Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Läder karvning

Featured Replies

Publicerat

Har funderingar på att utveckla dekorationen på mina knivslidor, och är sedan tidigare helt såld på "leather carving" så i morse var jag bara tvungen att göra ett första försök. Målet är att kunna göra något i stil med detta eller annat mönster och sedan sy själva slidan. Kommer nog att fungera bäst på vikslidor som har större ytor. Många av de mönster jag har sett baseras ofta på blommor och liknande, ett enkelt motiv att skapa skuggor mm på, men jag vill ha mer avancerade mönster så jag hoppade på en drake på en gång :)

Mycket lång väg kvar, svårast är att hitta rätt skuggteknik, men det är iallafall en början. Och jag tror faktiskt att min plan har potential att fungera på en riktig knivslida också en dag. Skall prova att måla den i eftermiddag när jag får paketet med en massa kul oil dye färger jag beställt.

leathercarving.jpg

Publicerat

Tjena Kalle. Något sådant på en slida skulle bli as grymt. Har själv funderat men inte kommit längre. Till och med tänkt på att om man skulle prova att sy in ett motiv :-)

Publicerat

jisses. Där ligger man i lä.... edit: äh, nu får jag fan lägga av att jämföra mig hela tiden, bättre att njuta och inspireras av fint hantverk

Jag har mest funderat på hur man på ett snyggt sätt skall kombinera olika material i knivslidan. Läder, fiskskinn, formade bitar av slidhorn (har främst get och får hemma)

Publicerat

De där ser grymt bra ut Kalle ser verkligen fram mot att se detta utvecklas för om de där e ditt första ? försök jisses då kommer detta bli sjukt bra

kanon jobb :)

/Jocke

Publicerat

Holy shi.... Den där var SNYGG!!

Publicerat

Ja en sak är säker! Du, Eas och några fler knivmakare här på forumet skall få ge mig en lektion i detta någon gång framöver!

Brutalt snygg!!!

Publicerat

Kalle den var grymme snygg.

är det eget motiv eller har du hittat bilden nån stanns ?

cool är den i alla fall :lol:

MVH

Eas

Publicerat
  • Författare

Tack för alla snälla kommentarer på mina stapplande försök

Var tvungen att prova en till den här gången lite mindre, 4 x 11 cm den passar på framsidan av en "Dolphin" slida.

leathercarving1.jpg

Mvh / Karl-Erik

Publicerat
  • Författare

Åh, motivet har jag ritat själv med inspiration av google bilder.

Publicerat

Riktigt snyggt! Är dock inte en vän med drakar som motiv, men vad gör det... ;):D

Mvh

Publicerat

Det ser grymt bra ut Kalle som jag sa innan är detta vad du kallar stapplande försök så kommer de bli omänskligt bra snart :o

/Jocke

Publicerat

Tack för alla snälla kommentarer på mina stapplande försök

Var tvungen att prova en till den här gången lite mindre, 4 x 11 cm den passar på framsidan av en "Dolphin" slida.

leathercarving1.jpg

Mvh / Karl-Erik

Holy smoke! Jädrans vad snyggt! :wub:

Publicerat

Ja detta var något annat än blommotiven man sett, oerhört vackert :wub:

Publicerat

vet iaf vart jag ska vända mej för nästa slira till kniv

Publicerat

Hej K-E! Det var ju ett grymt bra första försök. Gör man det på torrt eller fuktigt läder och var köper man verktygen, skulle va riktigt kul att testa på. Lycka till med dina alster.

Publicerat
  • Författare

Tack ska ni ha! Verktygen är inget hokus pokus, ett standard kit med punslar från t.ex Nordells eller liknande leverantör räcker långt. Jag har knackat med vanlig hammare men ser att många väljer att använda gummiklubbor i olika storlekar och förstår varför när jag ser ytskiktet av metall lossna från punseln...

Inget kul att få det i lädret!

Jag har fuktat lädret något med en svamp, men skall man göra det på knivslida blir ju lädret betydligt fuktigare. När jag mönstrar mina slidor så brukar jag först väta upp lädret som för vanlig sömmnad, sticka upp alla hålen en gång till och under den tiden blir lädret lite lagom för att ta emot och "sätta" mönstret av punslarna. Men jag använder mig av 2mm shaftläder, vet inte hur det fungerar på t.ex rårand. Ju tjockare läder, desto tydligare blir mönstret men samtidigt blir det nog lite svårare med små detaljer. Tunnt läder svarar ju mer exakt, flyter inte omkring i en tjock narv.

Det verkar som att jag får chans att testa detta på en riktigt slida snart, har precis fått en beställning med önskemål om drakmotiv på slidan så det passar ju bra! :)

Mvh / Karl-Erik

Publicerat

Hejs Kalle!

Har du fått rätsida på vilket verktyg man använder till vad än ? och hur?

annars är här en länk ^_^

Tandy Leather

leta upp videon som heter basic leather carving.

där finns en massa matnyttigt för oss som gillar o knacka läder i vårt nybörjar stadie.

längtar tills du har en knivslida på g o visa upp med en drake på.. kanske kan heta svärmors kniven ? :lol:

MVH

Eas

Publicerat
  • Författare

Så här blev den med lite färg

leathercarving2.jpg

Mvh / Karl-Erik

Publicerat

Hejs Kalle!

Har du fått rätsida på vilket verktyg man använder till vad än ? och hur?

annars är här en länk ^_^

Tandy Leather

leta upp videon som heter basic leather carving.

där finns en massa matnyttigt för oss som gillar o knacka läder i vårt nybörjar stadie.

längtar tills du har en knivslida på g o visa upp med en drake på.. kanske kan heta svärmors kniven ? :lol:

MVH

Eas

Haha! Du gillar inte din svärmor, gissar jag? :lol:

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Här är då första slidan med karvat mönster. :blush:

bb107_4.jpg

bb107_5.jpg

Mvh / KArl-Erik

Publicerat

herregud... :)