Publicerat Mars 27, 201115 yr Hej. Min Flickvän har klarat skrivningen för jägarexamen och ska vad det lider skjuta upp. Nu har jag hon och jag skjutit hagel tillsammans förut och då var hon riktigt duktig, fint tänkte jag då hon kommer att klara duvorna med glans. Men i dag och en gång tidigare var det total katastrof!! Hur kan detta nu komma sig? Jag har testat med att hon ska lägga an och sikta på mitt finger/ansikte när jag står en bit bort och då säger hon iaf att kornet hamnar rätt. Jag tycker det ser bra ut också. Men jag är ingen expert. Hon skjuter med min bössa och jag tyckte att hon skjuter aningen högt när vi sköt duvor. Kolven ligger hyfsat i armvecket när man gör testet med att ha avtryckarfingret på hanen och sen kolla om kolvkappan ligger nära armvecket. Jag har försökt med allt men det går inte bra alls. Nervös kan man bli men inte så till den grad att man ena gången skjuter 8 av tio och sen nästa gång inte träffar en enda! Mitt råd är att hon inte ska fundera för mycket utan "dra upp o skjut när duvan är aningen ovan mynningen och inte stanna upp i svingen etc etc. Kan det vara så att när hon sköt första gången inte fattade alls hur man ska hålla och göra utan bara pangade på, och nu när hon vet mer så lägger hon an rätt och då blir allt på tok för att bössa är fel? Hjälp. Mvh//Matte.
Publicerat Mars 27, 201115 yr Hej. Min Flickvän har klarat skrivningen för jägarexamen och ska vad det lider skjuta upp. Nu har jag hon och jag skjutit hagel tillsammans förut och då var hon riktigt duktig, fint tänkte jag då hon kommer att klara duvorna med glans. Men i dag och en gång tidigare var det total katastrof!! Hur kan detta nu komma sig? Jag har testat med att hon ska lägga an och sikta på mitt finger/ansikte när jag står en bit bort och då säger hon iaf att kornet hamnar rätt. Jag tycker det ser bra ut också. Men jag är ingen expert. Hon skjuter med min bössa och jag tyckte att hon skjuter aningen högt när vi sköt duvor. Kolven ligger hyfsat i armvecket när man gör testet med att ha avtryckarfingret på hanen och sen kolla om kolvkappan ligger nära armvecket. Jag har försökt med allt men det går inte bra alls. Nervös kan man bli men inte så till den grad att man ena gången skjuter 8 av tio och sen nästa gång inte träffar en enda! Mitt råd är att hon inte ska fundera för mycket utan "dra upp o skjut när duvan är aningen ovan mynningen och inte stanna upp i svingen etc etc. Kan det vara så att när hon sköt första gången inte fattade alls hur man ska hålla och göra utan bara pangade på, och nu när hon vet mer så lägger hon an rätt och då blir allt på tok för att bössa är fel? Hjälp. Mvh//Matte. Jag kommer ihåg när jag skulle ta jägarexamen.Ena dagen var det bara fullträffar, den andra var ett stort misslyckande. Vid hagelskytte får man aldrig sikta, utan få en helhets bild av duvan.Svingen/målet/avfyrningen ska flyta samman. Mitt misstag var att stanna upp vid avfyrningen(det gick automatiskt) och när jag väl avfyrande så var duvan förbi. Jag tyckte att det svåraste var att skjuta i svingen. Men med lite träning och "ta de som de kommer, lattjolajban-utan-att-tänka". så blev det bättre. Massor av lycka till!!
Publicerat Mars 27, 201115 yr Jag tror att hon har börjat tänka. Jag gjorde samma sak då jag skulle ta examen, sköt fint i början sedan började tänka för mycket på vad jag gjorde, tänkte på hur jag svingade bössan, hur jag lyfte osv. Så prova att säga åt henne å ge fan i att använda hjärnan, hagelskytte ska bara gå på instinkt.
Publicerat Mars 27, 201115 yr Författare Hej o tack. Ja jag har försökt med det och det är säkert det som är problemet. Att det tänks alldeles för mycket. Jag tänkte i dag, "Hur gör jag egentligen" när jag skulle skjuta bara för att förklara för sambon hur jag gör, och sköt 3 bommar på raken! Bössan verkar ju som tidigare nämnts passa, lite lång men annars verkar ju den vara ok för henne att skjuta med. Så ut med henne på banan igen då bara. Tackar för svaren. Mvh//Matte.
Publicerat Mars 27, 201115 yr Låt henne träna anläggningar utan skott, tex hemma, se till så hon ligger rätt med ögat över spången, sen ska hon träna och blunda när hon gör anläggning och när hon öppnar ögonen så ska hon ligga rätt. fortsätt med det till det sitter, och se till att hon har BÄGGE ögonen öppna!!!!!!!!!!Öva på att titta på en punkt hemma nånstans och när allt stämmer ska bössan ligga rätt på punkten vid en riktig anläggning. Ett bra tips som var i vapen tidningen var att sätta i en mini maglite lampa i pipan, det finns en storlek som passar i pipan hyffsat tydligen, då ser man på ljuskäglan ungefär var svärmen skulle tagit.
Publicerat Mars 27, 201115 yr Författare Många bra ideér! Tackar för dom tipsen. Jag tror nog att jag siktar med det ena ögat stängt! Man kanske ska sluta med det? Mvh//Matte.
Publicerat Mars 27, 201115 yr Många bra ideér! Tackar för dom tipsen. Jag tror nog att jag siktar med det ena ögat stängt! Man kanske ska sluta med det? Mvh//Matte. Man siktar ALDRIG med hagel, man RIKTAR!! Att blunda med ena ögat när man skjuter är som att nicka med stängda ögon!! Sluta genast!!!!!Du tappar ju halva synfältet!!! Enda undantaget är om fel öga är dominant.
Publicerat Mars 27, 201115 yr Författare Man siktar ALDRIG med hagel, man RIKTAR!! Att blunda med ena ögat när man skjuter är som att nicka med stängda ögon!! Sluta genast!!!!!Du tappar ju halva synfältet!!! Enda undantaget är om fel öga är dominant. Sikta var ett dåligt ordval av mig. Jag brukar träffa men kanske går det bättre om man börjar öppna bägge ögonen. Både mitt och hennes högeröga är dominant. Sträcker man ut armen och pekar med fingret på något så blir det som om man har två fingrar, därför är det lättare att rikta med det ena ögat stängt.