Publicerat April 9, 201115 yr Hej har börjat att få så förbaskat mycket olika sorters kråkfåglar runt huset och så fort man sticker ut bösspipa utanför dörren så far dom. Använde mig av fällor förut men det gav så dålig utdelning så då blev det slut med det. Så då är min fråga: Hur och av vad kan man göra en bra åtel till dom olika kråkfåglarna : Har en gammal militär barack som jag kan använda som vak koja så på hur långt avstånd kan man placera åteln om man ska använda sig av antingen hagel eller 22wmr. : Om ni har några mer tips så är dom mer än välkomna. Tack i förhand
Publicerat April 9, 201115 yr Släng ut ett vildsvinsskinn eller motsvarande med flåytan uppåt och gör sedan ett gömsle på lagom avstånd så har du det du gör en stund Jag har ett ställe där jag kan ligga helt dolt med en 22:a på benstöd med kanon utsikt över en liten åtel med just skinnet från ett vildsvin och jag tar en hel del svartfågel där. När sedan alla rovfåglar landar för att ta en smakbit så är det bara att ligga ner och njuta av ögongodiset!
Publicerat April 10, 201115 yr Som åtelmaterial funkar det bäst med slaktavfall, matrester och liknande. För att få riktigt bra aktivitet på åteln krävs det att det alltid finns något där att äta. Det går åt STORA mängder åtelmaterial om man har flockar med korp och kråka mm. Åteln placeras helst där fåglarna har lämpliga träd att sitta i. Men själva åteln ska ligga relativt öppet så att kråkfåglarna vågar sitta där. Viktigast av allt är att åteln ligger hyfsat ostört där fåglarna känner sig trygga. Är du väl dold i ett tätt gömsle behöver avståndet till åteln inte vara mer än max 20-25 m. Ha skjutgluggen så att du kan skjuta i omkringliggande träd då de ofta sätter sig där strax innan och efter man skjutit fågel på åteln. Själv föredrar jag hagel då avstånden oftast inte blir längre. Förr eller senare kommer de inom håll.