Publicerat Mars 27, 201115 yr Är det någon som sett eller lyckas skjuta en rackelhane? Hur vanliga är dom igentligen?
Publicerat Mars 27, 201115 yr Jag har skjutit 3st visst är dem rätt ovanliga men förekommer ändå lite sporadiskt. Mina är samtliga skjutna på hösten på toppjakten har jag bara sett en denna sköt en kompis 08 Sedan har jag en riktig raritet det är en järptjäder som jag sköt runt 95 den är uppstoppad
Publicerat Mars 27, 201115 yr Jag såg en utanför Björketorp i Västra götaland någon gång i mitten på 90-talet. Det är dock enda kontakt jag haft med en sådan.
Publicerat Mars 27, 201115 yr haha järptjädern är det absolut häftigaste vilt jag sett=)aldrig hört talas om denna blandning ens...kan bara tänka på din reaktion när du skjutit den=)
Publicerat Mars 27, 201115 yr haha järptjädern är det absolut häftigaste vilt jag sett=)aldrig hört talas om denna blandning ens...kan bara tänka på din reaktion när du skjutit den=) Sköt den i tron att det var en tjäderhöna då storleken stämmer med det, men visst fick jag bråttom att få den ur käften på finnen när jag kom fram. Därför vingarna är lagt upp lite extra för ryggdunet satt i hennes käft
Publicerat Mars 28, 201115 yr men ett väldigt trevligt minne på väggen av ett av sveriges ovanligaste viltarter
Publicerat Mars 29, 201115 yr Hmmm... man får väl anta att det är en järptupp som bestigit en tjäderhöna, och inte tvärtom... ger storleken har ingen betydelse en helt ny mening. En järptupp kan väl väga...en tiondel av en tjädertupp? Jädrigt coolt Lars; den och det minnet hade jag gärna haft!
Publicerat Mars 29, 201115 yr Hmmm... man får väl anta att det är en järptupp som bestigit en tjäderhöna, och inte tvärtom... ger storleken har ingen betydelse en helt ny mening. En järptupp kan väl väga...en tiondel av en tjädertupp? Jädrigt coolt Lars; den och det minnet hade jag gärna haft! Jo den är riktigt frän och skoj med något på väggen som inte finns i varje jägarhem Håller med att enda troliga förklaringen är en väldigt morsk järptupp för en tjädertupp på en järphöna känns ännu mera suspekt tyvärr fick jag aldrig 100% klarhet vad det är. En kollega till dig som slarvade bort kroppen då den skulle på dna analys för att säkerställa att det verkligen är en korsning Det finns nämligen hönor som får hormonrubbningar och fjäderskruden kan bli väldigt skum på dessa med inslag från tupp ungefär som min som har tupp style. Men jag är övertygad att denna är en korsning då den storleksmässigt stämmer med en tjäderhöna medan fötterna och huvud är på tok för små och järpens vattrade bröst går inte att ta miste på.
Publicerat Mars 29, 201115 yr Jo den är riktigt frän och skoj med något på väggen som inte finns i varje jägarhem Håller med att enda troliga förklaringen är en väldigt morsk järptupp för en tjädertupp på en järphöna känns ännu mera suspekt tyvärr fick jag aldrig 100% klarhet vad det är. En kollega till dig som slarvade bort kroppen då den skulle på dna analys för att säkerställa att det verkligen är en korsning Det finns nämligen hönor som får hormonrubbningar och fjäderskruden kan bli väldigt skum på dessa med inslag från tupp ungefär som min som har tupp style. Men jag är övertygad att denna är en korsning då den storleksmässigt stämmer med en tjäderhöna medan fötterna och huvud är på tok för små och järpens vattrade bröst går inte att ta miste på. "Bara" att rycka en fjäder och analysera... eller ännu bättre en liten, liten bit skinn (typ ett par mm2) och en fjäder. Ska kolla med mina kollegor på Uppsala universitet och se vad vi kan göra. Vid tillfälle... påminn mig om jag inte hör av mig per PM.
Publicerat Mars 29, 201115 yr "Bara" att rycka en fjäder och analysera... eller ännu bättre en liten, liten bit skinn (typ ett par mm2) och en fjäder. Ska kolla med mina kollegor på Uppsala universitet och se vad vi kan göra. Vid tillfälle... påminn mig om jag inte hör av mig per PM. Jag läste i Världens Historia igår om dna där man fastställt massa historiska människors DNA från hår mm så borde kopplat att det räcker med en fjäder