Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

One pang does it all?

Featured Replies

Publicerat

Jag har i nuläget en 6.5x55 och har tillgång till hundratals kronplugg för övning och så. Men jag känner att jag skulle vilja ha en pang som är mer renodlad klass ett och som jag kan testa på långhåll med. tycker jag inte att långhåll är något för mig ska jag inte behöva byta bössa för att täcka jaktbehovet.

Det är tänkt att kalibern ska täcka klass ett,två och tre (räv) annars har jag WMR och HMR. Ett högförstorande sikte och ett leupold för dagsjakt är aktuellt.

Tilltänkt bössa och kaliber är en Remmy 700 Police i 7mm remington magnum. Mer utvecklad för liggande skytte än LTR men funkar ändå vid stående skytte?

Många tycker säkert att min 6.5a duger till det jag nämner men ni vet hur det är...

Jag handladdar inte och kommer nog inte att göra de närmsta åren. Kan tänka mig att förlita sig på att jaktmatch funkar inte är så bra och funkar den i så fall bra ut till 300m?

Någon som har synpunkter? :rolleyes:

Publicerat

Tja

klass 1 och en bra långhållskaliber säger du?

Det är ju precis det du redan har.

varför byta bort ett vinnande koncept?

Hur du är gör så kommer du byta till någonting sämre.

Publicerat

Börja med att jämföra gratis kronammo med jaktmatch i 7mmRM, borde avskräcka dig direkt. ^_^ Övning och repetetion är kunskapens moder om man bara har råd.

Om inte, lyssna på DPs kloka insikt ovan. Ny stock på 6,5an och ett skapligt högförstorande sikte klarar du på en budget av 6-7000.

Vill du bredda dig däröver är det väl en grovis för kortare håll och rörligt skytte?

Publicerat

Börja handladda o riv om den till 6,5AI så har du nytta av kron pluggen samt 7mmrm kulbana om du laddar själv <_<

Publicerat

Det finns ett fåtal som jagar älg på långa avstånd då är det bra med någon typ av magnum kaliber annars handlar långhållsskytte mest om att träna mycket så man lär sig sin kaliber.

Där blir 6,5x55 väldigt lämplig om du inte laddar så det blir mitt råd att använda den har du sedan jakt på långa avstånd där 6,5x55 känns klen så kan du skaffa en magnum för det ändamålet.

Det är lätt att vara klok när man ger råd men vet själv att nya bössor är skoj så råd nummer två blir köp det du känner för ;)

Publicerat

gör som så att du provar någon annans magnumbössa på 300 meter och sen testar du din. tråkigt som fan..

men till långhållsskytte är nog din sexåenhalva top notch (är det så man säger? :D)

sen kan du ju ändå göra som mig, o skaffa en 300 winmag eller nåt annat fränt bara för att ha i skåpet o ta fram till älgjakten och när man vill känna på en manlig bössa..

7mm eller 300winmag är ju sexiga som fan. men inget du ligger på bana med och skjuter mer än 20 skott med.(om du inte har dämpare förstås).

nej.. fick ett bra tips av en vän.

fundera en månad först och var realist. vill du fortfarande efter en månad ha en bössa med extra allt så slå till.

men man brukar ha kommit på andra tankar då.

.243 till allt skulle jag helst vilja. även till älg. duger gott om man har en tsx laddad i 1100ms.. ;)

Publicerat

Rekylen i 7rm förstör långhållskyttet mer än den flacka kulbanan gör nytta.

sen är skillnaden faktisk inte så stor..

men vill du ha en 7mag

så köp en föralldel

montera en mynningsbroms och träna

om du skaffar en bra så påverkas inte skytten (så mycket) av ljudstöten men dom som

skjuter brevid kan komma att ha åsikter :D

pluggar och kåpor är bra även vid annat skytte

Publicerat
  • Författare

Tack för alla synpunkter! Det smarta är att köra på 6.5 eftersom den är riktigt bra till långhåll och är billig. Långhållsjakt är det inte frågan om så 6.5 borde täck mitt ringa behov för kl ett. Kommer mest vara en kl 2 bössa. Men man blir ju sugen på nytt och så men som påpekades så är ammokostnaden INTE rolig på 7mm.

Det vettiga är att köpa en tikka T3 Supervarmint och köra på det som allround. Min win 70 passar inte bra och jag kan inte motivera att uppgradera bössan. Kan jag ju välja mellan normas matchammo om jag vill skjuta långt. Kan inte ballistiken och BC på kronans (torped/prick tror jag de hette).

Men blir det 6.5 är det inte lika bråttom då jag hittade en beg 7mm och fick beslutsångest :D

Publicerat

Använd din Win. 70 som bas för ett customvapen.

Det är en bra mekanism. Välj ut en kolv som du gillar, det finns ju några att välja på till Winchester lådor.

Sen en bra 65-68 cm lång pipa (6,5X55 igen, givetvis).

Och så väljer du förstås en vapenbyggare som du litar på.

Allt detta behöver inte bli dyrare än en fabriksbössa, och du får ett personligt vapen och garanterat bra resultat.

//mvh Danne

Publicerat

LTR i 308 win så är du hemma. Funkar fint till allt från liggande skytte på banan till rörlig jakt. Den är lite lurig att skjuta tätt med i liggande men med koll på grepp och kroppsställning så är dom grym. Att den är något tung kompenseras rätt bra av det smidiga och oömma formatet. Undvik stora klumpiga kikare för med en 7-9 hg x56 kikare blir den tung och framförallt topprank om du skall skjuta annat än liggande. Har en Bushnell 6500 2,5-16x42 på min och den är lika allround som bössan. Storebror Police är ingen höjdare till stående skytte och ett jäkla as till långt spett ute i skogen tycker jag.

Publicerat
  • Författare

vet inte riktigt om jag vill bygga på min win då jag inte känner ro i kroppen över den. Vill liksom inte lägga massa pengar på något som inte är "kul" då det är risk att jag säljer den för noll och inget och ändå köper rem 700/tikka. Svårt det här för en hårt drabbad av vapenbytarsjukan. Meningen är att jag just skall hitta bössan som stannar kvar och som funkar till allt.

Vilket gör att vi kommer till LTR som jag faktiskt lämnat in licensansökan på men som jag drog tillbaka. Det är egentligen det vettiga. Samtidigt som det skulle vara grymmt att ha en flack 7mm när man ska jaga räv.

Bra kommentar där om LTR/Police. Denna bössa kommer max användas till vak på gris och pass vid klass ett jakt. Inte bäras runt.

Som sagts tidigare skall jag suga på denna karamellen och prova chefens 7mm innan jag gör något.

Publicerat

ha annars kvar din tråkbössa i klass ett när du jagar älg osv.. så köper du en tikka t3 i 22-250 eller. 243 o sätter dämpare på. då har du långhållsrigg som heter duga! sen är det bara å börja träna.

nackdel 243 är att det inte finns övn ammo. vet ej med 22250

mvh

Publicerat
  • Författare

ha annars kvar din tråkbössa i klass ett när du jagar älg osv.. så köper du en tikka t3 i 22-250 eller. 243 o sätter dämpare på. då har du långhållsrigg som heter duga! sen är det bara å börja träna.

nackdel 243 är att det inte finns övn ammo. vet ej med 22250

mvh

Känns som att gå ån efter vatten lite grann :P. Köper jag tikka i 6.5x55 har jag allt det plus billig övningsammmo. En stock som för tillfället duger till lite längre håll och jakt. Eftermarknaden på t3 tycker jag är helt okej med ^_^. I min hjärna har jag redan kommit fram till att det är det vettigaste, men hjärtat skriker Rem 700 i 7mm rem mag för att det är kul :lol: Min ekonomiutbildning håller dock med hjärnan :blush:.

Publicerat

Som du redan vet tycker jag att din 6,5x55 är optimal till ändamålet, men då har jag bara vägt in de praktiska aspekterna. :lol:

Bra att du ska testa din chefs 7mm RM, men testa framförallt liggande, helst med låga benstöd. Vid stående skytte lär du inte ha några problem med den vilket inte hjälper så mycket om det är långdistansskytte som är tanken.

Tror inte att norma laddar 243 under namnet jaktmatch men de har enligt katalogen en helmantel i programmet som verkar marknadsföras som jaktpatron för fågel. Lite långsammare laddad.

22-250 finns jaktmatch till.:)

Publicerat
  • Författare

Som du redan vet tycker jag att din 6,5x55 är optimal till ändamålet, men då har jag bara vägt in de praktiska aspekterna. :lol:

Bra att du ska testa din chefs 7mm RM, men testa framförallt liggande, helst med låga benstöd. Vid stående skytte lär du inte ha några problem med den vilket inte hjälper så mycket om det är långdistansskytte som är tanken.

Tror inte att norma laddar 243 under namnet jaktmatch men de har enligt katalogen en helmantel i programmet som verkar marknadsföras som jaktpatron för fågel. Lite långsammare laddad.

22-250 finns jaktmatch till.:)

Målet för min del är att ha en bössa som funkar till allt 1-2 vilt om än inte perfekt i alla situationer. Detta eftersom jag betvivlar min förmåga att hålla igång skyttet och allt runt omkring med fler bössor. Därav funderingarna kring 7mm RM.

Skall testa den i liggande sicelock, tack för tippset. Blir nog ett bra test med en 4-16x50 vitory varipoint FL :wub:

En klass två kaliber? Visst det är roligt men då har jag i princip två st klass två :P

Publicerat

Hålla igång skyttet är precis vad du kommer få göra med en magnum.;)

Publicerat

Tror inte att norma laddar 243 under namnet jaktmatch men de har enligt katalogen en helmantel i programmet som verkar marknadsföras som jaktpatron för fågel.

Enligt nya Normakatalogen så finns det nu Jaktmatch i 243 också.

Publicerat

Enligt nya Normakatalogen så finns det nu Jaktmatch i 243 också.

fan jag börjar gråta glädjetårar här..

Publicerat

Jag tycker inte det känns bra att du tänkt ha en varmintbössa till drevjakt (Väl? en bössa till allt?). Visst finns det olika tyngder och längd på pipan men min Remington 700 Varmint i 22-250 med 66 cm pipa är det bara att fetglömma frihandsskytte med.

Annars har jag delvis tänkt din tanke genom att jag ett tag var inne på att ha en 7 mm RM för allt vakskytte samt toppjakt. Mest för att spara in kostnaden för ytterligare ett kikarsikte med bra mörkeregenskaper för jakten på räv och vildsvin. Nu blev det den dyrare lösningen med 2 vakbössor. Spontanköp...

Men- förutsatt att du skall ha en renodlad vakbössa- så tycker jag du skall välja 6,5x55 om du mest skall jaga småvilt, men 7 mm RM om vildsvinsvakandet kommer dominera (inbillar mig att flyktsträckorna blir kortare samt mer blod att spåra i. Hoppas jag inte drar igång en jättediskussion nu för det där är alla argument jag har).

Skall du nöta mycket på bana så ta 6,5x55 oavsett. Det är en bra kaliber, grisarna dör och ammokostnaden blir avsevärt lägre. Jag väljer att inte ta upp andra kalibrar- But there are ENDLESS opportunities :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Det kommer med största säkerhet att bli 6.5 eftersom det mest är småvilt och bana. Observera att jag inte har tillgång till älgjakt och vakjakt kontinuerligt utan att jag ville ha en bössa som kan göra så mycket som möjligt.

Som sagts tidigare så är en tikka t3 supervarmint det som i nuläget är troligast.

Publicerat

Om du vill ha en mycket bra bössa som är smidig och skjuter gudomligt bra så

vill jag tipsa dig om Tikka modell 65 Trapper i 6,5X55

jag har en sådan och ojoj vilken bössa säger jag bara.

Tror dock de är svåra att finna, jag har aldrig sett en sådan hos någon handlare.

Jag skulle inte sälja min för 30 000 om jag blev erbjuden det.

Publicerat

Tjena

Snubbla över tråden och såg att många e in snöade på 6,5x55, miss föstå mig inte jag har en 6,5x55 själv och e supernöjd me den, 6,5 täcker upp till 300 m lätt men då måste man få tag på ett bra sikte, samt handladda t.ex. Trijicon 5-20x50 eller Zeiss,Swarovski om man har ekonomi till det.

Skall du byta kaliber så föreslår jag att du kollar efter en 270 win. Ammon e lite dyrare än 6,5 men du täcker minst 200 m med fabriksladdat utan att behöva hålla upp.

Med en 140gz BST så sjunker den c:a 2-4 cm på 200 m med 100:a som nollad. E man något hygglig att skjuta så klarar man av att ta en räv på 200 m utan problem med ett normal förstorande sikte(2,5-10/3-12).

Men kan man få tag i handladdad ammo så blir kulbanan ännu bättre såklart, ha en kompis som använder 270 win i en Sako finn light. Han skjuter med 120 gz V-max och när vi skulle skjuta på 200 m i höstas innan säljakten så kom vi fram till lite intressant fakta, kulan steg 3 cm mellan 80 - 200 m. Mitt i på 80, 3 cm högt på 200 m.

Hoppas att faktan blir till hjälp.

MVH: Jakteleven Björkung

Publicerat
  • Författare

Måste nog klargöra lite grann. Det är inte fråga om någon långhålls jakt utan vanlig jakt 30-150) plus långhållsskytte.

Jag kommer att införskaffa mig ett för långhåll om jag finner det roligt och ett för jakt om inte ett kan täcka båda områdena.