Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bisaaaaaaaaaaaaam

Featured Replies

Publicerat

Ute tinar det och droppar från taket.

Hemma i vapenskåpet sitter en nyinköpt Anchutz i 22 mag och på Måndag kommer siktet!

Nå vecka till nu bara så kan man sitta i kvällssolen och spana efter Bisam på iskanterna :P

Fan livet e gutt ibland.... :wub:

Frestar lite med en bild

DSC_1417_redigerad-1.jpg

Publicerat

Du vill inte berätta för en oinvigt sörlänning med brinnande jaktintresse lite allmänt om denna ädla jakt?

När är det säsong (början och slut)?

Hur "kommmer man åt" jakt?

Jamen å lite så ;)

Lämplig kaliber?

...har en cz 455 på ingång och detta kunde ju vara ett attraktivt projekt inför framtiden...

mvh,

H&H

Publicerat

Skulle va fett nice att få skjuta lite bisam med 17hmr.

Skulle vilja ta hand om skinnet själv med allt runtikring.

Tror jag ska ta mig en rek.tur o kolla om de flyttat ner några till mina jaktmarker ännu.

Borde väl snart kommit ner i höjd med Härnösand?!?!?

Såg nå minibäver för ngt år sen o just då tänkte jag inte ens på bisam.

Skulle de kunna vara????? :unsure:

Om inte får man väl knäppa en bäver ist.

Publicerat
  • Författare

Bisam är det året runt jakt på i Norrbotten. Vet inte hur det ser ut övriga landet.

Bästa är att jaga dem då isen börjar spricka upp och det bli vakar. De går då ofta upp på

iskantera. Har skjutit nån Bisam under sommarhalvåret när de simmat men det är inte att rekommendera.

Kulgevär kaliber 22lr, 22mag eller 17hmr är nog att föredra. Bra även om man har båt eller kanot eller

om det går en lång hake så man kan bärga dem.

Köttet ska visst vara väldigt gott sägs det men jag har än inte smakat. Tror man kan använda skinnet med faktiskt

men det har jag heller inte brytt om mig.

Mina har jag sålt till de som tränar med hundar.

Bisamjakten är speciell och hör våren till. När man kan börja jaga Bisam är det vår i Norrbotten med

långa ljusa kvällar.

man får se så mycket annat med under denna tid. Storspovar, Svanar och allt som hör våren till.

Publicerat

Själv började jag min jaktliga bana med att fånga bisamråttor i unga dar. :wub: Här så jagades Bisam bara på våren och aldrig annars och så fort isen började ge vika och bäckarna rinna så var det dags att åka ut i markerna , nästa varje vårkväll gick man ut och lätade nya fångstplatser.Först hade jag mest mjärdar som jag fångade dom med för att även senare börja skjuta dom då jag fick hem min första bysse.En väldigt rolig jakt med fina minnen ,men numera så är bisamen i pricip helt borta och ingen vet varför det gick så. :huh:

Publicerat

Är det någon som har koll på hur längt söderut vi har bisam idag? Liksom en av de föregående skribenterna huserar jag i Ångermanland...

/Daniel

Publicerat

enligt ett rykte så ska det finnas en liten stam i mellersta Värmland men iom att den som startade ryktet är klassad som icke trovärdigt så litar jag inte ett piss på det men hade det varit nån sanning i det så hade det bara varit skoj för det verkar vara en riktigt rolig jakt

Publicerat

Skulle va fett nice att få skjuta lite bisam med 17hmr.

Skulle vilja ta hand om skinnet själv med allt runtikring.

Tror jag ska ta mig en rek.tur o kolla om de flyttat ner några till mina jaktmarker ännu.

Borde väl snart kommit ner i höjd med Härnösand?!?!?

Såg nå minibäver för ngt år sen o just då tänkte jag inte ens på bisam.

Skulle de kunna vara????? :unsure:

Om inte får man väl knäppa en bäver ist.

Dom finns ju i massor i Nordingrå så det lär ju inte vara så jäkla långt ifrån att dom komma neråt hemsön och härnön ;)

ska själv iväg till Nordingrå så fort telefonen ringer och inbjudan kommer i luren!

Publicerat

Det va som fan, Då finns det hopp om bisamjakt i framtiden här uppe ändå :D

Publicerat

Dom finns ju i massor i Nordingrå så det lär ju inte vara så jäkla långt ifrån att dom komma neråt hemsön och härnön ;)

ska själv iväg till Nordingrå så fort telefonen ringer och inbjudan kommer i luren!

Då får man ringa ngra lokala Nordingråbor o kolla läget =)

Har flera jaktvänner där men aldrig hört ngt om bisam :o

• 5 months later...
Publicerat

Tjenare!!

Är det nån som har bisamjakt som man skulle kunna bjuda in sej på??

Marklös sedan 2,5år men om det är nån som har bisam och fler är intresserade kanske man skulle kunna

göra en grej av det. Samla ihop en gäng träffas och ha lite skoj. mm

Intresse??

Mvh

Göteborgare.

• 3 months later...
Publicerat

Tjenare!!

Är det nån som har bisamjakt som man skulle kunna bjuda in sej på??

Marklös sedan 2,5år men om det är nån som har bisam och fler är intresserade kanske man skulle kunna

göra en grej av det. Samla ihop en gäng träffas och ha lite skoj. mm

Intresse??

Mvh

Göteborgare.

den bisam jakt som finns nu mer är inte som den brukade vara... för kunde man skjuta 30-40 bisam på en kväll nu kanske man ser 8 ett bra år....
  • 2 months later...
Publicerat

Hallå! Här på Åland finns det rikligt med Bisam! Farfar sa att han hade sett något simma nere i träsket och jag blev helt uppspelt för jag hade aldrig sett bisam i den lilla pölen förut för min pappa och min farbror hade flitigt skjutit bort dom flesta och gått längs åkrarna med spett och kollat var dom hade bo och sedan eldat ut dom eller skickat ner hunden i hålen. Satt där 3 kvällar i rad och varje kväll sköt jag en bisam. Såg flera springa på isen men tyvärr når inte .22an 300 meter bort ^^ Att gå i utfallsdikena vid åkrarna är inte heller den dummaste iden så länge man rör sej riktigt försiktigt. Då kan man ibland hitta mink också vilket händer väldigt sällan men en gång hade jag turen när jag fiskade att de kom en mamma med 3 ungar simmandes så jag hoppade i med en planka och slog ihjäl dom. Inte så man skall göra de men jag var mindre än jag är nu och hade inte vett till annat. Har för mej att pappa sålde deras piss för en slant efteråt.