Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Val av optik för vildsvinsjakt (drevjakt)

Featured Replies

Publicerat

Vad tycker ni med erfarenhet fungerar bäst som optik för drevjakt av vildsvin?

Jag har i dag ett Trijicon 2,5-10x56 som inte känns så vidare optimalt vid drevjakt på gris då dom ju ofta kommer som kanonkulor på håll på allt från i princip 0 till 70 meter. Vad hade ni satsat på för kikare? Aimpoint? I så fall vilken modell?

Trijicon 1-4x24 eller något annat lämpligt. Os på med erfarenheter och tips. I första skedet så spelar inte pris någon roll utan vill veta vad som är lämpligast, sen när det är klargjort får man väga in för och nackdelar i jämförelse med priset på produkten.

Kan man sedan ha siktet på ett trångt rådjurspass så är det ju också bra då siktet jag har i dag inte känns helt optimalt på korta håll där snabba skott krävs.

Publicerat

Ett sikte med brett maximalt synfält blir mitt råd.

Publicerat

Zeiss Varipoint 1-4 med riktmedel 0 allt SoB FD 1-8 men den har jag ännu inte sett i verkligheten så den vet jag i prktiken inget om.

/Håkan H

Publicerat

OM du tycker att det är ok att hantera kikarbyte beroende på pass, så kan ett par snabbfästen + ett Aimpoint vara en väg fram. Jag hade tidigare ett Varipoint 2,5-10 tidgare och det var få pass som var för trånga. Sen kan det ju se olika ut där man jagar....

Om du inte vill fippla med att byta sikte så är väl ett Meopta 1-4 med k-dot en stark kandidat. Finns ett till salu på grannkanalen så jag.

mvh/Må

Publicerat

0-70 då kör jag med öppna riktmedel! aimpoint är inte dumt om man är van vid att ha något optiskt att rikta med!

Publicerat

Zeiss 1,1-4x24. Kommer inte ihåg vad modellen heter men den finns med dagbelysning. Att kika i den är en smått erotisk upplevelse för en amatöroptikfetischist (långt ord) som mig. KÖP!!

//Mekus

Publicerat

Meopta

Trijicon

Docter Unipoint

Swarovksi Habicht (iofs 1.25x som lägsta)

Zeiss Varipoint.

Modellen som JAG föredrar är följande;

1.5-6x42

Anser mig ha mer nytta av 6x än 1x. När jag står på en riktigt trångt pass (skjutavstånd 0-15 meter) eller går med hund och vädret är mindre roligt så är det öppna riktmedel som gäller.

Idag har jag en Docter Unipoint 1.5-6x42 med riktmedel 0 (noll).

Publicerat

Modellen som JAG föredrar är följande;

1.5-6x42

Anser mig ha mer nytta av 6x än 1x. När jag står på en riktigt trångt pass (skjutavstånd 0-15 meter) eller går med hund och vädret är mindre roligt så är det öppna riktmedel som gäller.

Idag har jag en Docter Unipoint 1.5-6x42 med riktmedel 0 (noll).

Frågan är om en som kör med en fast x8:a på älgbanan är en bra referens... :P:D

/Må

Publicerat
  • Författare

OM du tycker att det är ok att hantera kikarbyte beroende på pass, så kan ett par snabbfästen + ett Aimpoint vara en väg fram. Jag hade tidigare ett Varipoint 2,5-10 tidgare och det var få pass som var för trånga. Sen kan det ju se olika ut där man jagar....

Om du inte vill fippla med att byta sikte så är väl ett Meopta 1-4 med k-dot en stark kandidat. Finns ett till salu på grannkanalen så jag.

mvh/Må

Snabbfästen och byta beroende på vart man hamnar är tanken.

Publicerat
  • Författare

0-70 då kör jag med öppna riktmedel! aimpoint är inte dumt om man är van vid att ha något optiskt att rikta med!

Öppet riktmedel är absolut inget för mig, så ett rödpunktssikte eller något liknande är kanske inte helt fel.

Publicerat

Swarovksi Habicht (iofs 1.25x som lägsta)

Z6I finns väl som 1-6....

Det är det enda sikte jag kan tänka mig byta ut mitt 1-4X24 Docter UP mot för Swarren har ett grymt stort synfält.

Publicerat

Frågan är om en som kör med en fast x8:a på älgbanan är en bra referens... :P:D

/Må

Hade :P

Bytte ju bort 8'an och jag saknar den redan <_<

Publicerat

Det är det enda sikte jag kan tänka mig byta ut mitt 1-4X24 Docter UP mot för Swarren har ett grymt stort synfält.

Z6i tog jag inte med för den är så jävla dyr, iofs är ju Varipointen inte särskilt billig heller, dock förekommer den på begagnatmarknaden i större utsträckning jämfört med Z6'orna.

Docter UP känns jävulskt prisvärda hur man än vrider och vänder på det.

Publicerat

Jag kör med Docter sight när det ska vara snabba skott. Dessutom har man bra överblick runtom. Har av någon anledning fått för mig att det tar längre tid att komma till skott med kikare på bössan. Men det är säkert högst personligt.

Publicerat

Håller helt med om vikten av stort synfält. Hatar tubkänsla... Det gäller dock att man ser till att få grundversionen om man skall få ta del av synfältet; tar man en EE (Extended Eyerelief) tappar man istället litet mot motsvarande Zeiss.

Publicerat

Docter UP känns jävulskt prisvärda hur man än vrider och vänder på det.

+1

Publicerat

1.4-4.5 bushnell, helt ok

kortare håll, öppna riktmedel

innan så kändes det avigt med öppna riktmedel, men jag har skjutit en del och upp till 50m är det helt ok nu för min del

Publicerat

Öppet riktmedel är absolut inget för mig, så ett rödpunktssikte eller något liknande är kanske inte helt fel.

Ofta vänjer man sig vid optiska sikten och då blir det svårt att gå tillbaka, jag skjuter pistol på 25-75m med std riktmedel så för mig blir det ingen skillnad, men för 15år sen ville jag ha optik för att skjuta kula t.o.m på kombin.

Publicerat

Håkan spuhr har testat trijicons 1-4 å den fick bra kritik.

ÄR själv sugen på ett sådant.Har hyfsat synfält och bra riktmedel som du redan vet.

En fundering

Kan de vara en fördel att ha samma riktmedel.

Om jag haft pengarna hade jag köpt ett Z6 har ett synfält på 48 på 100 tror jag.

Lycka till/Fredrik

Publicerat
  • Författare

Håkan spuhr har testat trijicons 1-4 å den fick bra kritik.

ÄR själv sugen på ett sådant.Har hyfsat synfält och bra riktmedel som du redan vet.

En fundering

Kan de vara en fördel att ha samma riktmedel.

Om jag haft pengarna hade jag köpt ett Z6 har ett synfält på 48 på 100 tror jag.

Lycka till/Fredrik

Ja ett Z6 låter ju inte helt fel men så lite gris som jag jagar så känns det inte motiverbart att lägga så mycket på ett sikte tyvärr. Hade det varit så att alla sagt samma sak och siktet hade varit 100% överlägset bäst så hade man ju övervägt det men när folk samtidigt tipsar om olika riktmedel som börjar på runt 300kr (aimpoint) till ex Trijicon (ca 7000kr) så vet i sjutton om man vill lägga det dubbla på ett Z6.

Publicerat

klart att du ska ha ett aimpoint eller docter till 303an. det är mkt. "sikte" för pengarna.

Publicerat
  • Författare

klart att du ska ha ett aimpoint eller docter till 303an. det är mkt. "sikte" för pengarna.

Frågan är ju då vilken Aimpointmodell man ska ha.. :wacko:

Publicerat

min favorit är den gamla och lilla 5000XD med flip-up skydd både fram o bak från fabrik.

om jag var du skulle jag kolla efter de som heter comp.

beror ju lite på vad du ska ha för snabbmontage (vilket du givetvis ska ha)

Publicerat

Väldigt nöjd me mitt Trijicon 1-4 sikte !!

Publicerat
  • Författare

min favorit är den gamla och lilla 5000XD med flip-up skydd både fram o bak från fabrik.

om jag var du skulle jag kolla efter de som heter comp.

beror ju lite på vad du ska ha för snabbmontage (vilket du givetvis ska ha)

Vad jag vet så är det bara Sauers orginal som passar. Dyrt som flinta men fungerar ju i alla fall så det får det bli (om inte något billigare alternativ som passar finns). Givetvis ska jag ha snabbfäste så jag kan byta enkelt och smidigt mellan sikterna.