Publicerat April 5, 201115 yr Så kom första löpet för Madame Terror... Har aldrig haft en tik tidigare, men fasiken vad förändrad hon är. Gnällig, orolig, vandrar fram och tillbaka dygnet runt, vill gå ut hela tiden, ska lukta ÖVERALLT, försöker pissa ÖVERALLT... Nåja, kul att det funkar iallafall men jag gillar hennes vanliga personlighet bättre... Hur blir era tikar vid löp?
Publicerat April 5, 201115 yr Jag är inne på min fjärde tik nu och den gynnaren har inte löpt ännu trots att hon är 13månader börjar undra om jag missat det Annars har mina tikar inte blivit förändrade under löp men första gången kan säkert vara lite speciell allt blir nog lugnare med åren. Värt att tänka på är att snåla lite med maten under löpet om man inte ska para det minimerar risken för skendräktighet, för blir dem det ska du få se på verklig förändring
Publicerat April 5, 201115 yr Så kom första löpet för Madame Terror... Har aldrig haft en tik tidigare, men fasiken vad förändrad hon är. Gnällig, orolig, vandrar fram och tillbaka dygnet runt, vill gå ut hela tiden, ska lukta ÖVERALLT, försöker pissa ÖVERALLT... Nåja, kul att det funkar iallafall men jag gillar hennes vanliga personlighet bättre... Hur blir era tikar vid löp? Madame terror letar efter en lämplig kandidat. Hon talar om för alla genom sitt småpissande hur de ska följa spåren hem till henne. jag har själv en tik och två gånger om året är det samma sak, oroligt, gnälligt, SKA ut stupalöst(suck) nu för tillfälligt är hon med "luftbabisar"(skendräktig) lite svullen om magen och mamsig. Håll ut!!!
Publicerat April 5, 201115 yr Författare Oj, ska man dra ned på maten? Hon äter ju som ett svin just nu, typ 50% mer än vanligt. Hur mycket ska man dra ned?
Publicerat April 5, 201115 yr Tikar som löper kan beskrivas med ett ord... LÖJLIGA! De går runt och gnäller och skall vara med överallt och allt som går att stoppa i munnen som kan mer eller mindre klassificeras som mat äts upp osv... Toaletten vill de gå på hela tiden och så ser de så fruktansvärt olyckliga ut... Har en två-årig dam som precis skall till och löpa nu och det är en helt annan hund, det är en sak som är säker!
Publicerat April 5, 201115 yr Oj, ska man dra ned på maten? Hon äter ju som ett svin just nu, typ 50% mer än vanligt. Hur mycket ska man dra ned? Ska vet jag inte men brukar göra så själv. Hur mycket beror på tikens hull och hur mycket motion hon får men mitt motto är att revbenen alltid skall kännas tydligt på en jakthund. Det skiljer väldigt mellan tikar vissa blir aldrig skendräktiga andra nästan alltid har du en som blir det tycker jag man ska hålla igen rejält med maten under löpet och öka motionen.
Publicerat April 5, 201115 yr Författare Ska vet jag inte men brukar göra så själv. Hur mycket beror på tikens hull och hur mycket motion hon får men mitt motto är att revbenen alltid skall kännas tydligt på en jakthund. Det skiljer väldigt mellan tikar vissa blir aldrig skendräktiga andra nästan alltid har du en som blir det tycker jag man ska hålla igen rejält med maten under löpet och öka motionen. Drar ned lite på maten då... Hon motioneras väl inte jättemycket. Springer några mil i veckan med henne men mitt löpningstempo är ju inte direkt superansträngande för henne. Ska försöka cykla lite med henne, men det finns inte något riktigt bra ställe just där jag bor.
Publicerat April 5, 201115 yr Min röding hon blir lite mer gnällig, sen ska hon klämma ur sista dropparna när vi är ute.
Publicerat April 27, 201115 yr Så kom första löpet för Madame Terror... Har aldrig haft en tik tidigare, men fasiken vad förändrad hon är. Gnällig, orolig, vandrar fram och tillbaka dygnet runt, vill gå ut hela tiden, ska lukta ÖVERALLT, försöker pissa ÖVERALLT... Nåja, kul att det funkar iallafall men jag gillar hennes vanliga personlighet bättre... Hur blir era tikar vid löp? Ja...de är igång tidigt de små jaktspetsarna Min nobstik löpte första gången vid 8 månaders ålder. Märkte inte så mycket...markeringspinkar mer...lindrigt skendräktig med lite mjölk i juvret men inte så mycket beteendemässiga förändringar. Men en del tikar blir ju alldeles tossiga under skendräktighet. Dra ner på foder och öka motion är ju beprövade knep (alltså vid skendräktighet som ju kommer ca 1-2 månader efter ett löp...inte vid/under ett normalt löp). Vid stora besvär med skendräktigheter finns effektiv (men ganska dyr) medicinsk behandling som ni säkert vet (Galastop).