Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

en till båge o en till... för en nybörjare!

Featured Replies

Publicerat

Prylgalen som man är och helt fast i det här nu så har jag "sjuka" planer på att skaffa en iaf eller två/flera bågar till under sommaren eller rätt så snart.. är otroligt nyfiken att prova fram olika modeller,jämföra olika egenskaper som jag gillar eller inte... Har inge större ekonomi för det nu för tillfället men kommer sälja crosshojjen inom kort som bara samlar damm så det räcker nog till ett antal jaktbågar iaf till o börja med..

Det här blir väl lika jobbigt som med flugfisket att man har 8-10 spön som man tycker är bra och inte vill sälja vidare... jaja!!!

Jag är nybörjare inom bågskytte men kommer ändå göra en hemsida/blogg om mina recentioner och tankar om jaktbågar som nybörjare,som jag tänker så är det inte bara rutinerade gamla bågjaktsrävar som köper en båge utan det gör alla nybörjare oxå..

En rutinerad och erfaren bågskytt skjuter nog bra men vilken båge han än får i handen medans en nybörjare har ev lättare att få till det med vissa bågtyper och hur extrem båge kan en nybörjare hantera någelunda.. Där av kan det kanske va kul och se vad en nybörjare kommer fram till och får för uppfattning om både extrema speed-bågar och mer trötta grejjor..

Kommer försöka köra alla bågar i 50-60lb i den mån jag får tag i dom för de är väl mest lämpad för en nybörjare..

Hjälp och tips av erfarna rävar tas gärna emot på vägen :D

Hoppas komma igång så fort som möjligt!! hemsidan är redan under arbete...

Mvh... snart ännu fattigare!! :D fast rikare av erfarenhet :lol:

Publicerat

Låter som en toppen ide, då jag själv har letat lite "nybörjar" recensioner på bågar, men får mest experter som antingen hatar eller älskar just märket, oavsett modell.. Tacka gudarna för detta forum :)

Ge heads up ifall du behöver tips eller hjälp med hemsidan, är ganska insatt :wub:

Publicerat

Det låter som en kul idé!

MEN (nu blir jag den där tråkiga) om man ska testa något och föra sin kunskap vidare till andra (nybörjare) så ska man ju helst inte själv vara nybörjare!

Det skulle bli ungefär som att sätta mig eller nån annan okunnig att försöka testa flugspön!

Jag får ut linan, men så mycket mer är det inte..

Eller att sätta någon som aldrig vart och jagat med bågen, att ha kurser i bågjakt..

Det blir inte trovärdigt!

Men du verkar ha ambitiösa planer, ska bli intressant att följa! :)

Vet du redan nu vilka bågar du skulle vilja testa?

Publicerat
  • Författare

Nu ska jag inte lära eller ha några kurser i bågkunskap utan bara det jag som nybörjare upplever för skillnader men olika bågar och vad jag kommer fram till (som nybörjare..)

Vad jag märker av här på forumet att är att skjuta med jaktbåge verkar vara nå helt magisk bedrift eller liknande,med år av träning innan man ens klarar av att hitta tavlan.. :lol:

Jämföra bågskytte att kast med ett flugspö är ju som att jämföra,ja vet inte vad.. Klart du träffar själva sjön med fluglinan efter några försök om du inte fastnar med bakkastet i nå trä 3 meter bakom :lol: där måste det till magic och kraft från ovan!! Nää skämt o sido.. knappas omöjligt att blöta fluga heller med 20år träning som med bågskytte.. ^_^ haha..

Oavsett hur kass du än är så kan du skjuta 20m eller 300m med pilbåge bara du kan dra upp bågen,träffa tavlan är ju ingen större bedrift på 20m utan få till bra träffbilder som är de riktigt svåra "om bågen är bra trimmad med konstens alla regler"... samma gäller även flugspö,har du fel vikt på lina till spöt eller längd på tafsen,för tung fluga till det hela så blir ju allt mkt svårare..

Själva jakten kommer jag inte ens blanda mig i för det intresserar mig inte alls utan det är själva skytte och ev 3D tävlingar i framtiden..

Det som jag kommer att försöka bena ut med de hela är att hur en nybörjare upplever olika bågar och vad jag får för känlsa av skjutbarhet,om jag skjuter bättre med den ena eller andra bågen utan att ha den perfekta tekniken och prova bågar är nog halva nöjet..

Ja det är är nog helt ointressant för rävarna men för en nybörjare kan det vara intressant och läsa vad man har fått för känsla och hur bågen beter sig för en "nybörjare"... betyder ju inte den beter sig lika i händerna på en erfaren skytt.. jag kanske har fel!!

Publicerat

Min första tanke är precis det ASAT säger, behundrasvärt med din ambition och intresse men känns som

du börjar i fel ända av saker o ting :)

Glöm inte att vi "gammla rävar" också var nybörjare en gång, och mycket av det är vad som hjälper

er här när ni har funderingar.

För att göra en test/utvärdering av något måste man ha en "base line" att jämföra med, i detta fallet

är det base line i form av att man prövat många olika bågar tidigare

sen behöver du en base line när det gäller bågjakt, och det tar några år av misslyckanden innan du har den.

En bågtest är väldigt subjektiv om man nu talar om hur en båge upplevs, rent tekniskt kan man testa, dvs fart

dragvikt,ljudnivå mm, men gämfört med vadå ?

Inte ens jag på min blog försöker mig på bågtester av just dessa skäl, synpunkter kan jag ha på olika bågar

ut en teknisk synvinkel grundat på erfarenhet av hur saker och ting beter sig.

Att ha flera olika bågar som nybörjare är att göra dig själv en otjänst, du ska lära dig skjuttekniken först

bara för att det är enkelt att stå på 20 meter och skjuta på en 5krona med dagens bågar gör inte att du nått

till en "bågjägarnivå" än, det kan kännas så kanske. Hur mycket skjuter du knästående,sittande och i från torn

på t.ex. 3D djur i olika storlekar ? hur ofta har du tränat i dåligt ljus, regn storm och kyla ?

Har du gått 15km i oländig terräng och sedan skjutit ?

Hur många djur har du skjutit och träffat/missat och hur och varför ?

Se, det är dessa saker som avgör om man blivigt bågjägare eller inte :) ta inte detta som kritik utan mera goda råd

så du inte slänger massa pengar i sjön. Investera pengarna i 3D djur, klätter torn och IBEP kursen, det är mer väl

spenderade pengar i min mening, de andra här kanske tycker olika förstås.

Tillsist, man kan bara skjuta med en båge åt gången, det finns flera här som kan intyga att man endå hittar

sin favoritbåge som man helst skjuter med, och de andra blir mest likt din cross hoj,, dammsammlare...

Publicerat

Nu ska jag inte lära eller ha några kurser i bågkunskap utan bara det jag som nybörjare upplever för skillnader men olika bågar och vad jag kommer fram till (som nybörjare..)

Vad jag märker av här på forumet att är att skjuta med jaktbåge verkar vara nå helt magisk bedrift eller liknande,med år av träning innan man ens klarar av att hitta tavlan.. :lol:

Jämföra bågskytte att kast med ett flugspö är ju som att jämföra,ja vet inte vad.. Klart du träffar själva sjön med fluglinan efter några försök om du inte fastnar med bakkastet i nå trä 3 meter bakom :lol: där måste det till magic och kraft från ovan!! Nää skämt o sido.. knappas omöjligt att blöta fluga heller med 20år träning som med bågskytte.. ^_^ haha..

Oavsett hur kass du än är så kan du skjuta 20m eller 300m med pilbåge bara du kan dra upp bågen,träffa tavlan är ju ingen större bedrift på 20m utan få till bra träffbilder som är de riktigt svåra "om bågen är bra trimmad med konstens alla regler"... samma gäller även flugspö,har du fel vikt på lina till spöt eller längd på tafsen,för tung fluga till det hela så blir ju allt mkt svårare..

Själva jakten kommer jag inte ens blanda mig i för det intresserar mig inte alls utan det är själva skytte och ev 3D tävlingar i framtiden..

Det som jag kommer att försöka bena ut med de hela är att hur en nybörjare upplever olika bågar och vad jag får för känlsa av skjutbarhet,om jag skjuter bättre med den ena eller andra bågen utan att ha den perfekta tekniken och prova bågar är nog halva nöjet..

Ja det är är nog helt ointressant för rävarna men för en nybörjare kan det vara intressant och läsa vad man har fått för känsla och hur bågen beter sig för en "nybörjare"... betyder ju inte den beter sig lika i händerna på en erfaren skytt.. jag kanske har fel!!

Ah, ok, men du om du inte ska pyssla med bågjakt, är det bara bågskytte som gäller, då behöver du inte mycket av

vad vi snackar om här, och frankt helt andra prylar/bågar som gäller. det finns ett stort forum för det hos Svenska bågskytte

förbundet, här är vi liksom mer åt båjakts delen av saker o ting :)

Publicerat
  • Författare

Aah hmm... då har jag nog absolut hamna på fel forum och i fel sällskap. helt klart!! :rolleyes:

Publicerat

Nja, fel har du inte hamnat!

Men så mycket mer "rätt" blir det inte hos tavelskyttarna.. ;)

Båda "grupperna" använder exakt samma bågar och teknik i grunden..

Men där tar likheterna slut!

Länken till forumet:

http://bagskytteforum.se

Aah hmm... då har jag nog absolut hamna på fel forum och i fel sällskap. helt klart!! :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Jaha.. vad ska man säga här då?????

Jag som nybörjare försöker snappa upp så mkt som möjligt av tipps och info och sen dela med mig av mina funderingar som "nybörjare" till andra som har samma funderingar och ligger i samma sits,dvs inget expert rådgivning utan bara mina personliga funderingar o upplevelser..

Fattar att dom erfarna är till störst hjälp och jag har fått otroligt mkt hjälp av JS som har bred kunskap inom bågjakt och skytte..

Man är det så här att nybörjarna ska hålla käft och inte få utrymme så förstår jag verkligen att inte bågjakt/3D blivit större i sverige än det är idag,på 20år som det verkar ha funnits här.. och bara vissa av eliten som får ha åsikter om ena eller andra..

Publicerat

Det är ingen som sagt att du ska "hålla käft"! Tvärt om, för att öka kunskapen så vill alla att det ska frågas så mycket som möjligt!

Och det frågas och svaras flitigt om både det ena och det andra när det gäller bågskytte/bågjakt här på forumet.

Det vi menar är att det känns som du börjar i fel ände, precis som Roger sa.

Lär dig grunderna med korrekt skjutteknik, trimning etc. Det är inget man lär sig på nån månad eller 2, utan det är en ständig process!

Så kanske den bågen du testade först och sköt sönder underarmen på, är den bästa bågen när du fått bättre skjutteknik och mer insikt.

Trots att du kanske svor att du aldrig skulle rekommendera den bågen till någon!

För har man rätt teknik, så kan man skjuta vilken båge som helst.

Sedan är det endast tycke och smak som gäller, vad man är ute efter för egenskaper hos bågen, hur cammarna känns etc.

Antalet bågjägare/3D skyttar hänger knappast på om man får yttra sig eller inte..!

Men det är ingen som har hindrat någon från att prata..

Jaha.. vad ska man säga här då?????

Jag som nybörjare försöker snappa upp så mkt som möjligt av tipps och info och sen dela med mig av mina funderingar som "nybörjare" till andra som har samma funderingar och ligger i samma sits,dvs inget expert rådgivning utan bara mina personliga funderingar o upplevelser..

Fattar att dom erfarna är till störst hjälp och jag har fått otroligt mkt hjälp av JS som har bred kunskap inom bågjakt och skytte..

Man är det så här att nybörjarna ska hålla käft och inte få utrymme så förstår jag verkligen att inte bågjakt/3D blivit större i sverige än det är idag,på 20år som det verkar ha funnits här.. och bara vissa av eliten som får ha åsikter om en eller andra..

Publicerat

För har man rätt teknik, så kan man skjuta vilken båge som helst.

Amen to that!

Det kan jag skriva under på direkt!

Har testat en jäkla massa bågar genom åren och kan direkt säga att skjutteknik och vana är helt avgörande för om man ska kunna testa en båge och få ut något vettigt av testandet. Men förstår precis hur Goddi tänker. Han vill ge en bild av hur en nybörjare upplever sin resa mot att bli en bra bågskytt. Jag var själv i samma sits för massor av år sedan.

Man satt på kvällen och förbannade snabblimmet som stack i näsan när man utan fjädringsjigg försökte limma nya fenor på pilarna och tillermått visste man inte ens vad det var. Jag fick gå den långa, svåra vägen och lära mig nästan allt själv. Fanns inget forum att fråga på. Internet var knappt uppfunnet på den tiden. :lol:

Bodde uppe i Norrbotten och var med i en lokal bågskytteklubb. Compoundbågen var ännu inte tillåten för tävling. (Svenska Bågskytteförbundet har ju alltid varit bakåtsträvare. Även 3D tävlingar var allt för lika riktigt jakt för att vara tillåtet)

Fanns ingen man kunde fråga om hur man ställer in en compound. Alla i klubben använde rekurvbågar.

Jag började alltså skjuta ungefär på den tiden när Moses kom ner från berget med sina stentavlor! :lol:

Visst får man yttra sig som nybörjare och ska göra det. Men framför allt ska man fråga mycket och inte vara för snabb att avge omdömen. Dessa omdömen har en förmåga att ändras med tiden när man får mer kunskap och vana.

Man ska heller inte börja ge alltför mycket råd till andra nybörjare om man själv är nybörjare. Lär man ut fel så blir det oftast fel i slutändan. Om läraren är nybörjare så kommer eleven också att vara nybörjare under lång tid.

Jag säger som svärfar min alltid sagt. En expert är en äldre person som gjort många misstag genom åren! :lol:

Kan säga att svärgubben min inte ger mycket för alla 20 åriga experter som sitter i diverse morgonprogram och uttalar sig om det ena eller det andra.

Men kör igång din blogg och prova Goddi! Var däremot noga med att tala om din kunskapsnivå från början!

Jag hade dock sett att du lugnat dig en liten aning tills du åtminstone lärt dig korrekt skjutteknik och de rätta termerna runt bågskytte. Som nybörjare märker man knappt skillnad på en superduper hitech båge för 15 000 kr och en gammelbåge för 2000 kr. Men du lär dig under resans gång, det är jag helt övertygad om.

Men innan du börjar köpa på dig en massa olika bågar ska du bemästra den du redan har. Fast bågskyttehandlarna blir ju iallafall glada på dig! :lol:

Publicerat
  • Författare

Haha! jo butikerna blir nog säkert glada..

Jag håller på med skytte för att det är kul och allt runt omkring det,har skjutit billigare modell av recurve när jag va yngre och sen köpte en kompis en jakt compound för 1,5 år sen och fick prova den några ggr innan jag bestämde mig investera egen..... kommer säkert inte bli nå super skytt men för tillfället skjuter jag rätt lätt inom 10cm på 30m och det är helt nog för mig

Har haft möjlighet närmaste tiden prova tre till bågar nu när kompisen köpte en ny åt sig själv och en till hans grabb... jämfört med båge som jag själv har så fick jag kanske aningen men ingen direkt större skillnad på träffbild "MEN" en av dom hade jag otroligt lätt att skjuta med...

Det jag menar är att jag hitta rätt grepp direkt och själva greppvinkeln för handleden kändes mkt skönare än på min båge= mer frammåt vinklad,fick bättre ballans på bågen,kom snabbare till skott utan konstigheter och det har inget med skjutteknik att göra.. eller vad vet jag..

Bara för att man är nybörjare så kan man tydligen inte alls ha känsla för grejorna och hur dom funkar utan att blint mata på med pil efter pil utan att veta vad som händer mer än att pilen träffar tavlan... annars blir man idiotförklarad rakt av!!

Det är ju trevlig inställning här med översittar fasoner och hån mot nybörjare som verkligen är intresserade att lära sig med hjälp av både tips från erfarna skyttar och utforska på egenhand..

Få be om ursäkt för O-ordning i ledet och tack för all hjälp jag ändå fått!!!

/Goddi

Snart två bågar på blocket till salu...

hur avregistrerar man sig här???

Publicerat

Oj, det var ju inte meningen att du skulle ta illa vid dig på något sätt!

Det är väl ingen som sagt eller påstått att du inte har känsla för grejerna, vi har bara gett dig rådet att du som nybörjare (vilket du själv har sagt att du är), att gå stenhårt på att få en bra skjutteknik innan du köper och testar en massa bågar!

Jag är till 99.9% säker på att du hade fått exakt samma råd på det "vanliga" bågskytteforumet!

Sen om du följer rådet eller gör som du har tänkt är väl upp till dig, ingen annan bestämmer ju vad Du ska göra!

Eller!?

Det vore ju trist att förlora en väldigt intresserad bågskytt!!

Hoppas du tänker om!

/Micke

Jag håller på med skytte för att det är kul och allt runt omkring det,har skjutit billigare modell av recurve när jag va yngre och sen köpte en kompis en jakt compound för 1,5 år sen och fick prova den några ggr innan jag bestämde mig investera egen..... kommer säkert inte bli nå super skytt men för tillfället skjuter jag rätt lätt inom 10cm på 30m och det är helt nog för mig

Har haft möjlighet närmaste tiden prova tre till bågar nu när kompisen köpte en ny åt sig själv och en till hans grabb... jämfört med båge som jag själv har så fick jag kanske aningen men ingen direkt större skillnad på träffbild "MEN" en av dom hade jag otroligt lätt att skjuta med...

Det jag menar är att jag hitta rätt grepp direkt och själva greppvinkeln för handleden kändes mkt skönare än på min båge= mer frammåt vinklad,fick bättre ballans på bågen,kom snabbare till skott utan konstigheter och det har inget med skjutteknik att göra.. eller vad vet jag..

Bara för att man är nybörjare så kan man tydligen inte alls ha känsla för grejorna och hur dom funkar utan att blint mata på med pil efter pil utan att veta vad som händer mer än att pilen träffar tavlan... annars blir man idiotförklarad rakt av!!

Det är ju trevlig inställning här med översittar fasoner och hån mot nybörjare som verkligen är intresserade att lära sig med hjälp av både tips från erfarna skyttar och utforska på egenhand..

/Goddi

Publicerat

/Goddi

Det finns piller om man har ADHD !

Du läser våra inlägg som satan läser bibeln, jag försköte bara förklar för dig och kanske hjälpa dig att

inte slösa pengar på saker du igentligen inte behöver, men fine gör det, för det är inte mina pengar.

Gör som du önskar för du vill inte lyssna på råd från någon här om det inte är så att råden redan är i linje

med hur du bestämnt dig, personligen lägger jag inte en minut till på att bry mig.

Shoot good and live prosperous!

Publicerat
  • Författare

Klart det kostar pengar men jag går inte och köper 8st bågar rakt av och de behöver inte va nya heller för den delen och jag säljer innan jag köper en ny och kanske förlorar några hundra el en tusenlapp så det blir ev 4-5 bågar per säsong...

Jag höll på med flycasting många år och plöjde igenom ett antal flugspön varje år när det kom nå nytt,bytte spöringar och placering på dom mm..

Jag va även med i edgeflyfiching testgrupp för flugspön och fick prova ut en del spön den vägen oxå så det är väl någon skada jag fått från det kanske..

Jag röker ej,snusar ej,super ej mm.. inga ADHD piller heller!! ... och lägger ner pengarna helre på mina intressen än att bränner upp dom på annat sätt och försöker få råd på de viset.. och det är nästan ver enda krona som blir över från hus och övriga utgifter..

Tycker att det är halva nöjet med allt runtom kring som att förbättra,underhålla,hitta nya lösningar mm.. nu är jag nybörjare så jag har inte sakt att jag ska kommer med världsliga lösningar för bågjakten men jag försöker lära mig och utveklas sakta men säkert...

Publicerat

/Goddi

det var da veldig...

hvorfor skal du plutselig selge bågene bare for at et par fyrer på et forum ikke er helt enig med deg??

det er jo slikt man lärer av.

gutta her inne er veldig imötekommende til oss nybegynnere.

og veldig flinke til å dele sine erfaringer med oss.

så bare for at de kommer med konstruktiv kritikk er det ingen grunn for å begynne å kappe hoder...

minner meg litt om når dattera mi på 3 år skulle straffe meg for ei stund siden...

ho ödela favorittleken sin... da ble pappa straffet da... :wacko:

Jag va även med i edgeflyfiching testgrupp för flugspön och fick prova ut en del spön den vägen oxå så det är väl någon skada jag fått från det kanske..

når du ble med i den testgruppen. var du nybörjar på det tidspunktet?

Publicerat

/Goddi

Att snabbt klara av att bli kompis med olika grepp är garanterat ett tecken på rutin och förmåga att känna av en båge. Likaså att hitta en solid ankringspunkt som förblir densamma oavsett båge. Skyttet ska så att säga sitta i ryggmärgen och den känslan uppnår man inte på en gång. Att börja laborera med flera olika bågar ger enligt min erfarenhet ingen fördel när det gäller att bli konsekvent i sitt skytte. Har sett det alltför många gånger under åren. Vi hade en kille i klubben som bytte båge 5 gånger under ett år och plöjde gott och väl ner 40 000 kronor på det. Han köpte och bytte bågar allt efter det som för dagen var det häftigaste som fanns att få tag på. Efter 2 års skruvande och trimmande och byte av bågar gav han upp. Idag pysslar han med modellflyg. Det blev aldrig någon bågskytt av honom. Han ville inte ge sig själv den tiden. Man kan inte byta och köpa sig till precision och rutin. Den måste förtjänas ute på banan. I skymning, regn, blåst och solsken. För en bågjägare måste alltid första pilen sitta acceptabelt ur en jaktlig synvinkel. Man ska träffa lika bra med första pilen efter att ha stått på pass i minusgrader under 3 timmar, som man gör i T-Shirt på en sommarvarm bana precis när lönen kommit, frugan har varit snäll, man är både mätt och nyskiten samtidigt.Allt annat är ointressant för oss som jagar med båge.

Man har ingen möjlighet att värma upp sig med provpilar innan djuret kommer som man gör inför en tavelskyttetävling. Detta ganska stabila tillstånd uppnår man inte genom att börja köpa på sig olika utrustningar. Man ska lära sig använda EN båge till att börja med och att förstå vad som händer och varför när pilen inte hamnar där man tänkt sig det. Med flera olika bågar vet man inte om det är bågen eller du som brister.

Samtidigt förstår jag att byta båge är precis som julafton när man får packa upp den och börja montera sikten och annat på den.

Men just bågbytandet gör dig inte till en bättre skytt alla gånger. Man blir ju inte bäst på älgbanan bara för att man har det största kikarsiktet. Det kommer alltid någon med öppna riktmedel och spöar en för att man har haft fullt upp med att jobba o tjäna pengar till siktet och inte haft tid att träna. :lol:

Jag har långt kvar till att vara riktigt bra på att skjuta. På 18 meter inomhus har jag endast uppnått 292 poäng av 300, så det fattas 8 poäng till full pott. Vet inte om jag någonsin kommer att fixa det.

Som jag ser det så är det ingen som kommit med några översittarfasoner, utan konkreta råd till dig.

Vill du avregistrera dig så kontakta någon admin så ordnar han det.

Publicerat

Ska bara ge ett litet råd från en nybörjare till en annan.

Vad säger du om att en nybörjare på flugfiske utvärderar spön som G-loomis Streamdnace GLX, Sage Z-Axis, TCR, Hardy spön, St Croix spön m.m men du fattar vinken. Visst en kul grej du vill göra hade själv kunnat göra nåt sånt men som alla här gett dig råden att skaffa ett bra grundskytte först istället för att blåsa iväg en massa pengar i onödan sätt dom på jakt/fiske resa istället.

Lite ot fråga är det någon här som är duktig på APA bågar och Ripcord Code Red hylla? Har nämligen lite problem med nån av dom 2 vet ej själv vad som jävlas

Publicerat

Jag förstår din välvilja att vilja testa olika bågar för att hjälpa andra nybörjare!

Men.. Nu spånar jag lite bara;

Kanske finns det en anledning till att bågjaktstidningars recensioner och bågtester ser ut som de gör!?

Vissa saker går jättebra att testa:

- hastighet med olika pilar

- hur dragkurvan ser ut

- hur dragstoppet känns

och andra "fasta" punkter.

Men att försöka testa och förmedla en personlig känsla är betydligt svårare, om inte omöjlig!

Att tex jag upplever en båge si eller så, kanske uppfattas helt annorlunda av någon annan!

Jag skulle vilja säga att valet av båge är väldigt personligt, och består av 90% känsla hos den som ska använda den.

Därför finns grundråden till en nybörjare som aldrig skjutit båge, så han/hon har nånstans att börja.

Man bör :

- inte välja en allt för kort båge

- inte välja en båge med lägre stränghöjd än 7 tum

etc..

Observera att det står "bör", det betyder inte att man SKA göra det.

Utan detta är bara ett (väldigt bra) råd! I slutändan är det ju ändå köparen som bestämmer.

Bäst är ju naturligtvis om man kan provdra och skjuta några pil innan man bestämmer sig!

Nu är ju handlarna väldigt utspridda i landet så det är ju i det närmaste omöjligt..

Publicerat

Vad säger du om att en nybörjare på flugfiske utvärderar spön som G-loomis Streamdnace GLX, Sage Z-Axis, TCR, Hardy spön, St Croix spön m.m men du fattar vinken. Visst en kul grej du vill göra hade själv kunnat göra nåt sånt men som alla här gett dig råden att skaffa ett bra grundskytte först istället för att blåsa iväg en massa pengar i onödan sätt dom på jakt/fiske resa istället.

Lite ot fråga är det någon här som är duktig på APA bågar och Ripcord Code Red hylla? Har nämligen lite problem med nån av dom 2 vet ej själv vad som jävlas

Monterade precis en ny ripcord på min PSE Omen och har en likadan på Ryteran också. Vad har du för bekymmer?

Starta gärna en ny tråd om det så ska vi fixa dina bekymmer.

Publicerat

JS var knappt minuten före, och vi hade skrivit typ samma sak..

Så jag raderar! :)

Publicerat

Startar en ny tråd :)