Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

jaktspaniel

Featured Replies

Publicerat

Hej! mitt första inlägg :)

Nu är det så här att jag och min sambo är sugen på att köpa oss en hund, hon vill gärna ha en jaktspaniel (hon tycker dom ä så himmla fina) men jag vill ju ha en hund att jaga med, jag jagar mest skogsfågel och rådjur och vill ha en hund som passar min jakt bra då jag brukar gå och stöta upp fågeln själv och då tänker jag att en stöt hund borde ju vara perfekt för mig! plus att jag kan ha den som eftersök på rådjur.

så mina frågor är..

Hur är en jaktspaniel i skogen? har mina jakt marker i jämtland.

hur är dom med andra hundar? har en jackrussel terrier sen tidigare.

Sen skulle jag vara tacksam om ni andra spaniel ägare kunde dela med er lite erfarenheter av er hundar, vad ni använder dom till vad ni jagar med dom osv.

Mvh David

Publicerat

Hej och välkommen!

Jag har två st Engelsk Springer Spaniel och mina är rena fälthundar.

Initiellt var de 100% fågelrena men den ena har jag jagat hare med och det funkar skitbra!

Mina jobbar helt tyst och skall är helt förbjudet men det finns de som jagar med skalldrivande ESS.

Vad gäller fågel och småvilt så har jag bra koll på rastypen (stöt, ställa och apport) men vad gäller som drivande hund så finns det några på forumet som har bättre koll på rasen.

I skogen så tenderar mina att köra spanielsök med nosen i backen stora delar av tiden men visst funkar de bra.

Dock får mina aldrig gå mer än 50 meter ifrån mig på fält - vilket anses som långt av många, och i skogen max 15 meter men det har med jaktformen att göra och inte något annat.

Det är jättetrevliga hundar, även om mina behöver en grayhound som träningspartner, och de går jättebra med både barn och hund.

Kanske världens bästa hund helt enkelt! ^_^

Publicerat

Spanieln är ju en stötande och apporterande hund EGENTLIGEN men kan ju användas till så mycket mer. Jag har skjutit allt från hare till älg för springer spaniel, en del jag haft har varit stöthundar några kort-korta drivande hundar, några med skall och några utan. Man kan ganska enkelt få en spaniel att arbeta mer som det är tänkt att en wachtelhund ska jobba.

Jaktspaniel är ju ingen ras, det är en benämning på i första hand en rent jaktavlad antingen cocker spaniel eller springer spaniel. De flesta spaniels är godmodiga hundar eller ska i vart fall vara det med stor fördragsamhet med andra hundar.

Publicerat
  • Författare

hej och tack för svaren!

Om hunden inte skulle skalla gör mig inget det är ändå fågel jag är intreserad av men jag har fått den uppfattningen att en spaniel gör sig bäst på dom uppna slätterna i söder än trånga skogar i norr?.

Publicerat

hej och tack för svaren!

Om hunden inte skulle skalla gör mig inget det är ändå fågel jag är intreserad av men jag har fått den uppfattningen att en spaniel gör sig bäst på dom uppna slätterna i söder än trånga skogar i norr?.

Skall jag vara ärlig så funkar mina damer absolut bäst i de snårigaste och risigaste miljöerna man tänka dig!

De är fenomenala på att i full fart dra in i björnbärssnåren och trycka ut de mest gömda fasanerna man kan tänka sig :wub:

Dock brukar de jobba under hagelbössan och det brukar vara 15-20 meter för de flesta, men man får ju träna sin hund efter hundens egenskaper och det jaktbara viltet man har!

Publicerat

Jag har som vanligt ingen kommentar i detta ämne :o

Publicerat

hej och tack för svaren!

Har varit med som beater på ganska många roughshoots i England och det är taggsnåren som är spanielns hemvist, delvis därför de ursprungligen svanskuperades då de markera vilt ivrigt med svansen och kortare svans innebär mindre risk för skador. De öppna fälten känns mer lämpade för lite mer högbenta stående hundar även om många spaniels gör sig väldigt bra där också. Har f.ö sålt en valp en gång till en fågeljägare som absolut INTE ville ha en spaniel, nu är hunden gammal och har väl gett sitt bästa men de blev hussens bästa kompanjon i de medelpadska fågelskogarna.

Publicerat

Hej! mitt första inlägg :)

Nu är det så här att jag och min sambo är sugen på att köpa oss en hund, hon vill gärna ha en jaktspaniel (hon tycker dom ä så himmla fina) men jag vill ju ha en hund att jaga med, jag jagar mest skogsfågel och rådjur och vill ha en hund som passar min jakt bra då jag brukar gå och stöta upp fågeln själv och då tänker jag att en stöt hund borde ju vara perfekt för mig! plus att jag kan ha den som eftersök på rådjur.

så mina frågor är..

Hur är en jaktspaniel i skogen? har mina jakt marker i jämtland.

hur är dom med andra hundar? har en jackrussel terrier sen tidigare.

Sen skulle jag vara tacksam om ni andra spaniel ägare kunde dela med er lite erfarenheter av er hundar, vad ni använder dom till vad ni jagar med dom osv.

Mvh David

En spaniel passar jättebra att jaga skogsfågel med (stöta upp dem) och vissa individer blir bra på eftersök. Jag har själv haft 3 st Engelsk springer spaniel (jaktavlade) de senaste 20 åren och ingen av dem har funkar 100% som eftersökshundar då de har varit för mycket "på" och jagar dessutom för mycket i vind. Däremot har jag just nu en Wachtel/coccerblandning som fungerar mycket bra som eftersökshund. Hon är mycket noggrann i spåret och tar det lugnt o metodiskt. Troligen är det hennes Wachtelgener som gör att hon använder nosen på ett aktivare sätt (spårar) än vad en normal spaniel gör.

Om du nu väljer att ha en spaniel så finns det några olika raser att välja på och Engelsk springer spaniel eller Coccerspaniel av jakthärstammnining är det vanligaste och troligen de bästa valen. Skillnad i storlek är väl den största skillnaden mellan raserna men generellt så har den större ESS ett större arbetsområde (täcker större yta) och klarar lite oländigare terräng.

• 10 months later...
Publicerat

Har varit med som beater på ganska många roughshoots i England och det är taggsnåren som är spanielns hemvist, delvis därför de ursprungligen svanskuperades då de markera vilt ivrigt med svansen och kortare svans innebär mindre risk för skador. De öppna fälten känns mer lämpade för lite mer högbenta stående hundar även om många spaniels gör sig väldigt bra där också. Har f.ö sålt en valp en gång till en fågeljägare som absolut INTE ville ha en spaniel, nu är hunden gammal och har väl gett sitt bästa men de blev hussens bästa kompanjon i de medelpadska fågelskogarna.

Sent svar men visst fungerar Engelsk Springer i skogen, jag jagar med mina hundar i Småländsk skog, Min hanne som börjar bli lite äldre nu stöter både fågel och klövvilt, min lilla tik släpper jag medvetet endast på fågel ännu. Mest för att hon inte ska dra iväg för långt. Ingen av mina jaktspringers stöter med skall utan arbetar helt tyst. För att underlätta för eventuella passkyttar är hunden försedd med bjällra under jakt på klövvilt. Rådjuren tenderar att komma fort så det kan vara bra med lite förvarning :-). Bjällran fungerar samtidigt som arbetstecken för gammelhunden, han vet att när bjällran hängs på tillåts lite längre utflykter på t.ex rådjur.

Publicerat

För att underlätta för eventuella passkyttar är hunden försedd med bjällra under jakt på klövvilt.

Har själv funderat på att ha en liten pingla eller bjällra på slaskhunden men har blivit varnad för att det kan påverka hörseln på dem... Finns det någon substans i det eller är det bara att köra på?

Vill kunna förvarna passkyttarna eftersom det går undan ganska ordentligt när hon kommer och hon är helt tyst.