Publicerat Mars 9, 200620 yr http://www.jaktjournalen.se Förbjudet jaga med lockfåglar 2006-02-21 Stockholm (JJ) Jordbruksverket har beslutat införa förbud för jakt med lockfåglar. Beslutet är tagit som en förbebyggande åtgärd för att minska risken för spridning av fågelinfluensan. Förbudet innebär att alla jakt med levande lockfåglar är förbjuden. Även kråkjakten då man använder levande kråkor som lockfåglar förbjuds. Författare: Roger C Åström är det fler än jag som inte fått denna information?
Publicerat Mars 9, 200620 yr Jag har hört detta också. Men har senaste veckan hört att det bara gällde vadarfåglar således inte kråkjakten ???. Hörde detta på radion i bilen, kommer inte ihåg vem det var som sade men det var under ngn frågestund på örebro radio. Aningen konfunderande är det iaf.
Publicerat Mars 9, 200620 yr Har inte hört de förut, men jag kan förstå åtgärden. Dock tror jag fågelinfluensan är en smula överdriven . men det kanske är dumt att chansa och regeringen vill väl verka hanslingskraftigt nu efter allt som hände vid tsunamin, vilket iofs är bra! Sen är vi som medborgare skyldiga att veta om alla förordningar och lagar så jag tror inte Jordbruksverket är skyldiga att informera alla jägar och berörda....