Publicerat Mars 8, 200620 yr Gjorde vapenvård på min Silver Hawk idag och fick en idé! Kolven börjar bli lite skamfilad har även lyckats göra ett bra märke då jag trillade och kolven slog i en sten! Jag tror kolven är trueoilbehandlad vilket gör den väldigt blank och fin men ömtålig. Min tanke är att ta bort trueoilbehandlingen och försöka mig på en vanlig oljebehandling, tycker de blir mer tåliga då! Det finns ju färdiga kit att köpa t.ex. Ultra Old London. Så frågorna är följande: Vågar man ge sig på detta och vad tror ni om slutresultatet. Och i så fall hur får man bort den nuvarande behandlingen!
Publicerat Mars 8, 200620 yr Jag försökte faktiskt beställa Ultra 'old London' idag från Chambers i England men de tar ej emot beställningar p.g.a. sjukdom, vet du något annat ställe som saluför produkten?
Publicerat Mars 9, 200620 yr Författare Det ingår i kittet! Ultra 'old London' men har ej testat det ännu. Tänkte testa på bakkappan innan jag ger mej på själva kolven!
Publicerat Mars 9, 200620 yr Författare Nu är trueoilen på kolven bortslipad och kolven insmord med porfyllare (verkar fungera bra, men har ingen erfarenhet av något annat medel)! Imorgon börjar behandlingen med olja. Hittils är resultatet över förväntan, kolven börjar redan få en fin yta. Läste i ett annat forum att en bössa ska inte se ut som inredningen i en Merzedes, det är bara att hålla med ;D
Publicerat Mars 18, 200620 yr Författare Bra tycker jag, smörjer in kolven nästan varje dag. Viktigt att man torka av kolven innan oljan torkar helt, för annars blir den kladdig! När jag skruvat ihop bössan så kommer det en bild!
Publicerat Mars 18, 200620 yr Hur funkar portätaren då? Har kämpat skitalänge med att försöka täta alla porer men lite fusk skadar inte
Publicerat Mars 18, 200620 yr Författare Vad jag fattar så funkade portätaren mycket bra, två-tre behandlingar så var det klart. Kan ju varit så att jag hade lite nytta av den gamla trueoilbehandlingen! Portätaren var som ett slags vax man strök på, lite trögt att men inte så farligt.
Publicerat Mars 18, 200620 yr Författare Lycka till! Här en bild på min bössa, återstår lite mer inoljning. Men jag är mycket nöjd hittills. Svårt att få till en bra bild!
Publicerat Mars 18, 200620 yr mycket snyggt! Kan du inte förminska bilden lite och behålla lite högre upplösning. Så man ser riktigt ordentligt
Publicerat Mars 21, 200620 yr Har börjat prova med stockoljan och våtslippapper på min Webley Tracket, det ser ut att kunna bli riktigt bra.... :)
Publicerat Mars 21, 200620 yr Det där ser riktigt bra ut! Grymt sugen på köpa lite sån olja men nu vänder man på varenda slant pga bössköp
Publicerat Mars 23, 200620 yr Sprang på CCLs portätare och old english stockolja på F&V igår. Blev förståss så man köpte sig en flaska portätare men satan vad snabbt det torkar . Tänkte vafan har jag gjort när jag började smeta på det på stocken. Dock blev det ganska bra när jag hade putsat bort överflödet men.
Publicerat Mars 23, 200620 yr Författare Det fanns en bra instruktion med kittet jag köpte. Finns det intresse kan jag maila den till er.