Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skjuta häst

Featured Replies

Publicerat

Hej

Jag läste på förbundets hemsida (Svensk jakt) att det var en klåpare som skjutit en häst när han jagade gris.

Det stod att man förväntade sig åtal om jaktbrott. Min fråga är om det verkligen är att betrakta som ett jaktbrott att skjuta tamdjur? Borde det inte falla under någon annan lag? Borde väl antagligen vara flera brott i ett lite beroende på hur det gått till. (Skadegörelse, allmänfarlig vårdslöshet, Djurskyddslagen m.m.)

Kan väl inte vara första gången det här händer?

// Henrik

Publicerat

Jo visst är det skadegörelse om man skjuter en häst. Det kan dock vara brott mot JL 27§ som säger att man får inte bedriva jakt så att egendom riskerar att skadas. Jag vet inte hur åklagaren lagt upp det och varför.

Publicerat
  • Författare

Jo visst är det skadegörelse om man skjuter en häst. Det kan dock vara brott mot JL 27§ som säger att man får inte bedriva jakt så att egendom riskerar att skadas. Jag vet inte hur åklagaren lagt upp det och varför.

Tackar.

En följdfråga.

Såvitt jag förstår kan man inte dömmas för flera brott gällande en och samma handling. Men finns det någon praxis angående tex var i straffskalan man hamnar om man gjort sig skyldig till flera brott samtidigt.

Nu kanske jag drar onödigt stora växlar av ett ärende jag inte känner till i detalj. Men jag blir minst sagt konfunderad över hur man kan råka skjuta en häst när man jagar gris...

Publicerat

Om man fälls för brott mot brottsbalken så fälls man inte till ansvar enligt 27§ JL.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.