men fråga på Granngården så skall du nog få hjälp. Dyr är den inte heller!
Publicerat Mars 27, 201115 yr Sopsäcken var bra Jag kompletterar med andra medel. 1. Sätt uven i en sopsäck 2. Spruta Radar insektsspray (brukar finnas på ICA) i säcken 3. Tejpa
Publicerat Mars 28, 201115 yr Som jag förstår det vill du: 1/ akut åtgärda problemet 2/ hitta något som förebygger framtida problem Vad gäller punkt 1 så har du gjort alldeles rätt. Frysen är bra till sånt. Vad gäller punkt 2 så skulle jag helt klart ställt frågan till Naturhistoriska Riksmuseet. Med tanke på vilka samlingar de har och vilka problem de skulle kunna råka ut för så har de metoderna. De deltar även i forskning (det internationella projektet PRE-MAL) kring just detta. Min erfarenhet är att de brukar vara snabba att svara om man frågar dem. Jag föreslår att du kontaktar: Niklas Jönsson, entomolog, samlingsansvarig, Naturhistoriska riksmuseet, Entomologiska enheten. Box 50007, 104 05 Stockholm. Tel: +46 (0)8 519 551 75 E-post: Niklas.Jonsson[at]nrm.se Det är även till honom projektet PRE-MALs angivna telefonnummer går.
Publicerat Mars 28, 201115 yr Författare Jag föreslår att du kontaktar: Niklas Jönsson, entomolog, samlingsansvarig, Naturhistoriska riksmuseet, Entomologiska enheten. Box 50007, 104 05 Stockholm. Tel: +46 (0)8 519 551 75 E-post: Niklas.Jonsson[at]nrm.se Det är även till honom projektet PRE-MALs angivna telefonnummer går. TAget! Ska försöka fotografera "spåren" och maila honom så får vi se.. Tackar!
Publicerat Mars 28, 201115 yr TAget! Ska försöka fotografera "spåren" och maila honom så får vi se.. Tackar! de nada. Jag och flera med mig vill säkert veta vad man kan/skall göra så följ gärna upp tråden.
Publicerat Mars 28, 201115 yr Författare Ska göra det.. enda trösten i bedrövelsen är att jag nog har en ny uv på ingång.. Men denna har hållt jävligt bra så det vore trist att få den uppkäkad! Mvh!
Publicerat Mars 28, 201115 yr ARDAP. meget effektivt! men vär forsiktig når du bruker det. det tar död på ALLT. legg hva det måtte väre i en påse. gi en liten dusj med ardap, og knyt igjenn. vent 24 timer og dusj igjenn. efter nye 24 timer så er alt dödt. garantert!! om det er et rum med problem og ikke bare en gjenstand. gi en liten dusj i luften på rommet morra og kveld i en til to uker. så er problemet löst. men husk dette er potente saker, så ikke la noen oppholde seg for mye på rummet. om du vil/må bli kvitt problemet raskt er det bare å dose på mye med ardap, men da må du evakuere og bo et annet sted noen dager. eneste er at ardap er et profesjonellt bekjempningsmedel. så det selges ikke over allt. et annet produkt som er effektivt og litt letter å få tak i er IVOMEC.
Publicerat Mars 28, 201115 yr ARDAP. meget effektivt! men vär forsiktig når du bruker det. det tar död på ALLT. legg hva det måtte väre i en påse. gi en liten dusj med ardap, og knyt igjenn. vent 24 timer og dusj igjenn. efter nye 24 timer så er alt dödt. garantert!! om det er et rum med problem og ikke bare en gjenstand. gi en liten dusj i luften på rommet morra og kveld i en til to uker. så er problemet löst. men husk dette er potente saker, så ikke la noen oppholde seg for mye på rummet. om du vil/må bli kvitt problemet raskt er det bare å dose på mye med ardap, men da må du evakuere og bo et annet sted noen dager. eneste er at ardap er et profesjonellt bekjempningsmedel. så det selges ikke over allt. et annet produkt som er effektivt og litt letter å få tak i er IVOMEC. Går det fortfarande att få tag i Ardap om man inte är reptilägare och en veterinär skriver ut det? Lite halvgiftiga prylar att pyssla med men det lär nog funka bra på uven!
Publicerat Mars 28, 201115 yr Ska göra det.. enda trösten i bedrövelsen är att jag nog har en ny uv på ingång.. Men denna har hållt jävligt bra så det vore trist att få den uppkäkad! Mvh! Tycker nog en bild på den spöade uven vore på sin plats här i tråden. Bonus om du kan få med parasiterna på bild också
Publicerat Mars 28, 201115 yr TAget! Ska försöka fotografera "spåren" och maila honom så får vi se.. Om du inte får något svar så har jag 2 polare som jobbar där som jag kan fråga. Den ena träffas för bio i kväll, ska se om jag kommer ihåg så skall jag höra med honom i förebyggande syfte även om du fått svar.
Publicerat Mars 28, 201115 yr Författare Om du inte får något svar så har jag 2 polare som jobbar där som jag kan fråga. Den ena träffas för bio i kväll, ska se om jag kommer ihåg så skall jag höra med honom i förebyggande syfte även om du fått svar. Ja!! Försök komma ihåg, jag är rätt säker på att vaddetnuär som mumsar uvskinn såsmåningom blir till en liten fjärills liknande insekt. Sett dem flyga omkring inne i garaget tidvis och då alltid när jag haft en pimpad plastlimpa under uppkäkande. De verkar inte äta fjäder eller dun utan enbart skinn och där de mumsat blir det som mm stora vita pluttar kvar.. FAn att jag inte plåtade skiten redan igår! Maichel.. uven bor i frysen i garaget, ids inte trassla mej ut där och plåta. Dessutom osams med kamerahelvetet då tonårsjävlen ändrat inställning på den så den tar RAW-format. Det formatet gillar inte den version av photoshop som jag har så.. ja inga bilder. Mvh!
Publicerat Mars 28, 201115 yr Går det fortfarande att få tag i Ardap om man inte är reptilägare och en veterinär skriver ut det? Lite halvgiftiga prylar att pyssla med men det lär nog funka bra på uven! jeg trur du må gå igjennom veterinär. men du MÅ ikke väre reptilägare. mener dom tar det litt på skjönn. om man har en god grunn og er et oppegående, fornuftig menneske, så bruker man å få kjöpe av vet. om veterinären din ikke kan hjelpe deg, så kanskje jeg kan. bare gi meg beskjed. men som jeg nevnte, så er ivomec et alternativ som ikke har fullt så strengt lovverk...
Publicerat Mars 28, 201115 yr Författare Kom på en möjlighet till att lösa detta kortsiktigt.. Kullhusen där man föder upp fasaner o rapphöns behandlas med ngt jävligt obehagligt gift innan man pluttrar in nya fåglar. Detta för att döda ev insekter som kan äventyra de små livens hälsa. Såvitt jag fattat så ska man inte hålla sig i närheten när detta görs så undrar om man inte ska låta uven bosätta sig i ett kullhus under avgiftning? Skit samma, det akuta känns som man löst. Nu gäller det att lista ut ngt bra sätt att göra uven oätlig för äckeldjuren även framledes.. Mvh!
Publicerat Mars 28, 201115 yr Alright, nu har jag undersökt detta närmare. Ringde polaren på Naturhysteriska Riksmuseét och han sade åt mig att prata med vår andra kamrat som jobbar med att just.... TADA... stoppa upp och ta hand om fåglar på NRM. Han informerade om att de inte längre får använda några som helst medel längre i sina fåglar. De använder samma metod som du redan gör Hippen, nämligen att stoppa fågeln i frysen men är noga att ha en plastpåse runt under hela tiden och även vid upptinande för att minimera kondensen på fågeln. De sista medel de använde för att behandla fåglarna var något som hette "diklovos" men är numera förbjudet i EU. Han tipsade att man skulle leta upp en gammal RADAR-flaska från 80-talet som innehåller alla gottegrejjer som nu är förbjudna så kanske det skulle fungera. Utanför EU används tydligen även något fortfarande som kallas "naftalin". Som en sidoparantes var han lite lätt fundersam på hur deras fågelsamling på runt 130 000 fåglar kommer se ut om 20 år när man nu inte får använda de roliga medlen längre.
Publicerat Mars 28, 201115 yr Författare Wow! Stort tack! Men jag måste säga att jag blir förvirrad.. tänk om man skulle ta med ngr såna här fjärillar från garaget och släppa dem på NRM? Sicken julafton för dem Ok.. så befintlig Radar är för snällt alltså? Trist.. det kändes mest lättillgängligt utan att behöva riskera ens egen hälsa.. Mvh!
Publicerat Mars 28, 201115 yr Författare Har du hört talas om Kråkornas hämnd . Misstänker att du tipsat dem om denna möjlighet? Kollat Christians jaktdagbok? Mvh!
Publicerat Mars 28, 201115 yr Utanför EU används tydligen även något fortfarande som kallas "naftalin". Det finns, hos en skäggig konsult i Solna, en flaska på 350 gram Naftalin. Frågan är hur Hippen får tag i den? MVH! /HerrBerg
Publicerat Mars 28, 201115 yr Författare Det finns, hos en skäggig konsult i Solna, en flaska på 350 gram Naftalin. Frågan är hur Hippen får tag i den? Hmm.. har en kompis som jobbar med logistik, har för mej att han sitter i Uppala.. undrar om han inte kan styra dit ngn 14-meters långtradare? Mmm... Kom igen nu, inse att jag gör dej en tjänst genom att sno den för dej. Du är skäggig och har gift hemma, gissa om Säpo har koll på dej? Måste läsa på om det där giftet och hur man använder det. I nuläget har jag inget konkret förslag ang logistiken.. ska nog köra en sväng på Väddö framöver, kan det passa Herrn? Mvh!
Publicerat Mars 28, 201115 yr Du är skäggig och har gift hemma, gissa om Säpo har koll på dej? Insh Allah... I nuläget har jag inget konkret förslag ang logistiken.. ska nog köra en sväng på Väddö framöver, kan det passa Herrn? Hade jag aaaaldrig tänkt på.... Men när du tar upp det så....
Publicerat Mars 28, 201115 yr Författare Hade jag aaaaldrig tänkt på.... Men när du tar upp det så.... No shit Detta låter kul, gift eller ej! Du blir med nästa sväng till Väddö! Mvh!