Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu kommer kamerahuset.

Featured Replies

Publicerat

Min gamla canon eos 350 har tjänat ut. Nu blev det en eos 5d mark II. Det stod mellan en 7d och en 5d men prisskillnaden var inte så stor att det blev någon avgörande skillnad. Nu behöver man väl förhoppningsvis inte köpa ny kamera på ett bra tag i allafall.

Publicerat

riktigt nice hus är det!

Publicerat
  • Författare

Borde vara det för arton loppor. Ska bli kul att testa lite makro och filma lite.

Publicerat

Borde vara det för arton loppor. Ska bli kul att testa lite makro och filma lite.

ja det ÄR ju det bästa huset innan 70000 kronors husen..

men 18? låter billigt?

filmen lär göra dig nöjd;)

bilderna också. köper du inga nya objektiv?

nu kör jag själv mest med G9an.. smidigare att ha med sig och tar grymma bilder den med.

D5an blir väl mera aktuell nu snart när islossningen tar fart. kul att leka med fjärrutlösaren tycker jag

Publicerat

Det är ett riktigt bra hus... men ska du filma kan jag bara tipsa om att skaffa en filmrigg, blir riktigt svårt med fokuseringen annars. Kolla kamerastativ.se tror dom skulle få hem nu i dagarna.

Publicerat
  • Författare

Ja jag ska kolla men tror det får vänta lite. Det sved nog i börsen som det är.

Publicerat
  • Författare

Jag köpte den hos rajala. Det var prisnedsatt ett tag. Vet inte om det är det fortfarande. Jag hade velat ha ett större zoomobjektiv med runt 400mm men det får också vänta.

Publicerat
  • Författare

Nu har jag huset i handen. Men instruktionsboken och alla inställningsmöjligheter är något i hästväg. Blir ju alldeles yr i mössan.

Publicerat

Riktigt kul!!

Bortser man från att det är CANON (fotar själv NIKON... ;)) så är det den mest prisvärda kameran som tillverkats någonson i min mening.

Får man vara så nyfiken att man frågar vilka optiker du har/använder?

//Patrik

Publicerat

ja det ÄR ju det bästa huset innan 70000 kronors husen..

Njaaaa, vill lägga in ett litet VETO där å säga att det är det mest prisvärda huset under 42.000 kr.

NIKONS D3S rockar (ca 42.000:-)!! :wub:

//Patrik :D

Publicerat

:D ..... dont start it ;)

nä men fina grejer alltihop. att nikon o canon människor fajtas om vad som är bäst är ju bara charmigt.

Publicerat

:D ..... dont start it ;)

nä men fina grejer alltihop. att nikon o canon människor fajtas om vad som är bäst är ju bara charmigt.

Hehehe, helt rätt. Kul att bråka lite om våra tuffa I-landsproblem! ^_^

Ber om ursäkt för OT... :blush:

//Patrik

Publicerat
  • Författare

Ingen fara. Jag är bara en nöjd amatör med en kamera som det kommer att ta år av träning med för att växa in i kostymen så man klarar av alla finesser. Gjorde en liten turné idag med kameran i högsta hugg. Jäkligt nöjd med vad den presterar trots taskigt ljus och frihand med 200mm objektivet. Flyttade sedan inomhus och gjorde lite mera försök med saker som inte flyttar på sig och som ger fasiken i morötter. Lite bilder nedan.

post-59-0-53234900-1302045691_thumb.jpg

post-59-0-38757400-1302045713_thumb.jpg

post-59-0-44855600-1302045726_thumb.jpg

post-59-0-48427700-1302045762_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Riktigt kul!!

Bortser man från att det är CANON (fotar själv NIKON... ;)) så är det den mest prisvärda kameran som tillverkats någonson i min mening.

Får man vara så nyfiken att man frågar vilka optiker du har/använder?

//Patrik

Kitobjektivet ligger undanlagt någonstans osäker på var. Har ett Canon 80-200 2,8L som jag är jäkligt nöjd med om än lite långsam i fokusering. Sedan har jag ett Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di som blommade ut på den här kameran. Var lite missnöjd med det på den gamla. Man får kanske titta på något annat objektiv med den röda ringen senare men nu ska jag slicka såren efter hålet det här köpet gjorde i börsen.

Publicerat
  • Författare

Ska ut och fota lite Alaskan Malamutes i arbete. Jag var en stund idag och testade kameran med AI servo och spotmätning samt upplättningsblixt på min vorsteh. Tyvärr så blev hunden mörk hur jag än gjorde. Höjde iso till 400 bländare f10 överexponerade två steg och ställde upp blixten två steg. Lika förbannat blev hunden mörk. Vad gör jag för fel? Kameran var inställd på P och inte på Full auto.

Publicerat

Ska ut och fota lite Alaskan Malamutes i arbete. Jag var en stund idag och testade kameran med AI servo och spotmätning samt upplättningsblixt på min vorsteh. Tyvärr så blev hunden mörk hur jag än gjorde. Höjde iso till 400 bländare f10 överexponerade två steg och ställde upp blixten två steg. Lika förbannat blev hunden mörk. Vad gör jag för fel? Kameran var inställd på P och inte på Full auto.

Under förutsättning att du använt Canons 430, 580 eller motsv blixt så skulle jag tro att problemet består i för snabba slutartider.

Om du ställt kameran i "P" läget så skulle jag tro att du får en slutartid på minst 1/200 sekund (förutsatt att du använt upplättande blixt i dagsljus?)

Jag skulle istället ställa kameran i "M"-läget med en slutartid på mellan 1/40 och 1/100 sek (testa dig fram) och använda stor bländaröppning (f: 2,8 eller lägre). "0" exponera, ställ ISO 100 och "0" exponera även blixten. Du kan efter att du provat med "0" på blixten exprimentera dig fram med både över och underexponering.

Problemet som uppstår i "P"-läget är att du inte kan kontrollera speciellt mycke. Kameran kan t.ex inte uppfatta blixten om slutartiden är snabbare än 1/150 sek (tror jag..?) vilket gör bilden mörkare. Höja ISO hjälper inte heller då det enda det bidrar till är att slutartiden blir ÄNNU snabbare.

Nu har jag spekulerat lite fritt... hoppas att mina antaganden stämt något så när om inte så kanske du kan beskriva situationen lite mer; hur mycket naturligt ljus fanns? vilken slutartid användes? vinkel på blixten? etc

//Patrik

Publicerat
  • Författare

Trodde det skulle räcka med den överexponering jag hade men fick ta till lite till för att lyckas. Här är en beskuren bild på en av malamuterna. Tyvärr så blev det inga arbetsbilder men några testbilder i halvmörker blev det.

post-59-0-90184600-1302625301_thumb.jpg

Publicerat
Sedan har jag ett Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di som blommade ut på den här kameran. Var lite missnöjd med det på den gamla. Man får kanske titta på något annat objektiv med den röda ringen senare men nu ska jag slicka såren efter hålet det här köpet gjorde i börsen.

Du får svårt att hitta nån standardzoom som är så mycket skarpare på fullformat än ditt Tamron...inte ens 'rödringarna' ;)

Sent from my U20i using Tapatalk

Publicerat

Riktigt kul!!

I beg to differ...köpte en ny D700 (Nikon dårå) från Holland i december...15500 kr... ;)

Publicerat
  • Författare

Du får svårt att hitta nån standardzoom som är så mycket skarpare på fullformat än ditt Tamron...inte ens 'rödringarna' ;)

Enda anledningen skulle väl vara vädertätningen. Nej jag är supernöjd med utrustningen som den är annars. Men ett riktigt zoomobjektiv skulle ha varit på sin plats för nu förlorade man ju brännviddsförlängningen även om man digitalt kan förstora bilden mera än tidigare.

Publicerat

canons 70/200 med förlängningsmodul är ett hett tips.

Publicerat
  • Författare

Jag har ju en gammal 80-200 fast då passar ju inte den vita extendern.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Tamron 28-75 med mellanring. Ser ut som en varan om det inte var för bakgrunden.

post-59-0-32961700-1303579925_thumb.jpg

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Nu dog min gamla eos350 drunkningsdöden i linaälven och jag har beställt en enkel digitalkamera att ha med vid blöta tillfällen. Det blev en sån här. Ska ta ett snack med mitt försäkringsbolag och kolla vad som går att göra.

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=EX-G1rod