Publicerat April 9, 201115 yr Här där det finns många skyttar, jag undrar om för och nackdelar med en tumhålskolv? Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat April 9, 201115 yr Skall man vara så objektiv som möjligt så skulle jag säga att nackdelen med en tumhålskolv är att det tar lite längre tid att repetera bössan, både att få "loss" handen och att sedan komma tillbaka till rätt grepp. På den positiva sidan så får du ett bättre grepp med avseende på dina avfyrningar och en förbättrad rekylupptagning. Med andra ord skulle jag säga att tumhålskolvar är ett riktigt bra alternativ för det lite mer stationära och kontrollerade skyttet men att de inte är särskilt lämpade för en drevjaktspang. Sedan skall man ha klart för sig att det finns en massa olika tumhålskolvar att välja mellan och vad som passar dig som skytt måste du nog prova dig fram till. Jag gillar en del tumhålskolvar medan det finns andra som inte alls passar mig. Vet inte om du blev klokare av detta? Henrik
Publicerat April 9, 201115 yr Författare Tack för ett bra svar Henrik. Tanken är att kolven ska utgöra basen till en allround bössa, vilket gör det till en kompromiss. Det gäller att väga för och nackdelar mot varandra. Gärna fler för och nackdelar. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat April 10, 201115 yr Fördelar är väl att kolven blir starkare speciellt trä kolvar är kolvhalsen en kritisk punkt ligger ådringen i träet fel kan man knäcka kolven ganska lätt, samt att man automatiskt hittar samma grepp. Det handlar väl mest om tycke och smak själv gillar jag inte alls tumhåls kolvar då jag strävar efter att ta minsta möjliga rekyl med handen plus att det blir väldigt yvig rörelse då man ska repetera.
Publicerat April 10, 201115 yr du måste nog känna efter själv men tumhål på en allround bössa kanske int eär det bästa. jag själv har inte testat en enda tumhålskolv som gör mig glad men vissa verkar gilla dom.
Publicerat April 10, 201115 yr För mig fungerar tumhålskolvar ofta bättre än vanliga kolvar eftersom man ofta får en naturligare vinkel på handen och kommer närmare avtryckaren, särskilt för skyttar som jag som inte har överdrivet stora händer och annars ofta får glida upp på kolvhalsen för att nå avtryckaren bra är det fördelaktigt. Skickad från min mobil