Publicerat April 5, 201115 yr Eftersom jag är ägare till en Uberti producerad Winchester modell 1873 i kaliber 44-40 WCF så är tanken att jag med tiden ska börja handladda. Dels för att få tillgång till svartkrutsladdad ammunition och dels för att experimentera fram bra, välskjutande laddningar (med röksvagt krut) till så väl jakt som målskjutning och plinking. Frågan är vad man ska satsa på i den djungel av laddningsutrustning som finns och om något definitivt är bättre än något annat? Jag skulle vilja ha Lyman 310 tång med tillhörande laddverktyg i nämnda kaliber. Tidsenligheten och att allt skulle vara praktiskt lätt att packa ned och förvara tilltalar. Är det någon som har erfarenhet av de här prylarna? Skulle man göra ett bättre köp om man satsade på en traditionell press? Det kommer framför allt laddas med blykulor, till många svartkrutsskyttars stora förtret tror jag att det främst kommer vara "köpekulor" eftersom mina möjligheter att börja gjuta egna kulor känns något begränsad. I skenet av detta, skulle då RCBS cowboy dies ge mig en bättre slutprodukt? Dessa ska ju enligt RCBS själva vara bättre när man laddar blykulor. Eller handlar det mest om välplacerat krämarsnack? Jag bör kanske också säga att det handlar om att ladda kanske 2-300 patroner per år, i övrigt skjuter jag bara hagel. Det behöver alltså inte vara speciellt avancerade prylar, men jag gillar som sagt tanken av "tidsenlighet" och främst möjligheten att ha allting nedpackat. Någon som har några tips, råd eller funderingar att bidra med?