Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skabbräv!

Featured Replies

Publicerat

Hej! har från granne till mitt jaktområde hört att det stryker en omkring en skabbräv! Inte så kul. denna ska ju så klart avlivas så fort som möjligt! men tänkte fråga runt lite hur man lättast dödar denna?? skjuta ska jag ju göra men hur lockar man fram den lättast?? har hört att lockpipa inte funkar på skabbräv.. Sen är det ju inte så lätt att på måfå åka runt och hoppas att man ser den i skogen. Brukar ni åtla fram skabbrävar? behöver lite hjälp med detta känner jag.

Publicerat

Har ni koll på vart den stryker så kan ni åtla in den lite snabbt med någonting smaskigt och sedan är det bara att vänta.

Skabbrävar brukar vara ganska desperata att få tag i mat och då kan det funka med lite vad som helst bara de får tag i det.

Är han så pass illa gången att det är akut så tror jag att det är ok med lampa på natten vid en åtel eftersom det är det enklaste sättet jag vet...

Publicerat

Har ni koll på vart den stryker så kan ni åtla in den lite snabbt med någonting smaskigt och sedan är det bara att vänta.

Skabbrävar brukar vara ganska desperata att få tag i mat och då kan det funka med lite vad som helst bara de får tag i det.

Är han så pass illa gången att det är akut så tror jag att det är ok med lampa på natten vid en åtel eftersom det är det enklaste sättet jag vet...

+1

Publicerat
  • Författare

Okej. har ganska bra koll vart den är och vad jag förstår så är den rätt dålig redan. och i dessa lägen är det ju avlivning och inte jakt så lampa och åtel verkar vara det som gäller! Tack för bra svar!

Publicerat

Du vet ingen som har en stövare och grythund som jagar räv? De skulle väl vara ett sätt om de blir svårt att ta den när den är på åteln.

Publicerat

Du vet ingen som har en stövare och grythund som jagar räv? De skulle väl vara ett sätt om de blir svårt att ta den när den är på åteln.

Man skall inte stressa en dålig räv... Det är liksom inte hygglo.

Skabbräv håller man hundarna ifrån också, det gör i alla fall jag!

Publicerat

Man skall inte stressa en dålig räv... Det är liksom inte hygglo.

Skabbräv håller man hundarna ifrån också, det gör i alla fall jag!

Skabbrävar som går runt i flera dagar och plågas är nog inte bättre än att bli jagad i några minuter för att sedan bli avlivad.

Hundarna tvättar man bara med grön såpa efter jakten så är de lugnt.

Publicerat

Skabbrävar som går runt i flera dagar och plågas är nog inte bättre än att bli jagad i några minuter för att sedan bli avlivad.

Hundarna tvättar man bara med grön såpa efter jakten så är de lugnt.

Får man inte den att gå på åtel så gäller det att med alla medel avliva den så givetvis tar man till hunden.

Min erfarenhet säger dock att skabbräv nästan maniskt går på åtel om det luktar lite också...

Spadet från surströmming är en riktigt bra magnet ;)

(men eftersom man inte får åtla med det så får man väl improvisera)

Publicerat

Man kan locka in dom med muspip om dom är i närheten eller fågelskrik, det är främst harskriket dom inte vill gå på. Jag skulle nog sätta mig på kvällen och prova med MID-pipa om du har en sådan. Vaka kan man ju också göra om man vet vart den stryker.

Publicerat
  • Författare

Jag ska ut och göra ett nytt försök nu! har fixat många kg fiskrens som får agera åtel för kvällen! provar med muspip också när jag ändå är där då!

Publicerat

Jag ska ut och göra ett nytt försök nu! har fixat många kg fiskrens som får agera åtel för kvällen! provar med muspip också när jag ändå är där då!

Lycka till!!!

Publicerat
  • Författare

Lycka till!!!

Jag kan nu meddela att räven är död! lyckades skjuta den efter en knapp timme på passet! jag åtlade med rens och testa lite muspip. sen kom den rakt i vind mot renset! jag hade sned medvind till räven så den va på väg att kasta men stannade till med ryggen snet mot mej. liggande med bra stöd ca 40-50m. sköt ett skott i nacken med kombin (7,57r) den blev på plats! Kändes jävligt skönt att få avliva den för den va i jävligt dåligt skick! hela svansen och bröstet ner mot magen va angripet. som sagt skönt att avsluta lidandet för denna stackare.

Tack för alla tips och stöttning! :D

Publicerat

Får man inte den att gå på åtel så gäller det att med alla medel avliva den så givetvis tar man till hunden.

Min erfarenhet säger dock att skabbräv nästan maniskt går på åtel om det luktar lite också...

Spadet från surströmming är en riktigt bra magnet ;)

(men eftersom man inte får åtla med det så får man väl improvisera)

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article12852371.ab

Hur kommer det sig att människor tillåts äta skiten som inte får ligga på en rävåtel?

Jooo! Självklart är det förbjudet enligt djurskyddslagen att utsätta djuren för surströmmingen! :D

Man får ju inte förgifta djur, de ska ju skjutas!

Publicerat

Jag kan nu meddela att räven är död! lyckades skjuta den efter en knapp timme på passet! jag åtlade med rens och testa lite muspip. sen kom den rakt i vind mot renset! jag hade sned medvind till räven så den va på väg att kasta men stannade till med ryggen snet mot mej. liggande med bra stöd ca 40-50m. sköt ett skott i nacken med kombin (7,57r) den blev på plats! Kändes jävligt skönt att få avliva den för den va i jävligt dåligt skick! hela svansen och bröstet ner mot magen va angripet. som sagt skönt att avsluta lidandet för denna stackare.

Tack för alla tips och stöttning! :D

Skönt att du fick ihjäl den stackarn!

Publicerat

TACK och grattis till räven!

De skall inte behöva få plågas till döds om man kan hjälpa det!

Publicerat

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article12852371.ab

Hur kommer det sig att människor tillåts äta skiten som inte får ligga på en rävåtel?

Jooo! Självklart är det förbjudet enligt djurskyddslagen att utsätta djuren för surströmmingen! :D

Man får ju inte förgifta djur, de ska ju skjutas!

Nu är det ju inte riktigt detta det bottnar i men personligen anser jag att det enda användningsområdet för surströmming är just rävåtel!

Importerade en hel del surströmming till England för just rävjakten. (nej, jag äter det mesta här i världen men inte surströmming!)

Har nog 50+ rävar på surströmming skulle jag tro men där borta var det lagligt...

Det kan få tråkiga konsekvenser om vi lägger ut animaliska produkter från affären i naturen med sjukdomar vi inte kan förutspå.

Låter man helt bli så tar man bort risken helt enkelt!