Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Medförstorande riktmedel

Featured Replies

Publicerat

Hur använder man ett medförstorande riktmedel till avståndsbedömning?

Publicerat

Din tyska nr 1,

har en tillverkar specifik design,

så frågan är vilket märke på tub har du?

Med den kunskapen i handen kan man mäta ganska mycket med en nr 1 också.

/Christian

Publicerat

Som sagt måste du söka fram specen på riktmedlet eller mäta fram den själv 1 mil är 10cm på 100 meter.

Formeln är målets storlek i mm. delat med avlästa mil i siktet.

tex. målet är 500mm och täcker 1 mil i siktet 500/1=500 meter

Publicerat

domch,

Om du meddelar vad du har för sikte så kanske jag kan gräva fram specifika måtten på riktmedlet.

Raggarö

Publicerat
  • Författare

domch,

Om du meddelar vad du har för sikte så kanske jag kan gräva fram specifika måtten på riktmedlet.

Raggarö

Det är en Zeiss Victory Varipoint 2,5-10x42 riktmedel 60.

Publicerat
  • Författare

Den tyska 1:an blev ett riktmedel 60 ;) Vilket kanske var tur eftersom Zeiss gjorde bort sig och lade ned riktmedel 1, det kanske hade blivit lite detektivarbete att få fram data....

Hoppas detta duger:

http://www.zeiss.de/C12567A800347580/EmbedTitelIntern/ZEISS_DE-RET-EN_Reticles_2011_03/$File/ZEISS_DE-RET-EN_Reticles_2011_03.pdf

Raggarö

Hade lite hjärnblödning där med riktmedlena. Det är väl riktmedel 4 motsvarar riktmedel 60 obelyst..? Tack för den länken!

Publicerat

Vad är det du tänkt bedöma avstånd på tavlor eller djur?

Kollar man specen finns det rätt dåligt med mätpunkter i detta riktmedel så kanske är enklast att rita bilder på dem tänkta målen och hur mycket dem täcker på tex. tre olika avstånd.

För att kunna mäta skapligt exakt måste man ligga inom 0,1mil det är rätt svårt om riktmedlet inte passar målet

Publicerat

jag tävlade i ett år på fält med #60 medförstorande och x10 och det gick hyffsat kom topp tre några gånger. du får gärna ringa så kan jag ge dig lite tips hur du ska göra men det är inte lätt att avståndsbedömma med det riktmedlet. dvs bered dig på att träna ;) .

Publicerat

Hade lite hjärnblödning där med riktmedlena. Det är väl riktmedel 4 motsvarar riktmedel 60 obelyst..? Tack för den länken!

Nja, rm4 heter rm40 belyst på Zeiss-språk. Rm60 är sprunget ur det gamla hederliga rm 56 som fanns tidigare för Varipoint-serien. Om vi struntar i att 60 har en belyst punkt i mitten; så jämfört med rm4 har rm60 140 cm/100 meter mellan de liggande stolparna och att de grova stolparna är tunnare jmf med på rm4. Sen finns det på vissa fabrikat rm4A, där det är lite bredare öppning mellan de grova stolparna. Schmidt & Bender kallar sitt 4A för A7...

Kan tycka att ett Varipoint med rm 60 eller helst rm 56 är ett av de bästa jaktriktmedlen som jag testat där man drar nytta av ett rm i båda bildplanen. Tysk ingejörskonst när den är som bäst... :lol:

/Må