Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kan man få 2 årig sällskaps hund att jaga?

Featured Replies

Publicerat

Jag är i behov av en hund som kan ställa vilt, "Eftersökshund"

Hunden jag har nu funkar perfekt i lina men han vill inte skälla i drev eller ställa vilt.

Nu har jag varit i kontakt med ett par som vill sälja sin 2 åringa jämte som är sällskaps hund.

Vad tror ni kan jag få den att börja ställa älg?

Till saken hör ju oxå att vovven ska följa specifikt spår och inte ta fösta bästa.

Kan mina krav bli för svårt för en ung hund där hormoner sprutar.

Publicerat

Det tror jag är fullt möjligt om bara hunden har lite jakt egenskaper nedärvt. Att du sedan kanske får jobba lite hårdare med hunden jämfört om du fått den som valp. ja det är en sak, MEN fullt möjligt tror jag. Sedan är det också dina egna hund-jakt-utlärnings egenskaper som begränsar, eller hjälper, beroende på vad du kan. Finns säkert kurser där bor annars, för att åtgärda detta eller hjälpa dig på traven. :rolleyes:

Publicerat

Hunden jag har nu funkar perfekt i lina men han vill inte skälla i drev eller ställa vilt.

Nu har jag varit i kontakt med ett par som vill sälja sin 2 åringa jämte som är sällskaps hund.

Till saken hör ju oxå att vovven ska följa specifikt spår och inte ta fösta bästa.

Injagningsåren är viktiga, säkert kan du få hunden att skälla men nån stjärna blir den den troligen aldrig. Satsa på en valp/injagad hund så slipper du bli gråhårig på kuppen.

Publicerat
  • Författare

Okey.

Trodde kanske att hundar kunde släppa vissa egenskaper som dom har om dom inte blir stimulerade.

Modern till hunden skulle vara en duktig jakt hund, Fadern vet jag inget om än.

mormor och farmor de släktet vet jag heller inget om.

Ska fundera på saken ,jag har aldrig tränat en jakt hund med eftersöks hund har ja en.

MEN dom ska tränas på olika sätt...

Publicerat

Många börjar inte jaga in älghundar förens de är två år och det går bra..... Inga problem kör på ;)

Publicerat

Visst kan det gå allt beror på vad som finns i hunden.

Om den är en sällskaps hund gissar jag att det knappast kommer ur starka jaktlinjer och att träna upp en bra hund tar mycket tid, så själv försöker jag alltid hitta ett ämne jag verkligen tror på innan jag lägger ned massor med jobb på hunden.

Fast det går väl bra att prova det märks nog rätt fort om det kan bli något och visar hunden inte rätt tagen är det bara att börja på en ny

Publicerat

Hjälp hundstackarn därifrån!! :ph34r:

Publicerat

Är inte två år på en Jämte i det närmaste att betrakta som Valp? Eller möjligtvis tonåring?

Skiljer givetvis mellan individer men som jag ser det är det i alla fall mer troligt att du lyckas just med en jämthund än om du försökt samma sak med en 2 årig tax eller stövare...

Att det blir svårare än om du börjat med en lite yngre hund är väl dock ställt utom allt rimligt tvivel även om det inte är direkt ovanligt med "late bloomers" bland jämtarna.

// Henrik

Publicerat
  • Författare

Ska kolla runt lite på och ringa några uppfödare.

Men skaffar man en hund med mycke jakt i så jagar den förhopppningsvis, än att skaffa en ung hund som kanske blir lite sådär och jagar när den vill.

• 2 months later...
Publicerat

kolla om du kan få låna hunden en dag i skogen, man borde ju se om den har nå jaktlust i sig :)

Publicerat

Hejsan .

Varför vill de som har hunden bli av med den ?

En tvåårig jämte som inte får komma ut i skogen ?

Skulle inte vara helt förvånad om ägarna vill bli av med den pga den är jakt tokig.

Om priset är det rätta & du får kolla upp hunden så ....

//Lasse D.

Publicerat

Ska du ha en ställande eftersökshund så ska du inte fundera på en sån här hund. Visst kanske du får hunden att jaga men ska du använda den i första hand på skadat villt så ska den ha det där extra i envishet och jaktlust.

Så tänk om.