Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Winchester

Featured Replies

Publicerat

Lite coolt att winchester börjat göra bågar. Betyder väll att bågjakten är ganska stor och värd att satsa på i USA (eller att de blir utkonkurerade av bättre europeiska vapen och måste slå sig på något nytt).

http://www.winchesterarchery.com/products/quicksilver-34

Publicerat

Alla vill ha en del av kakan! Precis som när bågjakten (förhoppningsvis) blir lovlig här i Sverige.

Då kommer det att dyka upp en mängd nya försäljare som tror det går att tjäna grova pengar..

Winchesters bågar är helt ok!

De är ju inte nya när det gäller bågar, de har hållit på för länge sedan men la av, men nu har de kommit igång igen!

Känner han som nu designar deras cammar..

En trevlig kille som har varit på bland annat HCA, hade även ett eget bågmärke som hette Archery Pro, jobbat hos Ben Pearson och nu Winchester..

Vet inte varför han har hoppat runt så mycket men det är väl pengarna som styr!

Precis som alla sponsrade toppskyttar i USA; De tar det bågmärket som är villig att betala dem mest pengar. <_<

Lite coolt att winchester börjat göra bågar. Betyder väll att bågjakten är ganska stor och värd att satsa på i USA (eller att de blir utkonkurerade av bättre europeiska vapen och måste slå sig på något nytt).

http://www.winchesterarchery.com/products/quicksilver-34

Publicerat
  • Författare

Det är ju lite kul för oss konsumenter i alla fall. En båge som ser ut som alla andra med nästan samma prestanda men kostar flera tusenlappar mindre. Helt ok för mig :P

Publicerat

Nja, de lär ju inte bli så jättebilliga innan de är här i Sverige..

31an och 34an ligger på ungefär 7900:-

Nu har jag rättat till priset så det ska stämma till 99.9%..

Det är ju lite kul för oss konsumenter i alla fall. En båge som ser ut som alla andra med nästan samma prestanda men kostar flera tusenlappar mindre. Helt ok för mig :P

Publicerat
  • Författare

Måste ju bero på vem som tar hem dem och hur mycket de lägger på för egen vinning. Köper man dem direkt ifrån USA är de i alla fall 150-200 dollar billigare än andra toppbågar. Det är ju inte så mycket just nu men om dollarn går upp så....

Publicerat

Lägger på för egen vinning??

Just ja, glömde bort att en bågskyttefirma i Sverige inte får tjäna något på att sälja prylarna..

De ska helst sälja grejerna till inköpspris och ha gratis service, dygnet runt!

Det väldigt många glömmer är att tullen lägger på ca 28% i tull och moms när man handlar bågprylar från USA, och ca 40% för kläder, oavsett om man är privatperson eller handlare..

Så skulle du handla en båge som ligger på $800 direkt från USA så ser det ju jättebilligt ut med 5600:- !

Men frakt ca 700 sek + 1840 sek (moms+tull) = 8087:-

Och en handlare i Swe tar ca 7900:- + att köparen får hjälp med sina frågor och funderingar!

Vad är då billigare?

Alla priserna är räknade med dollarn på 7 sek..

Måste ju bero på vem som tar hem dem och hur mycket de lägger på för egen vinning. Köper man dem direkt ifrån USA är de i alla fall 150-200 dollar billigare än andra toppbågar. Det är ju inte så mycket just nu men om dollarn går upp så....

Publicerat
  • Författare

Ta det lugnt nu. Jag gjorde bara lite snabb huvudräkning utifrån scandinavianbowhuntings pris på tex bowtech destroyer 350 som kostar 8400 hos Anders och 850 dollar i USA. Om då en Winchesterbåge är 150 dollar billigare i USA vore det lurt om den var motsvarande billigare i svenska kronor i Sverige. Bara enkel huvudräkning eftersom tull, frakt och moms borde vara lika på både winchester och bowtech. Ja, olika förhandlare kan alltid få olika priser från sina återförsäljare och de kan sätta sina utpriser som de vill beroende på vad de tror att de kan tjäna. Kan hända att Anders är jättebillig på sina Bowtechs för att han inte tycker om att tjäna pengar och vill ha fler bågjägare i Sverige. Lite som Robbin Hood kanske bara det att han tar från sig själv och ger till oss :P .

Publicerat

Nja, Anders ligger nog helt rätt i sin prissättning!

En båge för $850 blir 8537 sek, om man räknar på Tullens sida och har satt dollarn till 7:

Välj "Golfutrustning" som "Vara", det är samma % i import på dem..

http://www.tullverket.se/sokordao/tjanster/avgiftsguiden/avgiftsguidenformular.4.3cf19d0112524cb00188000173.html

Att importera bågar själv är ingen större vinst som väldigt många tycks tro!

Om nu den man köper av i USA är seriös och följer reglerna som är satta av bågtillverkaren, att inte sälja under ett visst pris.

Sedan att en handlare inte kan hålla exakt dagspris beroende på vad dollarn är, är ju rätt logiskt!

Det beror ju på när man köpt in bågarna man har i lagret och vad dollarn låg på då..

Nja, enligt priser jag hittat på nätet verkar Winchesters 31a & 34a ligger på ca $800 i USA..

Ta det lugnt nu. Jag gjorde bara lite snabb huvudräkning utifrån scandinavianbowhuntings pris på tex bowtech destroyer 350 som kostar 8400 hos Anders och 850 dollar i USA. Om då en Winchesterbåge är 150 dollar billigare i USA vore det lurt om den var motsvarande billigare i svenska kronor i Sverige. Bara enkel huvudräkning eftersom tull, frakt och moms borde vara lika på både winchester och bowtech. Ja, olika förhandlare kan alltid få olika priser från sina återförsäljare och de kan sätta sina utpriser som de vill beroende på vad de tror att de kan tjäna. Kan hända att Anders är jättebillig på sina Bowtechs för att han inte tycker om att tjäna pengar och vill ha fler bågjägare i Sverige. Lite som Robbin Hood kanske bara det att han tar från sig själv och ger till oss :P .

Publicerat
  • Författare

Seriös betyder inte att man måste sälja till ett rekomenderat pris. Sedan är jag inte heller så jäkla "seriös" köpare. Jag vill ha bästa grejorna till bästa priset. Just nu håller jag på att lära mig det här och kommer att bli bra på det. Tror att jag kommer att handla mitt till bästa pris i USA. Mer pengar över till äventyr.... Så gör jag med cyklar, skidor, klätterprylar och fiskegrejor. Svenska handlare på dessa grejor tar hutlösa priser, är inte speciellt duktiga och håller dålig servicenivå. Kommer fortsätta handla mina prylar i europa till 30-50% bättre priser.

Dock skall sägas att de handlare jag varit i kontakt med i Sverige vad gäller bågar är otroligt bra !! En grym service- och fixarnivå ! All heder

Publicerat

Angående seriösa handlare i USA, så blir de som säljer PSE till lägre priser än vad PSE har satt upp, av med titeln "Dealer"!

De jagas stenhårt och får inte fortsätta sälja deras grejer..

Hmm.. Om du nu måste ha de bästa grejerna så ska du ju inte handla Win! ;)

Seriös betyder inte att man måste sälja till ett rekomenderat pris. Sedan är jag inte heller så jäkla "seriös" köpare. Jag vill ha bästa grejorna till bästa priset. Just nu håller jag på att lära mig det här och kommer att bli bra på det. Tror att jag kommer att handla mitt till bästa pris i USA. Mer pengar över till äventyr.... Så gör jag med cyklar, skidor, klätterprylar och fiskegrejor. Svenska handlare på dessa grejor tar hutlösa priser, är inte speciellt duktiga och håller dålig servicenivå. Kommer fortsätta handla mina prylar i europa till 30-50% bättre priser.

Dock skall sägas att de handlare jag varit i kontakt med i Sverige vad gäller bågar är otroligt bra !! En grym service- och fixarnivå ! All heder

Publicerat

Hmm.. Om du nu måste ha de bästa grejerna så ska du ju inte handla Win! ;)

å? er det han du kjenner som designar deras cammar som er inte är bra?

Publicerat

Mycket av problemet ligger i att Europa har i förhållande låg volym, vilket gör att handlarna här inte

får särkillt bra inköpspriser. Detta är något som EBF arbetar på tillsammans med ATA (Archery Trade Organization)

ATA stödjer EBF så att vi i vår tur kan arbeta för mer bågjakt i Europa, och där med ökad försäljning av bågar + tillbehör.

En kjeda i usa typ WalMart köper in 50,000 bågar får de hyffsad rabatt! Cabelas lika så då de säker kränger några

tusen bågar per år, så enkel matematik!

Publicerat
  • Författare

Ok, eftersom din kompis inte verkar göra bra bågar så vad tror du om den här då ? http://www.diamondarchery.com/#/productBreakdown?r=products_products&i=29

Den ser väll mysig ut och är ju dessuton snabb för att vara en encamsbåge och så kort och faktiskt också snyggare än winchester :D ...

Publicerat

Har aldrig sagt att han inte gör BRA grejer, men han gör inte de BÄSTA! ;)

Vad jag tycker om BowTech och deras "undermärken" lämpar sig kanske inte i skrift..

Säkert kan det va bra grejer eftersom de här funnits med på marknaden så pass länge.

Men själv skulle jag aldrig köpa dem!! :)

Ok, eftersom din kompis inte verkar göra bra bågar så vad tror du om den här då ? http://www.diamondarchery.com/#/productBreakdown?r=products_products&i=29

Den ser väll mysig ut och är ju dessuton snabb för att vara en encamsbåge och så kort och faktiskt också snyggare än winchester :D ...

Publicerat

om jeg får foreslå en båge?

http://athensarchery.com/bows.html

jeg har selv lyst til å pröve meg på en slik båge.

har kjöpt siktet fra dom. går å venter på at det skal komme i posten.

dom har en genial lösning på micro justering. og så er det ganske lekkert å se på :P

dom har en handlare i frankrike som er veldig grei å ha med å gjöre.

http://www.archeriemania.com/boutique/liste_rayons.cfm

Publicerat

Vad jag tycker om BowTech och deras "undermärken" lämpar sig kanske inte i skrift..

Säkert kan det va bra grejer eftersom de här funnits med på marknaden så pass länge.

er diamond et undermärket av bowtech?

Publicerat
  • Författare

Garv ! Kom igen nu ! Eller, vågar du inte ? ;)

Publicerat

Klart jag vågar..

Men jag vet hur det slutar! Det är ju bara att titta på tex ArcheryTalk, är det någon som skriver att nån båge är sämre eller bättre än övriga märken så blir det bara tjafs.. :)

Japp, under BowTech ligger:

Octane, Diamond och Stryker!

Under en kort tid var även Ross Archery under samma tak men de är återigen sina egna.

Vilket Ross-folket tycker är väldigt bra, läser man mellan raderna så gick samarbetet inge bra..

Publicerat
  • Författare

Jag vet att den där "eller vågar du inte-strofen" funkar på alla killar. Vilken båge SKALL man ha då ? Nästan alla presterar ju lika men utifrån servicenivå, garantier och bemötande. Det är en mycket intressant fundering som jag gärna skulle vilja höra mer av. Där har jag inte så mycket mer erfarenheter än från PSE och de var otroligt trevliga.

Jag vet att det fungerar mycket olika bland kläd-, cyklel-, skidmärken osv. Det är inte alltid de största som är bäst (Petzl tex). Inte allttid de dyraste heller (Klättermusen). Kom igen och ge mig lite synpunkter och erfarenheter på bågutrustning !

Publicerat

Efter att ha varit med i bågjaktsvängen i drygt 20 år så kan jag bara säga följande.

Vad man skjuter med har i dagsläget ingen större betydelse!

Väljer man ett märke som varit med ett tag och har hyfsad organisation bakom sig så behöver man förmodligen inte bli missnöjd.

Sen är det till 80% känsla man handlar båge efter. En båge som funkar i händerna på en OS-skytt behöver nödvändigtvis inte vara det bästa märket. Har man varit med ett tag och skjutit så känner man ganska snabbt om en båge passar bra.

För en nybörjare är det mer viktigt att lära sig använda prylarna än att diskutera olika märken, sikten m.m m.m

Allt det där är mest ordbajseri om man inte kan skjuta.

En duktigt skytt som springer in på Hobbex och köper nåt nybörjareskitbågepaket spöar troligen en nybörjare som köpt prylar för 20 000 kr. Bågskytte handlar inte om prylarna så mycket som man tror. Det är skytten som avgör var pilen till sist träffar.

Vägen dit kallas åratal av träning. :lol:

Som en liten kuriosa detalj kan jag nämna att mitt första distriktmästerskap i compoundklassen vann jag med en begagnad Barnett Safari för 900 kr. På tävlingsdagen hade jag glömt siktet hemma då jag skruvat kvällen innan. En tändsticka och silvertejp och vips hade jag ett sikte som funkade på 18 meters avstånd inomhus. Men vann gjorde jag och inte var det för att jag hade den dyraste bågen. :lol:

Är det någon här som ens kommer ihåg de gamla mattsvarta barnett safari bågarna?

Publicerat

Efter att ha varit med i bågjaktsvängen i drygt 20 år så kan jag bara säga följande.

Vad man skjuter med har i dagsläget ingen större betydelse!

Väljer man ett märke som varit med ett tag och har hyfsad organisation bakom sig så behöver man förmodligen inte bli missnöjd.

Sen är det till 80% känsla man handlar båge efter. En båge som funkar i händerna på en OS-skytt behöver nödvändigtvis inte vara det bästa märket. Har man varit med ett tag och skjutit så känner man ganska snabbt om en båge passar bra.

För en nybörjare är det mer viktigt att lära sig använda prylarna än att diskutera olika märken, sikten m.m m.m

Allt det där är mest ordbajseri om man inte kan skjuta.

En duktigt skytt som springer in på Hobbex och köper nåt nybörjareskitbågepaket spöar troligen en nybörjare som köpt prylar för 20 000 kr. Bågskytte handlar inte om prylarna så mycket som man tror. Det är skytten som avgör var pilen till sist träffar.

Vägen dit kallas åratal av träning. :lol:

Som en liten kuriosa detalj kan jag nämna att mitt första distriktmästerskap i compoundklassen vann jag med en begagnad Barnett Safari för 900 kr. På tävlingsdagen hade jag glömt siktet hemma då jag skruvat kvällen innan. En tändsticka och silvertejp och vips hade jag ett sikte som funkade på 18 meters avstånd inomhus. Men vann gjorde jag och inte var det för att jag hade den dyraste bågen. :lol:

Är det någon här som ens kommer ihåg de gamla mattsvarta barnett safari bågarna?

Amen!

Publicerat

Man ska ha den bågen man tycker bäst om och är nöjd med!

Då brukar det funka hur bra som helst. :)

Sen om man får bra service hos den "lokala" handlaren etc. spelar också stor roll!

Men att springa och köpa den dyraste BowTechen eller Hoyten bara för att nån välbetald och sponsrad skytt skjuter med just en sån, är bara blaj..

Bågjägare är inte lika märkesfixerade som tävlingsskyttarna är.

Vilket är bra, för det går faktiskt att skjuta lika bra med andra märken också! :D

Tror JS skrev ungefär samma sak! ;)

Var på en större tävling strax utanför Göteborg, av 30 anmälda compare så var 2 PSE, 3 var Mathews, 3 BowTech och resten Hoyt..

Känns lite som att om inte en tavelskytt köper vad alla andra har, så hamnar han utanför gänget..

Kan ju också va att en klubb inte känner till några andra märken, då är det svårt för en nybörjare att ha egna idéer om bågval!

Jag vet att den där "eller vågar du inte-strofen" funkar på alla killar. Vilken båge SKALL man ha då ? Nästan alla presterar ju lika men utifrån servicenivå, garantier och bemötande. Det är en mycket intressant fundering som jag gärna skulle vilja höra mer av. Där har jag inte så mycket mer erfarenheter än från PSE och de var otroligt trevliga.

Jag vet att det fungerar mycket olika bland kläd-, cyklel-, skidmärken osv. Det är inte alltid de största som är bäst (Petzl tex). Inte allttid de dyraste heller (Klättermusen). Kom igen och ge mig lite synpunkter och erfarenheter på bågutrustning !

Publicerat

men pse är bäst för de.. sådeså! :D

nu kan js låsa tråden :lol:

nä men seriöst så JS har jäkligt rätt i det han skriver.. år av träning främst.

samt att ha en båge man trivs med!

och det kan ingen annan än en själv avgöra åt en.. så är det.

jag har äntligen hittat rätt iallafall.

mvh

Publicerat
  • Författare

Nu var det inte vilken av prylarna för prylens skull jag menade utan företagen bakom prylarna som var intressant. Jag vet att alla bågar skjuter lika bra och att det är skiten i handtaget är skillnaden..... Det var det där andra.

Jag kan tex rekomendera Winners Choise strängar och cablar just för att general managern Mark Brown är en fantastiskt serviceminded och härlig man. Utan att begära igen någon sträng för påseende så skickar han ett helt nytt paket i den färgen jag väljer. Han tror på kunden och är riktigt mån om sitt rykte. Dessutom löser han mina "PSE-problem" från ett tidigare inlägg riktigt smidigt. Mark skrev:

-Johan,

The best thing to do at this point would to be to put your original strings back on the bow, get them adjusted properly then take them off and measure them without letting any twist in or out. If you can then send those measurements to me we will get you taken care of.

It is not necessary to send them back to me. I will need an address to send you replacement, also the color.

I will get a green and tan set on its way. Just let your friends know that we take care of our customers.

Strängtillverkare finns det en uppsjö av (till och med i sverige) men denna kommer jag definitivt att handla av igen. Han känns säker !

"Bågjägare är inte lika märkesfixerade som tävlingsskyttarna är." skrev ASAT och jag förstår precis vad han menar efter att ha läst det här forumet några år. Ingen bryr sig om prylar här inte :lol: Ingen byter båge två gånger per år :lol: Ingen skriver om sin fantastiska, nya båge här :lol: Ingen byter märke till något nytt bara för att :lol: Ingen diskuterar jaktspetsar och har åsikter om vilken som är bäst :lol: Skitsnack !! Sluta låt så vettiga nu. Jag vet att ni sitter och dreglar över nya bågar på internet på kvällarna precis som jag gör. Enda skillnaden mellan mig och en ny PSE Dream Season är att jag som ambulanssyrrestudent bara har tjänat 12.000 kr sedan november :angry: (därför betalar jag medlemsavgiften till sommaren när jag jobbar igen). Men jag är inte prylfixerad jag. Jag är inte bitter heller för att jag inte kan köpa ny båge. :angry: Klart jag är !! Jag tycker det är skitkul med nya prylar och ett forum där man diskuterar sådant. Annars har väll Fjällräven något bommulsforum där man kan diskutera hur en 28 år gammal jacka bara blir skönare och bättre..... :lol:

Publicerat

Du har aldrig vart och läst på tavelskyttarnas forum hör jag!! ;)

Men nu har de brutit upp och raderat hela det gamla forumet och öppnat ett nytt..

Blev alldeles för mycket skitsnack, så högste moderator (han som startade sidan) stängde helt sonika ner..!

Att man vill byta märke/båge för att prova nått nytt, det har väl alla funderat på och kanske gjort!

En svensk bågjägare är betydligt mer öppen att prova på andra lösningar, även om inte "Mr Famous over there" kör med de grejerna..

Ett väldigt bra exempel är ju APA bågarna!

Hur många tavelskyttar i Sverige skjuter med en sån?

Är nästan säker på att Kapten Krok kan räkna så långt..

Hur många bågjägare har sånna?

Ett helt gäng!!

Och ingen har vart missnöjd eller haft några haverier på grund av fabriksfel!

Men för en tavelskytt finns bara ett stort märke, tills Bågjaktskatalogen för snart 3 år sedan, började sälja PSE och fick kontakt med en tavelskytt.

Så nu börjar det faktiskt pratas lite mer PSE än tidigare.

Men nu säljer inte Bj-katalogen tavelbågar från PSE längre, Bågar och Pilar i Stockholm har fått ta den biten! :)

Nu var det inte vilken av prylarna för prylens skull jag menade utan företagen bakom prylarna som var intressant. Jag vet att alla bågar skjuter lika bra och att det är skiten i handtaget är skillnaden..... Det var det där andra.

Jag kan tex rekomendera Winners Choise strängar och cablar just för att general managern Mark Brown är en fantastiskt serviceminded och härlig man. Utan att begära igen någon sträng för påseende så skickar han ett helt nytt paket i den färgen jag väljer. Han tror på kunden och är riktigt mån om sitt rykte. Dessutom löser han mina "PSE-problem" från ett tidigare inlägg riktigt smidigt. Mark skrev:

-Johan,

The best thing to do at this point would to be to put your original strings back on the bow, get them adjusted properly then take them off and measure them without letting any twist in or out. If you can then send those measurements to me we will get you taken care of.

It is not necessary to send them back to me. I will need an address to send you replacement, also the color.

I will get a green and tan set on its way. Just let your friends know that we take care of our customers.

Strängtillverkare finns det en uppsjö av (till och med i sverige) men denna kommer jag definitivt att handla av igen. Han känns säker !

"Bågjägare är inte lika märkesfixerade som tävlingsskyttarna är." skrev ASAT och jag förstår precis vad han menar efter att ha läst det här forumet några år. Ingen bryr sig om prylar här inte :lol: Ingen byter båge två gånger per år :lol: Ingen skriver om sin fantastiska, nya båge här :lol: Ingen byter märke till något nytt bara för att :lol: Ingen diskuterar jaktspetsar och har åsikter om vilken som är bäst :lol: Skitsnack !! Sluta låt så vettiga nu. Jag vet att ni sitter och dreglar över nya bågar på internet på kvällarna precis som jag gör. Enda skillnaden mellan mig och en ny PSE Dream Season är att jag som ambulanssyrrestudent bara har tjänat 12.000 kr sedan november :angry: (därför betalar jag medlemsavgiften till sommaren när jag jobbar igen). Men jag är inte prylfixerad jag. Jag är inte bitter heller för att jag inte kan köpa ny båge. :angry: Klart jag är !! Jag tycker det är skitkul med nya prylar och ett forum där man diskuterar sådant. Annars har väll Fjällräven något bommulsforum där man kan diskutera hur en 28 år gammal jacka bara blir skönare och bättre..... :lol: