Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Min version av hornkniv

Featured Replies

Publicerat

Blev inspirerad av bilder på en massa fina sameknivar. Tänkte prova att göra mitt eget formspråk fast med inspiration i material och komposition. Så här blev det. Materialen är: elforyn (elfenbensersättning), valnötsfanér, tenn, älghorn och bokfanér. Bladet är ett flåblad från Frost.

Lägger in en bild på den lilla svarta flåkniven jag visat tidigare. Då var den dock bara grovt putsad. Svartek, tenn, svart spacer, älghorn samt ebenholzt.

Så.... Vad säger ni? Tankar?! Förslag? Strävan är ju att alltid bli bättre.

post-6283-0-09421800-1301863174_thumb.jp

post-6283-0-74729600-1301863181_thumb.jp

Publicerat

inte riktigt min typ av kniv. Men dom e jä**igt fina. Kul när ni blandar så många olika material i skaften.

Publicerat

Udda stuk på skaften - den rundade bakdelen... men en "bakdel" ska väl kanske vara "rundad"... :rolleyes:;) Snygga kombinationer och snyggt arbete - inte min typ av kniv heller, men arbetet är ju inte mindre vackert för det. ^_^

Publicerat

Tycker det är intressant med lite nya modeller (allafall för mig) :)

hade önskat något större bilder dock, gillar de olika mellanläggen och hade vart skoj att se dem bättre :)

Bra jobbat

/Jocke

Publicerat

Gillar skaftet skarpt :wub: men jag vill ha ett annat blad till det.

Publicerat

Bra jobbat o riktigt kul att se andra svängar på skaftet.

Publicerat

Jag tycker att du fått till en fullträff på materialblandningen på den andra. :)

Publicerat

dom ser riktigt fina ut, hur sitter dom i handen ?

trevligt med ett eget avslut på skaftet, verkligen unika o det gör dom jätte fina.

mera sånt tack ^_^

Eas

Publicerat
  • Författare

Hej!

Skaften är korta för min hand men ligger fint när pekfingret vilar på ryggen av bladet. Precis som jag jobbar vid flåning. Den vita är tung och känns kraftig. Följer nog med på älgjakten nästa år. Den svarta är bara så lätt och smidig. Blir nog en favorit tror jag.

Tack för feedbacken. Jag testar fortfarande och försöker hitta rätt form. Gillar ju mitt slut och det var kanske det unika det som säger att det är jag som gjort den jag letade efter. Fast jag blir lite osäker.... :huh: Kanske ska tänka om? Lite blandade reaktioner här. Gör ju förvisso bara knivarna för mitt eget bruk och det är min smak som avgör men samtidigt vill man ju göra något som många kan uppskatta. Vad säger ni? Slopa, anpassa eller behålla avsluten framöver?

Nästa knivskaft blir hur som annorlunda då det är en stickkniv. Ska bli ett plattare och liksidigt, runt avslut. Mer traditionellt.

Publicerat

tycker absolut du ska ha din still på knivar du gör, tycker det är intressant att se nya varianter :)

sen kan du ju alltid sticka mellan med nått men slopa de inte! anpassa och utveckla :)

vore ju inge skoj om alla knivar såg lika ut ;)

/Jocke

PS. vore kul med lite större bilder på knivarna

Publicerat

Hej!

Skaften är korta för min hand men ligger fint när pekfingret vilar på ryggen av bladet. Precis som jag jobbar vid flåning. Den vita är tung och känns kraftig. Följer nog med på älgjakten nästa år. Den svarta är bara så lätt och smidig. Blir nog en favorit tror jag.

Tack för feedbacken. Jag testar fortfarande och försöker hitta rätt form. Gillar ju mitt slut och det var kanske det unika det som säger att det är jag som gjort den jag letade efter. Fast jag blir lite osäker.... :huh: Kanske ska tänka om? Lite blandade reaktioner här. Gör ju förvisso bara knivarna för mitt eget bruk och det är min smak som avgör men samtidigt vill man ju göra något som många kan uppskatta. Vad säger ni? Slopa, anpassa eller behålla avsluten framöver?

Nästa knivskaft blir hur som annorlunda då det är en stickkniv. Ska bli ett plattare och liksidigt, runt avslut. Mer traditionellt.

Smak är något som är högst personligt! Du ska inte ändra på det du tycker om för att någon eller några inte har samma smak! Du gör ett skitfint jobb! Kimmo gör en massa fina knivar, men inte ens han kan tillfredställa alla smaker. ;) Du har gjort dina knivar i DIN stil. Andra gör knivar i SIN stil. För att vara helt ärlig så är jag inte så förtjust i knivskaft som som sluttar neråt i bakänden.. ;) Resten av kniven kan vara snygg för det. :) Sen har jag svårt för knivskaft som påminner om dörrhandtag... (träet). Det gör inte min smak varken bättre eller sämre än någon annans - bara min. Det samma gäller din smak - den är din. Och många håller med dig. Så gör dina fina knivar som DU gillar dom. Allt kan inte passa alla. ;)

Publicerat

Bra jobbat som sagt. Det är kul om man hittar en egen stil. Man ska försöka att inte ha för runda skaft, då är det lätt att kniven vrider sej i handen, för lätt. Det är bara att jobba på så hittar man en egen stil :)

Seved

Publicerat
  • Författare

PS. vore kul med lite större bilder på knivarna

Tror jag tar fasta på det där med att behålla och anpassa men med avsteg när jag känner för det. Som jag sa tidigare så vet jag ju att det är min smak som är viktig. Fick förresten en rejäl utmaning vid limningen av den vita. Det är så många delar att limma så det började härda innan jag var färdig. Helvete vad jag fick raska på med sista biten för att hinna få den i tving!!! :P

Bifogar bild i större storlek.

post-6283-0-79196200-1301949125_thumb.jp

Publicerat

:) gillar den där vita kniven

det finns epoxi som härdar långsammare men de finns det många här som vet mer om, kan vara en bra ide när man limmar flera olika bitar

ska bli skoj att se dem utvecklas :)

/Jocke

Publicerat

Tycker som mång andra tidigare skrivit att fortsätt med dina avslut på kniven de är rätt snyggt

Fina knivar spec den svarta/Fredrik

Publicerat

Tror jag tar fasta på det där med att behålla och anpassa men med avsteg när jag känner för det. Som jag sa tidigare så vet jag ju att det är min smak som är viktig. Fick förresten en rejäl utmaning vid limningen av den vita. Det är så många delar att limma så det började härda innan jag var färdig. Helvete vad jag fick raska på med sista biten för att hinna få den i tving!!! :P

Du skall utan vidare ha en egen stil på dina knivar ,det är ju det som är så kul att få se lite nytänkande på våra alster, jag gillar den svarta. Jag använder Bostic extra strong då har du två timmar på dej att plocka ihop, det räcker säkert. Lycka till med nästa projekt.

Publicerat

Himla kul att det blivit sådan fart på knivdelen av forumet. Massor av personliga stilar, materialval och idéer. Känner att mitt i många år rätt passiva knivmakarintresse håller på att bryta ut igen. Är vaccinet att ge efter, att med full kraft åter börja tillverka knivar?

Jag känner igen mig i dessa knivar. Mitt första dussin drog nog åt detta håll. Experimenterandet med många material är roligt. Men nackdelen är att man får många fogar som måste hålla, man får många material som uppför sig olika när de torkar eller blir varma. Det är en riskablare knivkonstruktion än att hålla sig till ett fåtal bitar.

Jag tycker att knivarna verkar bli snygga och ser fram emot när du är klar med ytbehandlingen. Sedan skall det bli kul att se vad du väljer att göra för typ av slida. Hur tänker du matcha materialen från skaften när du tillverkar slidorna? Eller nöjer du dig med läder?

Publicerat

De där ljus-grå delarna (tre st) ser nästan ut som vit granit. Det är häftigt. :)