Publicerat April 1, 201115 yr Har funderingar på att utveckla dekorationen på mina knivslidor, och är sedan tidigare helt såld på "leather carving" så i morse var jag bara tvungen att göra ett första försök. Målet är att kunna göra något i stil med detta eller annat mönster och sedan sy själva slidan. Kommer nog att fungera bäst på vikslidor som har större ytor. Många av de mönster jag har sett baseras ofta på blommor och liknande, ett enkelt motiv att skapa skuggor mm på, men jag vill ha mer avancerade mönster så jag hoppade på en drake på en gång Mycket lång väg kvar, svårast är att hitta rätt skuggteknik, men det är iallafall en början. Och jag tror faktiskt att min plan har potential att fungera på en riktig knivslida också en dag. Skall prova att måla den i eftermiddag när jag får paketet med en massa kul oil dye färger jag beställt.
Publicerat April 1, 201115 yr Tjena Kalle. Något sådant på en slida skulle bli as grymt. Har själv funderat men inte kommit längre. Till och med tänkt på att om man skulle prova att sy in ett motiv :-)
Publicerat April 1, 201115 yr jisses. Där ligger man i lä.... edit: äh, nu får jag fan lägga av att jämföra mig hela tiden, bättre att njuta och inspireras av fint hantverk Jag har mest funderat på hur man på ett snyggt sätt skall kombinera olika material i knivslidan. Läder, fiskskinn, formade bitar av slidhorn (har främst get och får hemma)
Publicerat April 1, 201115 yr De där ser grymt bra ut Kalle ser verkligen fram mot att se detta utvecklas för om de där e ditt första ? försök jisses då kommer detta bli sjukt bra kanon jobb /Jocke
Publicerat April 1, 201115 yr Ja en sak är säker! Du, Eas och några fler knivmakare här på forumet skall få ge mig en lektion i detta någon gång framöver! Brutalt snygg!!!
Publicerat April 1, 201115 yr Kalle den var grymme snygg. är det eget motiv eller har du hittat bilden nån stanns ? cool är den i alla fall MVH Eas
Publicerat April 1, 201115 yr Författare Tack för alla snälla kommentarer på mina stapplande försök Var tvungen att prova en till den här gången lite mindre, 4 x 11 cm den passar på framsidan av en "Dolphin" slida. Mvh / Karl-Erik
Publicerat April 1, 201115 yr Författare Åh, motivet har jag ritat själv med inspiration av google bilder.
Publicerat April 1, 201115 yr Riktigt snyggt! Är dock inte en vän med drakar som motiv, men vad gör det... Mvh
Publicerat April 1, 201115 yr Det ser grymt bra ut Kalle som jag sa innan är detta vad du kallar stapplande försök så kommer de bli omänskligt bra snart /Jocke
Publicerat April 1, 201115 yr Tack för alla snälla kommentarer på mina stapplande försök Var tvungen att prova en till den här gången lite mindre, 4 x 11 cm den passar på framsidan av en "Dolphin" slida. Mvh / Karl-Erik Holy smoke! Jädrans vad snyggt!
Publicerat April 3, 201115 yr Hej K-E! Det var ju ett grymt bra första försök. Gör man det på torrt eller fuktigt läder och var köper man verktygen, skulle va riktigt kul att testa på. Lycka till med dina alster.
Publicerat April 3, 201115 yr Författare Tack ska ni ha! Verktygen är inget hokus pokus, ett standard kit med punslar från t.ex Nordells eller liknande leverantör räcker långt. Jag har knackat med vanlig hammare men ser att många väljer att använda gummiklubbor i olika storlekar och förstår varför när jag ser ytskiktet av metall lossna från punseln... Inget kul att få det i lädret! Jag har fuktat lädret något med en svamp, men skall man göra det på knivslida blir ju lädret betydligt fuktigare. När jag mönstrar mina slidor så brukar jag först väta upp lädret som för vanlig sömmnad, sticka upp alla hålen en gång till och under den tiden blir lädret lite lagom för att ta emot och "sätta" mönstret av punslarna. Men jag använder mig av 2mm shaftläder, vet inte hur det fungerar på t.ex rårand. Ju tjockare läder, desto tydligare blir mönstret men samtidigt blir det nog lite svårare med små detaljer. Tunnt läder svarar ju mer exakt, flyter inte omkring i en tjock narv. Det verkar som att jag får chans att testa detta på en riktigt slida snart, har precis fått en beställning med önskemål om drakmotiv på slidan så det passar ju bra! Mvh / Karl-Erik
Publicerat April 3, 201115 yr Hejs Kalle! Har du fått rätsida på vilket verktyg man använder till vad än ? och hur? annars är här en länk Tandy Leather leta upp videon som heter basic leather carving. där finns en massa matnyttigt för oss som gillar o knacka läder i vårt nybörjar stadie. längtar tills du har en knivslida på g o visa upp med en drake på.. kanske kan heta svärmors kniven ? MVH Eas
Publicerat April 3, 201115 yr Hejs Kalle! Har du fått rätsida på vilket verktyg man använder till vad än ? och hur? annars är här en länk Tandy Leather leta upp videon som heter basic leather carving. där finns en massa matnyttigt för oss som gillar o knacka läder i vårt nybörjar stadie. längtar tills du har en knivslida på g o visa upp med en drake på.. kanske kan heta svärmors kniven ? MVH Eas Haha! Du gillar inte din svärmor, gissar jag?
Publicerat Maj 4, 201115 yr riktigt läcker !! säg vilken svärmor som inte blivit glad för den ? bra gjort K-E . MVH Eas