Publicerat Mars 27, 201115 yr Hej! Enl. Vihtavouri bör laddningar med krutvikter mellan 11gr och 25gr ökas i steg om 0,5gr samt 10skott på varje vikt. Men det känns som om jag skulle ladda 10 laddningar per vikt i en stege så skulle jag vara relativt ensam om det. I Sierra reloadingmanual för .223 anges laddvikterna i steg om 0.7gr. För en laddning min 20,5gr och max 24gr N130 (55gr kula), hur ser lämplig steglängd ut och hur många laddningar per vikt?
Publicerat Mars 27, 201115 yr Jag skulle börjat på 21,5gr 6 skott och sen stegat upp 0,3gr i taget med 6 patroner. Sen skjuter jag stegen med 3-skottare nerifrån och upp först en gång, sedan en gång till. sen jämför jag dom båda och väljer bästa laddningen... Lättare se vars det lutar om man skjuter dubbla stegar, en tur-träffbild kommer sällan i par på samma laddvikt Blir rätt många skott men det är ju kul och skjuta Mvh magnus.
Publicerat Mars 27, 201115 yr Jag är snål och inte så belevad ännu i handladdningens vara eller inte vara (har laddat i 2 år) Jag laddar mina laddstegar med 0,5 gr intervall och tre skott / laddvikt. Av detta tar jag sedan de som verkar mest lovande och laddar 5 av varje. Ev efterjustering sedan. //
Publicerat Mars 28, 201115 yr Författare Jag är snål och inte så belevad ännu i handladdningens vara eller inte vara (har laddat i 2 år) Jag laddar mina laddstegar med 0,5 gr intervall och tre skott / laddvikt. Av detta tar jag sedan de som verkar mest lovande och laddar 5 av varje. Ev efterjustering sedan. // Hur många steg blir det typiskt mellan min & max för dig då?
Publicerat Mars 29, 201115 yr Hur många steg blir det typiskt mellan min & max för dig då? Mina första trevlande laddningar blev det nog 5-6 st gissar jag på. (all data är hemma) Nu mera "vet" jag lite mera och begrensar mig då till 3-4 st oftast. 4x3=12 5x2=10 Så det går åt en del kulor ändå för att hitta en skaplig laddning. Vill man vara mer precis så blir det ett bra gäng till. Min bråkigaste laddning gjorde jag av med 48 skott innán jag blev nöjd //