Publicerat Mars 31, 201115 yr Som titeln beskriver så undrar jag vilka förhållanden som ni uppfattar att älgarna står som lättast i upptag eller när hundar som lättast ställer älgen.
Publicerat Mars 31, 201115 yr Som titeln beskriver så undrar jag vilka förhållanden som ni uppfattar att älgarna står som lättast i upptag eller när hundar som lättast ställer älgen. Jag skyndar mig att svara innan de som vet gör det Regnväder, lite vind, senhöst och eftermiddag skulle jag vilja påstå är bra förutsättningar för att det ska bli ståndskall.
Publicerat Mars 31, 201115 yr när du har en bra hund. Jag hade nästan på känn att det svaret skulle komma
Publicerat April 1, 201115 yr På toppjakten i januari -30² och en meter snö brukar göra dem rätt tröga. Sedan finns det väl någon legendarisk ko med hjärnhinneinflammation som gav många jaktprovs 1or
Publicerat April 1, 201115 yr På grannmarken Haha den va bäst! Med tillägget när står dom stora skovlarna bäst! Här är grannmarken överrepresenterad Annars håller jag nog med Pertan, men kor står j.. bra runt midsommar.
Publicerat April 3, 201115 yr Författare April maj Inte så svårt atträkna ut kanske vet dock inte om det är så smart att släppa då
Publicerat April 3, 201115 yr Som titeln beskriver så undrar jag vilka förhållanden som ni uppfattar att älgarna står som lättast i upptag eller när hundar som lättast ställer älgen. Tycker inte väder o årstid spelar så stor roll.Men lättast tycker jag att det är när man är själv utan passkyttar som väsnas när dom sätter ut En ostörd älg står ju lättast i upptaget
Publicerat April 3, 201115 yr Kan ju inte påstå att jag bryr mig så mycket. Är ju inte så att man ger fan i att jaga den dagen man tänkt för att vädret inte är idealiskt för att älgarna ska stå.
Publicerat April 3, 201115 yr Säger vintern jag med, sen är det skillnad på individer som betyder mer än årstid, tillika om det finns rovdjur. September är nog svårast, endast 1 av 12 på min septembervecka i höstas sköts på stånd trots att alla sköts för hund, som en slump för en gråwachtel på 1,5 år. Förmodligen en gravt senil ko men ändå.
Publicerat April 3, 201115 yr Tids mäsigt skulle jag säja jan-feb eller tidigt i okt då kalvaran fortfarande är små. Sen har vädret ofta en invärkan, mycket lättare o ställa älg om det är lite rengn i luften och e fin bris
Publicerat April 3, 201115 yr Jag upplever att när man släpper första jaktveckan i september så har inte kalvarna en aning om vad en hund är och då spelar det ingen roll hur duktig hund man har, de stannar inte. Senare på året verkar de ha vant sig att det skäller lite här och var i skogarna och bryr sig då mindre om det hela. Jag som faktiskt gillar att sitta på pass tycker detta är perfekt på septemberjakten för då petar man bara in en jämte eller två så sprutar det ut en massa älgar rakt i knät på en, om man har tur dvs... Senare på året är det inte lika spännande att sitta på pass och höra hur hundarna ställer älgarna runtomkring en för till passet kommer de inte!
Publicerat Maj 4, 201115 yr På grannmarken haha håller med, eller när det är skjut förbud på tjur. Då står alltid tjurarna som bäst;)