Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bulvaner vid skyddsjakt?

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag lägger i vår om en gammal vall och som förstaskörd ämnar jag så ärtor/havre. Inga problem med att skyddsjaga ringduva alltså. Men: får jag använda bulvaner vid skyddsjakt? Tanken vore att "styra in" duvorna mot skytten. Känns lite tveksamt eftersom bulvaner är avsedda att locka in fågel och det är dessa jag vill undvika på sådden.

Tacksam för svar

Lasse

Publicerat

Det finns inget formellt förbud mot olika jaktmedel i samband med skyddsjakt. Skyddsjakt på ringduva är dock begränsad till de som "uppträder i flock och som orsakar skada i yrkesmässiga odlingar får jagas i sådana odlingar". Detta är också begränsat i tid. Innan en hel flock landat och orsakat skada får de alltså inte jagas. Detta innebär indirekt att det finns begränsningar i skyddsjakten om man lockar dem till sig.

Publicerat
  • Författare

OK!

En följdfråga då:

Hur många fåglar är en flock? Jag förstår ju att ett exakt svar är omöjligt och att jag inte får skjuta på inkommande ensamma fåglar men hur ska jag resonera för att inte skjuta på "för få"?

Lasse

Publicerat

Som du noterar kan jag inte ge dig ett exakt svar för det finns inte. Ju fler desto bättre...

Publicerat
  • Författare

Jaha, då är det alltså så att jag endast får skyddsjaga ringduvor när de är tillräckligt många för att kallas för flock och sitter på åkern och gör skada.

Lasse

Publicerat

Vet att jag egentligen inte får skriva här, men eftersom detta hör till ämnet tyckte jag att det var passande:

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=66652&a=Nej till lockfåglar

Intressant att höra förbundets åsikt och vad det skulle kunna få för följder...

Publicerat

Jaha, då är det alltså så att jag endast får skyddsjaga ringduvor när de är tillräckligt många för att kallas för flock och sitter på åkern och gör skada.

Lasse

Nja inte riktigt. Skada måste ha uppstått, dvs de måste ha landat en gång. När de sedan flyger upp kan de skjutas eller när de är på väg tillbaka.

Publicerat

Hehe - Henkes senaste följdfråga försvann visst när jag tryckte på fel knapp... Om man använder sig av skyddsjaktsbestämmelserna så är det naturligtvis åklagaren som har bevisbördan för att styrka att brott har begåtts.

Publicerat

Vet att jag egentligen inte får skriva här, men eftersom detta hör till ämnet tyckte jag att det var passande:

http://www.atl.nu/Article.jsp?article=66652&a=Nej till lockfåglar

Intressant att höra förbundets åsikt och vad det skulle kunna få för följder...

Länsstyrelsen kan ju ha en åsikt men är ju ingen myndighet som har att pröva om det man gör är lagligt eller inte. Det förändrar inte vad jag anfört ovan.

Publicerat

Hehe - Henkes senaste följdfråga försvann visst när jag tryckte på fel knapp... Om man använder sig av skyddsjaktsbestämmelserna så är det naturligtvis åklagaren som har bevisbördan för att styrka att brott har begåtts.

Ingen fara. Jag är nöjd med svaret ändå...

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.