Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bläser R93

Featured Replies

Publicerat

Klämde på en hos handlar´n igår och måste säga att jag fick lite sako känsla. Tänkte mest på handutfyllnaden då. Lite av ett krav då man har stora händer ihop med ett öppet grepp. Greppet hade fått vara lite mer öppet men det var helt ok. Däremot R8n var ju hemsk. Måste va gjord som en dambössa :P Brant grepp som handen inte rymdes i alls. Läste att det skulle va bra för att kunna trycka kolven mot axeln, kan väl så vara men om handen knappt får plats. Nä jag förutspår att 8:an kommer floppa bigtime :rolleyes:

Dom hade en Pro modell med 52 cm gängad pipa inne. Inte säker om man skulle ta en svart eller grön kolv. Är det nån som provat en 375 dämpare på 9,3? Skiljer ju bara 2 tiondelar så det kan ju inte ha nån betydelse. Sen är det ju mindre krut i 9,3 mot Rugern.

Trodde aaaaaaldrig jag skulle hamna i denna sits :wacko:

Publicerat
  • Författare

Kan åxå meddela att jag kollade in konstruktionen och det är nog ingen omöjlighet att pipa om en sån själv. Å får man tag på en pipa som är slut ja då öppnar sig en ny värld :lol: Enda trixet blir att klura ut hur man måttar fram headspace men det ska nog lösa sig. Man kan ju köra med en rivare som man drar bakvägen genom pipan.

Publicerat

Vart var du och kollade? Och var det där dom hade en R8 också?

Publicerat
  • Författare

Fritid o vildmark. Dom hade båda men du har väl dasslock som mig så då tror jag inte du kommer trivas med den heller. Tyvärr hade dom släpat iväg den enda K95 dom hade på en mässa.

Publicerat

Fritid o vildmark. Dom hade båda men du har väl dasslock som mig så då tror jag inte du kommer trivas med den heller. Tyvärr hade dom släpat iväg den enda K95 dom hade på en mässa.

Jo, fast förhoppningsvis behöver jag inte kolla åt någon Bläser på några år. Men nu blev man väl lite nyfiken, jag hade väl mest läst att allt skulle vara bättre på R8an.

• 7 months later...
Publicerat
  • Författare

Jaha då har man skickat iväg förfrågan på ett byte på en Bläser. Att man aldrig stannar av <_<

Publicerat

Jag var in till Torsten igår för att känna på en Blaser. Dom känns riktigt fina måste jag säga.

Men köpsuget minskade rejält när jag fick känna på en Blaser med kikarsikte monterat.

Oj vad högt montage. Det var knappt nått mellanrum mellan kikare och fästet så det måste vara själva fästet som är för högt, alternativt kolven för låg.

Känns inte kul att behöva montera justerbar kolvkam eller börja fippla med lösa kolvkamshöjare på en 20-25tkr bössa.

Vad tycker ni? Är det bara jag som känner att fästet är för högt?

Publicerat

Jag har nog aldrig sett en kulbössa som inte behöver kolvkamsarbete för bra kindkontakt vid nyttjande av kikarsikte. Har 2 blaser (R93 luxus o R8 pro)med ställbar kolvkam på bägge.

Montagen kanske känns höga om du använder ex. 40-42 mm glugg men lägger du i en 56:a är det inte många mm ner till pipan. Centrum vid ögat blir ju exakt detsamma vid 30mm tub oavsett kikartyp.

// Fredric

Publicerat

Om man skall vara helt ärlig och klar är det designen i sig på en Blaser R93 som medför att man inte kan ha en stock med ett högre kindstöd i original,

hur skulle man annars få ut slutstycket och skenorna till det samma?

Hur mycket av ett bekymmer det är med en kolvkamshöjning/are är upp till var o en att bedöma,

för min del är det största bekymret just det att det är en blaser.

/Christian