Publicerat April 6, 201115 yr Min finnetik är 9 snart 10 mån. Väldigt lyhörd och fin hund. Märkte för ett tag sedan att hon har en del bytesmedvetenhet. Inte när det kommer till mat, tuggben eller vad skräp som helst. Där bryr hon sig inte alls. Men när hon fick en tjädervinge ur frysen såg jag direkt att det här var något annat. Hela kroppsspräket förändrades på hunden och såklart gick jag fram och testade ta av henne vingen. Hon tog inte emot, men läpparna åkte upp lite och hon visade ändå att hon inte tyckte det var helt ok. Korrigerade såklart, och testade igen minuten efter, då hade hon lärt sig läxan. Nu till frågan. Tänkte prova samma sak ikväll igen. Om hon visar samma beteende, hade ni då korrigerat hårt? Ni vet låtsas bli vansinnigt arg, vända hunden på rygg, morra osv osv osv. Ni vet vilken typ av korrigering jag menar. Eller anser ni att det räcker med en mjukare korrigering (Typ NEJ!)? Har hört en del säga att man kan inte gå på för hårt med finnspetsar, det kan bli fel.
Publicerat April 6, 201115 yr Min finnetik är 9 snart 10 mån. Väldigt lyhörd och fin hund. Märkte för ett tag sedan att hon har en del bytesmedvetenhet. Inte när det kommer till mat, tuggben eller vad skräp som helst. Där bryr hon sig inte alls. Men när hon fick en tjädervinge ur frysen såg jag direkt att det här var något annat. Hela kroppsspräket förändrades på hunden och såklart gick jag fram och testade ta av henne vingen. Hon tog inte emot, men läpparna åkte upp lite och hon visade ändå att hon inte tyckte det var helt ok. Korrigerade såklart, och testade igen minuten efter, då hade hon lärt sig läxan. Nu till frågan. Tänkte prova samma sak ikväll igen. Om hon visar samma beteende, hade ni då korrigerat hårt? Ni vet låtsas bli vansinnigt arg, vända hunden på rygg, morra osv osv osv. Ni vet vilken typ av korrigering jag menar. Eller anser ni att det räcker med en mjukare korrigering (Typ NEJ!)? Har hört en del säga att man kan inte gå på för hårt med finnspetsar, det kan bli fel. Korrigera så pass hårt att hunden uppfattar det som en tillrättavisning och viker ner sig med svans, blottad strupe eller att den helt enkelt ger sig. Tar du i för hårt kan det säkert bli fel. Det är bättre att ta i lite för lite först, ett nej eller en lätt beröring. Om den inte uppfattar det på rätt sätt utan forfarnade visar tandraden, ta i lite hårdare tills den ger sig. Cartago förstördes till slut av romarna. Är du inte nöjd med det?
Publicerat April 6, 201115 yr Jag skulle inte gå på så hårt idag direkt utan titta på hennes reaktion idag och då endast göra samma korrigering som igår. Framförallt för att det finns en risk att man går för hårt åt en unghund som då helt blir kuvad och förknippar en tjädervinge (framtida tjäderapport) med obehag. Mycket har dock att göra med hur hon är mentalt också.
Publicerat April 6, 201115 yr Korrigeringen beror som sagt helt på hunden lynne! det ska korrigeras lagom vilket kan vara allt från ett NEJ med djup röst till rejäl nedbrytning och blodiga fingrar