Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hundgårds fundering.

Featured Replies

Publicerat

Har nu en Östlaika valp som växer som ett föl !

Och hundgården jag har i dag passar inte den. Har tax å terrier där i dag.

Först tänkte jag bygga en stor hundgård till alla, men vet inte om det är så klokt att blanda ihop dem för kommande inbördes strider osv.

Tex taxen vill ju bara ta det lungt medans laika valpen gärna ser henne som ett byte.

Det går långt sen smäller det för laikan som blir överlycklig att "bytet lever"! 9veckor gammal och ska redan stå höst "tror hon".

Tur att de andra hundarna är så snälla.

Så det är kanske bäst att ha dem skilljda åt för var och ens välbefinande.

Hur har ni andra löst det med liknande hundar ?

Publicerat

Har nu en Östlaika valp som växer som ett föl !

Och hundgården jag har i dag passar inte den. Har tax å terrier där i dag.

Först tänkte jag bygga en stor hundgård till alla, men vet inte om det är så klokt att blanda ihop dem för kommande inbördes strider osv.

Tex taxen vill ju bara ta det lungt medans laika valpen gärna ser henne som ett byte.

Det går långt sen smäller det för laikan som blir överlycklig att "bytet lever"! 9veckor gammal och ska redan stå höst "tror hon".

Tur att de andra hundarna är så snälla.

Så det är kanske bäst att ha dem skilljda åt för var och ens välbefinande.

Hur har ni andra löst det med liknande hundar ?

Har haft 2 st drevrar(tik och hane) och 1 labbe(tik. När tiken togs bort, en labbe hane istället) tillsammans, inga problem.

Har haft stövartik, labbe hane, jämthundshane. Hanarna hade sina duster men när dom väl kommit tillrätta med varandra så var det inga problem.(Jämten kom in i flocken som vuxen och var agresiv mot hanhundar när jag tog över honom. Några månader i min vård var han from som ett lam med andra hundar så länge dom inte började bråka. För då stod han upp....)

Har idag Stövertiken, Labbe hanen och en Jämthundstik(som jag haft sedan valp) Inga problem.

När dom varit flera i hundgården så har dom haft behållning av varandra med lek och "sova i hög". Naktdel kan möjligtvis vara att dom triggar varandra att skälla på förbipasserande katter mm....

Publicerat

Har fyra hundar (två jämhundar en jämte/leonberger och en lapphund) (lapphunden är ung och är där små stunder) (oduglingarna är sambons hundar ;) ) ilag och de gör mår toppen, ligger i hög och leker skulle ha svårt att skilja dem åt :blush:

Publicerat
  • Författare

Tänkte mest på om en så liten hund som tax kan fara illa av en laika som vill leka lite hårt i ett par år framöver tills hon blir lite lugnare.

Hugger taxen ifrån vill laikan gärna hugga tillbaks. Kanske lite dumma valp fasoner på henne just nu. (för hon vill ju busa hela tiden)

Har ju ingen tidigare erfarenhet om hur lugna / heta laikor är.

Publicerat

Tänkte mest på om en så liten hund som tax kan fara illa av en laika som vill leka lite hårt i ett par år framöver tills hon blir lite lugnare.

Hugger taxen ifrån vill laikan gärna hugga tillbaks. Kanske lite dumma valp fasoner på henne just nu. (för hon vill ju busa hela tiden)

Har ju ingen tidigare erfarenhet om hur lugna / heta laikor är.

Generelt så vill jag påstå att om hundarna ska umgås dagligen, så är det bara bra om dom får vara tillsammans hela tiden.

Finns många exempel på små men äldre hundar som förblir flockledare även om en "stor" valp kommer in.

Men det kan vara så att din valp är framåt och verkligen vill vara ranghög, då kan det naturligtvis bli problem.

Oftast så ser inte äldre hundar, valpar som ett "hot" innan dom börjar bli könsmogna. Dom brukar inte sällan ha acceptans för valpens tilltag. Dom "riktiga" tillrättavisningarna brukar komma först när valpen närmar sig könsmognad. Då visar det sig om valpen accepterar att vara ranglåg. Om valpen tar över som ledare så är det inga problem om resten av flocken accepterar det.

Men det är du som ser hundarna och får göra bedömmningen.

Litet tillägg:

Har an arbetskamrat som hade en tax(nu borttagen pga ålder) och en irländs setter.

Det räckte med att taxen lyfte sin mungipa en liten aning så tordes inte settern dricka vatten innan den fått taxens tillåtelse. Det tog en bra stund för ägarna att räkna ut varför settern drack så sällan, för det krävdes rätt mycket för att lyckas se dom subtila signalerna som hundar kan använda sig av....

Publicerat

Jag har funderat på samma sak och kommer lösa det med att ibland ha öppet mellan hundgårdarna och ibland får det vara stängt, de är alltid ihop inne och i bilen utan problem, men ibland behöver man vara för sig själv en stund ;)

Publicerat

Jag har funderat på samma sak och kommer lösa det med att ibland ha öppet mellan hundgårdarna och ibland får det vara stängt, de är alltid ihop inne och i bilen utan problem, men ibland behöver man vara för sig själv en stund ;)

Det tycker jag är den bästa lösningen om man ska bygga nytt, och så tänker vi göra i våran nya hundgård också.

Det kan vara bra ur flera aspekter att kunna ha en eller två delar av gården som kan vara separerad vid behov, tänker då närmast på en hund som blivit skadad eller opererad och behöver lugn och ro från busiga flockkamrater, men ändå få vara ute tillsammans med dem.

Annars är jag stark förespråkare för att flocken ska få umgås så naturligt som möjligt, dvs få vara tillsammans på samma yta, det är viktigt för deras sociala struktur och välmående.

Viktigt dock att inte göra hundgård och hundhus för litet, det måste finnas plats för varje hund att kunna gå undan lite om den vill.

Det finns reglerat för hur en hundgård och hundhus ska vara utformade, vad gäller yta och inredning mm, står här : http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/skotselochtillsyn/saskoterdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html

Publicerat

Skulle nog lösa det med ett laikafilter på någon del av hundgården, dvs där taxen tar sig in men inte laikan. Man skall respektera dom äldre i en flock enligt mig, en valp är jäkligt jobbig ibland.

Publicerat

Jag har idag mina tre hundar i hopp i hundgård(gråhund,jämthund och wachtel) men nu får jag snart tillökning i familjen o då kommer jag dela hundgården på 2 så jag kan ha mina hundar i par istället. Det jag alltid fått sagt till mej är att man inte ska ha mer än 2 hundar i samma utrymme pågrund av att om det skulle bli så att dom far ihop o slåss så ger sej allt som oftas två eller tre hundar på en ensam o den har i det läget inte en chans. Så jag tycker allt att man ska ha det i åtanke när man släpper ut sina hundar i hundgården. Sen kan alla säja att deras hundar aldrig slåss men den dag dom gör det så kan jag nästan garrantera att ni har en död hund där efter

Publicerat

En kollega till morsan hade en gammal finnspets och skaffade sig en laika och hade dom i samma hundgård.

När laikan blev könsmogen och ville skaffa sig rang höll den på att dräpa finnspetsen i hundgården.

Dom hade bara tur att det hände när dom var hemma, när dom kom in i gården hade laikan spetsen över halsen och gjort den blind på ena ögat.

Så kan vara en risk...