Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Iroko, så det kan slumpa sig.

Featured Replies

Publicerat

Igår fick jag reda på att de träämnena jag beställt för ett par veckor sedan var slut och inte kunde levereras. :( På vägen hem idag så gick jag förbi en möbelverstad där dörren stod på glänt. Jag stack in huvet och frågade om dom hade några spillbitar till knivskaft. Vi har denhär biten iroko sa den vänliga mannen och ledade upp en bit som var lite större en en tegelsten. Vad ska du ha för den sa jag. Den kan du ta sa han.

IMG_0161.jpg

IMG_0162.jpg

IMG_0163.jpg

:wub:

Så kan det gå.

Publicerat

Man måste oftast fråga för att få svar!

Kul!

Publicerat
  • Författare

5,5*13*29 cm är biten.Jag passade på att polera upp en hörna.

IMG_0166.jpg

Den har väldigt grova "hartskanaler"? men trät är väldigt vackert och har nästan en metallisk 3d-effekt när man rör på biten i solljus. Det skall vara mycket formstabilt (som teak) och det finns folk som gör knivskaft av det.

Publicerat
  • Författare

Jag tror på skalor x-cut vad tror ni?

Publicerat

Jag tror på skalor x-cut vad tror ni?

Check på det men du får nog eventuellt stabba dem om de skall hålla som x-cut.

Men med tanke på att du fick biten så är inte stabbningen någon extrem kostnad direkt!

Såga av en tunn bit och se hur mycket våld som krävs för att bryta av den.

Fast å andra sidan så brukar ju inte möbelvirke vara direkt dåligt så den kanske räcker med linolja och balsamterpentin?...

Publicerat
  • Författare

Det skall tydligen vara ruskigt hårt också. Lite ett idealmaterial bortsett från kanalerna. Dom slipper man ju iof om man stabbar.

Kan man skicka hela biten på stabbning eller måste man såga skalor?

Det verkar finns lite olika skolor hur man skall lägga finish på iroko. Allt från billack, vaxning, olja och obehandlat.

Jag tänkte lite på danish oil. :ph34r:

Publicerat

Hej. Kan inte se bilderna här på jobbet men texten kan jag läsa. En sak jag jag tänker skriva är att aldrig lacka knivskaft av träd.

Publicerat
  • Författare

Men hur skiljer sig det från att stabba undrar den frågvisa. :D

Publicerat

Men hur skiljer sig det från att stabba undrar den frågvisa. :D

Vid stabilisering så injiceras (sugs upp) flytande epoxy av stort undertryck och kapillärkraft så att alla håligheter i träbiten fylls med epoxy som sedan härdar.

Man kan i princip ta en näve sågspån och stabba till en solid bit "trä" om man vill.

Publicerat
  • Författare

Men känns det inte lika plastigt som om man lackar? Hur som så funderar jag på att dra iväg en batch med lite olika grejer till stabbning vad det lider.

Publicerat
  • Författare

Har spenderat kvällen med att läsa på om oljor (danish oil, kinesisk träolja)och linoljebaserade fernissor. :wacko: Hur som verkar det som om man behöver något som är porfyllande. Men det åsikterna verkar verkligen gå på tvärs med varandra.

Är det någon som lyckats få ett bra resultat på något sätt på mahogny eller dylikt träslag med stora kanaler?