Publicerat Mars 31, 201115 yr Hej. Skall investera i ett nytt vaksikte. Sitter idag på ett Trijicon 5-20*50 samt ett Meopta Meostar R1 3-12*56. Men jag letar efter vad som kan vara ännu bättre vad gällande skymningsvärden. Har funderat på ett Swarovski z6i 2,5-15*56 BT, någon som har synpunkter/erfarenteher på detta som vaksikte. Vad är bäst oavsett pris?
Publicerat Mars 31, 201115 yr Hej. Skall investera i ett nytt vaksikte. Sitter idag på ett Trijicon 5-20*50 samt ett Meopta Meostar R1 3-12*56. Men jag letar efter vad som kan vara ännu bättre vad gällande skymningsvärden. Har funderat på ett Swarovski z6i 2,5-15*56 BT, någon som har synpunkter/erfarenteher på detta som vaksikte. Vad är bäst oavsett pris? Hej. Jag har ett Zeis varipoint 3-12x56 som jag vakat en del gris med. Tycker det fungerar klockrent även när det är mörkt ute...
Publicerat Mars 31, 201115 yr Hej! Kan ju inte svara för om det är bäst, de är ju en smaksak, men jag köpte ett Bushnell Elite 4200 2,5-10x50 (belyst) för vakjakt på gris, räv och rådjur i första hand men även till älgjakten. Kan säga att fördelarna märks i skymning och gryning. Är supernöjd! Rekommenderas!
Publicerat Mars 31, 201115 yr http://www.handladigitalt.se/zeiss-victory-fl-diavari-624x72-belyst-43-kikarsikte-p-5045.html?ref=prisjakt
Publicerat Mars 31, 201115 yr Köp du swarren, du blir säkert nöjd, går ju inte komma mkt bättre. Själv kör jag Docter 3-12x56 belyst och är kanonnöjd, deras skymningsvärden är mkt bra men jag undrar... Ser minst lika bra med farsans Zeiss x 50 I slutändan är väl det en plånboks sak...
Publicerat Mars 31, 201115 yr Daddyo- har rätt, av den optik som vi dödliga kan få tag på är en 6-24x72 Ziess med FL linser det värsta och bästa vi kan handla oss, sen har US optics ett par modeller med 80 mm linser och monsterförstoring, men de är avsedda för 50BMG och väger över 3 kilo, med de externa fästen som de har, inkl extern justering så väger de runt 4 kilo. Med mindre än att man söker o meddelas tillstånd eller bryter mot lagen ie skaffar ljusförstärkande optik så har vi inget bättre än stor zeissen, finns en till salu här för ett bra pris. /Christian
Publicerat Mars 31, 201115 yr Christian, blir det stor skillnad i skymningsvärde som ögat kan uppfatta mellan vanliga "high-end" sikten och denna stora zeissen? Hade för mig att det inte gav mkt men det kan ju va en skröna =)
Publicerat Mars 31, 201115 yr Browning- det är samma struntprat som de som säger att ett 35-årigt öga inte klarar mer än 7 mm ljus in, även om öppningen på ögat enbart är 7 mm i pupillen så tarvar det perfekt positionering mot tuben på en 8x56 tub, ie under verkliga förhållanden är en större lins/ljusknippe ut bättre, sen tar en 72 mm lins in mer ljus än en 56 lins. I det att man faktiskt vill se något nattetid så kommer det alltid att vara bätte med en större och bra främre lins, den stora frågan är om man anser sig ha behov/motiverat med priset av sådan optik. Jag har ännu inte jagat praktiskt med en x72 lins men jag ser fram emot att göra det en dag. /Christian
Publicerat April 1, 201115 yr Författare Tack för svaren. Har varit inne på Zeissen med men har en R93 med orginal fästen och matchpipa. Tror ni det montaget fungerar med en 70mm öppning? Känns tveksamt. Har även tittat på lillebror 6-24*56, vad tror ni om den jämnfört med z6:an? Stor skillnad i vikt mellan dessa så lutar åt z6:an. Detta är tredje alternativet: http://www.handladigitalt.se/schmidt-bender-pm-ii-525x56-belyst-p3l-mildot-dt-1cm-2a-plan-p-4999.html Synpunkter? 34mm tub på denna, medför det bättre skymningsegenskaper?