Publicerat April 8, 201115 yr Tänkte att någon här har säkert jagat bäver med 308. Ska åka iväg om ett par veckor o funderade på kulvalet. har just nu bara alaska och vulcan hemma. Duger gör dem ju absolut men har en känsla av att det kanske förstör onödigt mycket..Eller har jag fel?! Någon som har ett bra alternativ annars?
Publicerat April 8, 201115 yr En bäver är ett ganska kompakt djur, ja visst kommer en normal klass 1 att göra en del skada men inte mer än många andra kalibrar. Du kan med trygghet välja att skjuta med vulcan, djuret dör, kulan har god verkan i viltet och om du inte skjuter i skallen så kan du nog bärga hem en hel sådan när jakten gått väl. Det tips jag har är att skottställa som vanligt, för att sedan provskjuta på kortare håll, typ 15, 30 och 50 meter, det är sådana avstånd som jag har varit med om att det är aktuellt med under bäverjakt, din upplevelse kan givetvis variera beroende på var du jagar. Så otroligt roligt att du kommer iväg för lite bäverjakt, det är ju bara så underbart som jaktform betraktat. /Christian
Publicerat April 8, 201115 yr Författare En bäver är ett ganska kompakt djur, ja visst kommer en normal klass 1 att göra en del skada men inte mer än många andra kalibrar. Du kan med trygghet välja att skjuta med vulcan, djuret dör, kulan har god verkan i viltet och om du inte skjuter i skallen så kan du nog bärga hem en hel sådan när jakten gått väl. Det tips jag har är att skottställa som vanligt, för att sedan provskjuta på kortare håll, typ 15, 30 och 50 meter, det är sådana avstånd som jag har varit med om att det är aktuellt med under bäverjakt, din upplevelse kan givetvis variera beroende på var du jagar. Så otroligt roligt att du kommer iväg för lite bäverjakt, det är ju bara så underbart som jaktform betraktat. /Christian Ja det ska bli otroligt roligt faktiskt. Att komma upp till den storslagna naturen i jämtland istället för den man är "hemmastadd i" i södra sverige. Jag har den faktiskt inskjuten på dem avstånden med vulcanen redan av olika anledningar så då kör vi på med den då!
Publicerat April 13, 201115 yr Författare Vart i Jämtland ska du jaga? Sent from my iPhone using Tapatalk strax söder om östersund var det... Inte jag som håller i trådar och kontakter, utan jag bara åker med och betalar
Publicerat April 14, 201115 yr Jag anv. Lapua Mega t min 308:a men då skjuter jag dom i halskotpelaren när dom glider förbi mig i vattnet, för jag har aldrig haft en bäver på land inom skotthåll. Jag har gjort mig en bäverhuggkrok av ett gammalt 7 m teleskopmetspö.
Publicerat April 14, 201115 yr jag skulle ha kunnat tänka mig att testa sierra varminter för det jag har sett av den är det mycket död i den och lite förstöring och den skjuter rätt bra i min bössa iaf.