Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
asm

Sälja amunition?

Recommended Posts

asm

Efter ett synnerligen konstigt inlägg på systerforumet så måste jag fråga, stämmer det?

Kopplar detta inlägg till det tidigare om att sälja Handladdad ammo.

DET ÄR INTE TILL TILLÅTET ATT SÄLJA NÅGON AMMUNITION UTAN FÖRSÄLJNINGSTILLSTÅND.

Köpa kan man fritt enligt vapenlagen av ammunition med kaliber som är avsedd till vapen man har licens på. Men inte sälja.

Jag vet vad som gäller eftersom jag är en av dom som arbetar med just detta på Myndigheten för Samhällsskydd och beredskap' date=' MSB.

Det är bara så, och det får man finna sig i, eftersom lag och regelverk är klara på denna punkt.

Så var försiktiga med detta att sälja, då ni de facto bryter mot lagrum i denna handel.

En anmälan kan bli = utredning = "adjö licenser" om det visar sig att detta förekommit.

Vill någon ändå vill ställa frågor runt detta, är ni välkomna att ringa till mig eller någon av mina kollegor hos MSB.

Tony / Madhoff[/quote']

??

Andreas

furiren

får man sälja köppes amo som man har över el för mycke av ?

Mr Fiberclass

Enligt 2 kap 9 § vapenlagen får man överlåta bla ammunition till den som har rätt att inneha ammunitionen. Det kan man ha tex genom att man har rätt att inneha vapen i samma kaliber. Enligt MSB:s egna föreskrifter 2010:5 8 kap 2 § så föreskriver man undantag från tillståndskravet enligt lagen om brandfarliga och explosiva varor som de bygger på. Ett av dessa undantag gäller för den som enligt vapenlagen har rätt att inneha ammunition eller vapen. Således är det min uppfattning att det går alldeles utmärkt att sälja ammunition till sin jaktkompis, så länge båda har vapen i samma kaliber.

asm

Som jag trodde.

Taxk för svaret

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Mr Fiberclass

PS. Till undvikande av missförstånd eftersom frågan gällde fabriksladdad ammunition - den som handladdar ammunition och skall sälja sådan måste ha tillstånd. Det är bara tillverkning av ammunition för eget bruk som inte kräver tillstånd. Den som köpt sådan ammunition som omfattas av ett försäljningstillstånd får sedan sälja den vidare med stöd av de regler jag redovisar ovan. Norma har tex ett sådant tillstånd och även en del mindre "tillverkare". DS.

Ruger77

Enligt ett svar på en fråga till MSB så har inte vapenlagen något att göra med detta. Vad har Sjf för källor för sin tolkning?

"Enligt lagen om brandfarliga och explosiva varor så krävs det tillstånd för att överlåta explosiva varor (dit räknas även ammunition).

Lagen gör ingen skillnad på privat eller yrkesmässig verksamhet.

Vapenlagen reglerar inte denna fråga. Enligt vapenlagen får man inneha ammunition till ett vapen som man har licens för men

det krävs tillstånd enligt lagen om brandfarliga och explosiva varor för att överlåta ammunition.

Vänliga hälsningar

Ingemar Malmström

Enhetschef

Enheten för farliga ämnen

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

010-240 50 64"

Mr Fiberclass

Hej Ingemar!

Som jag skriver ovan så är det nämnda paragraf i vapenlagen som ger enskilda rätt att överlåta ammunition. Sedan har vi MSB:s undantag som också kan tolkas åt det hållet och så bör enligt min mening. Som du anger har MSB en annan uppfattning. Denna är dock inte helt oproblematisk. Tex kan man ju med hantering enligt lagen om brandfarliga och explosiva varor anse allt från att en jägare tar ut ammunitionen från skåpet, laddar bössan och skjuter. Skall det kräva tillstånd från kommunen också förutom själva förvaringen? Allt detta ryms inom vapenlagen. Jag ser fram emot att ni arbetar med frågan. Tills dess får den enskilde jägaren och skytten välja hur de själva agerar och om de vill förlita sig på vapenlagen eller ert regelverk.

Mvh

Ruger77

Nu var det inte Ingemar himself som skrev inlägget

Det var ett citat från ett mailsvar till en forumist på grannkanalen ...

Raggarö

Har SvJF haft några diskussioner med MSB i ammunitionsfrågan, det verkar fortfarande vara oklart vad som gäller.....

Raggarö

Mr Fiberclass

Jo det har vi och de jobbar med frågan. Sitt lungt i båten är mitt stalltips.

fredrikl

Har det hänt något med denna fråga?

Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Create New...