Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur man stänger ett brytvapen

Featured Replies

Publicerat

Min kombi (en gammal Heym) stänger och låser inte ordentligt om man håller imot topplever-nyckeln

det har tom. hänt att den har öppnat sig när jag burit den på axeln och tappat ut skotten.

Så detta med att hålla imot har jag slutat med, den stänger och låser så fint med ett mycket litet klick

om man bara lägger i hop den.

Dock brukar jag i bland återfalla i gamla synder på jaktstigar då jag har bocken, det är svårt att lära om.

• Svar 62
  • Visningar 15,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Tja, läser du det brittiska reglementet så framgår det klart att du blir diskad om du rör vid toplevern efter att skottet hamnat i pipan..... Men de är väl efterblivna kan man tänka. Men för oss som s

• Censur i alla dess former smakar illa i min mun..... Låt oss bemöta åsikter lite lugnt och sansat. Njae - de Beretta manualer jag har nämner inte med ett ord hur man ska stänga bössan...... Du får g

• Sanningar ligger ALDRIG mittemellan, det ligger i sakens natur. Vidare har ingen påstått att bössan skall klappas igen, den skall läggas igen. Du får sluta upp med att prata om att klappa igen något.

Posted Images

Publicerat

Det bottnar nog mer i tradition och repetition.

Man skall alltid göra likadant, oavsett situation.

Jag hde för mig en del "moment" när jag tävlade och det var för att alltid hålla koncentrationen.

Jag laddade på samma sätt, stängde bössan på samma sätt, ropade på samma sätt och tog emot hylsorna på samma sätt och kastade dem i hinken framför mig.

Hur man håller i bössan när man stänger är nog av mindra vikt så länge man inte viftar runt en massa. På sportinscenen så använder man i princip aldrig säkringen på bössan och därför "osäkrar" man bössan genom att stänga den och då skall det ske i en och tydlig rörelse och bara när man skall till och skjuta.

Stämmer nog jag har faktiskt tävlat flitigt i lerduva och är rätt skrockfull så det är bekant med detta. Jag hade en del fyr för mig som att vid enkelt trap alltid ställa in texten på hylsan i våg medan jag i skeet undvek att titta hur texten var det gick bäst så :lol:

Detta att flesta sportskytte bössor inte har automatisk säkring gör det viktigt att man är medveten att bössan är ladda och osäkrad då den läggs ihop, kanske därför många hävdar att man inte skall hålla i kolvhalsen vid stängning jag har varit med om åtskilliga våda skott på banan när folk stängt bössan med fingrarna i varbygeln :wacko:

Publicerat

Jag hade en del fyr för mig som att vid enkelt trap alltid ställa in texten på hylsan i våg medan jag i skeet undvek att titta hur texten var det gick bäst så :lol:

Ha ha ha. Det där är ju störtskönt. Jag har gått i samma patrull med en kille som också ställer in texten som du beskriver. Däremot tycker jag mig ha sett att han bara gör det i övre pipan. Det är ju riktigt rubbat ;):D

//F

Publicerat

Tävlingsskytte är ett ämne helt för sig självt.

I tävlings sammanheng är det ganska vanligt med skrock/konstigheter.

Tror inte att höjdhopparna har logiska förklaringar till sina "ticks"...

Publicerat

Skönt att jag köpte en ny lerduveskross utan topplever nu då.... :D :D

/Nicke

Publicerat

Fick samma råd...

Har någon en länk till något bra YouTube klipp som visar hur man ska göra?

Youtube klipp Ca 3.30 in i klippet. Har också fått samma råd av mina instruktörer vid jägarexamen. Verkar som att dom flesta instruktörer är lite felinformerade.

Publicerat

Youtube klipp Ca 3.30 in i klippet. Har också fått samma råd av mina instruktörer vid jägarexamen. Verkar som att dom flesta instruktörer är lite felinformerade.

3:20 Perfekt! Köper det 100%!

Publicerat

Men håller i kolvhalsen!?

Publicerat

Om jag orkar/hinner/kommer ihåg så skall jag i morgon filma ett par olika metoder som annammas i hagelskyttets mekka - England.

Personligen ser jag inget "rätt eller fel" så länge man gör det i skjutriktningen och ger fan i toplevern.

Publicerat

Nu har jag suttit och kollat igenom ett antal YouTube klipp och inte hittat ett enda där man fipplar med topplever. Jag kommer definitivt att sluta med det förfarandet. Kommer strunta i vad mina instruktörer säger i det fallet. Hittade det här klippet som tydligt visar hur man ska göra.

Ca 5.40 in i klippet.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Publicerat
Hittade det här klippet som tydligt visar hur man ska göra.

Ca 5.40 in i klippet.

Intressant! Man ser även att han håller väldigt långt bak på pistolgreppet, nääästan på kolven.

Om någon hittar ett klipp där de håller i närheten av bakkappan / tån så är det av intresse...

Publicerat

Till o med gangstrarna på film stänger utan topplever, i me 2 plugg o håll om halsen o snärta upp den med högerhanden då vänster handen antingen håller i dom coola brillorna eller ett par handgranater. :lol:

MVH

Eas..

• 1 year later...
Publicerat

Enligt Browning och Berettas manualer så står det utryckligen att man med fördel ska trycka till levern lite extra vid stängning för att försäkra sig om att inget smuts hindrat levern till fullt tillbaka läge.

Enligt vapentekniker jag varit i kontakt med så bör man hålla emot levern vid stängning för att undvika slitage.

Ävenutbildare inom jägarskolor med över 40 års jakt och skytte erfarenhet säger likadant.

Åk ut på några skyttebanor runt o i vårat avlånga land så lär ni se att merparten av alla utövare håller emot för att vara rädda om sina bössor.

man kan inte jämföra med tävlingsskyttar och efterblivna engelsmän som klappar igen sina vapen så det gnistrar om stålet.

Dessa får ju spons och nya bössor när de gamlar utslitna.

Nej,, sluta klappa igen bössorna och var lite rädda om dom istället.

Publicerat

Enligt Browning och Berettas manualer så står det utryckligen att man med fördel ska trycka till levern lite extra vid stängning för att försäkra sig om att inget smuts hindrat levern till fullt tillbaka läge.

Enligt vapentekniker jag varit i kontakt med så bör man hålla emot levern vid stängning för att undvika slitage.

Ävenutbildare inom jägarskolor med över 40 års jakt och skytte erfarenhet säger likadant.

Åk ut på några skyttebanor runt o i vårat avlånga land så lär ni se att merparten av alla utövare håller emot för att vara rädda om sina bössor.

man kan inte jämföra med tävlingsskyttar och efterblivna engelsmän som klappar igen sina vapen så det gnistrar om stålet.

Dessa får ju spons och nya bössor när de gamlar utslitna.

Nej,, sluta klappa igen bössorna och var lite rädda om dom istället.

Har inte läst någonstans i denna tråden att någon sagt att man skall klappa igen geväret! Man lägger igen ett hagelgevär lugnt å försiktigt utan att det gnistrar av stålet! Gör man så är man bara dum å kan skylla sig själv...

Och efter allt jag läst av Herr Tobias Hassel (PMT på forumet) så är jag fullt övertygad om att det är Sverige som är efterblivna när det gäller hagelskytte!

Så jag tänker fortsätta lägga igen mina hagelgevär lugnt å fint utan att pilla på toplevern, och jag kommer stå på min hemmabana och fortsätta lära ut till mina jägarexamens elever att stänga gevären på detta sätt!

Mvh Hjalmarsson

Publicerat

Darne - om man vill stänga med spak.

Publicerat

Darne - om man vill stänga med spak.

Eller Bretton......

/T

Publicerat

Hur splittrad är icke tillvaron om vad som gäller på grannkanalen inte redan är sagt här?

T- jag ser det faktiskt inte som censur att be någon som intet har att komma med att tiga still och rent av visa på insikt i tillvaro.

/Christian

Publicerat

Detta är i allfall direkt taget ur brownings manualer för deras "shotguns".

""

Many shooters lightly push the top lever to the left

after the closing the breech. This operation is a quick method of

assuring yourself that foreign matter has not interfered with the

complete closure of the breech.""

Japp i deras amerikanska manualer (hittas på browning.com - notera att browning USA är inte samma företag som Browning.eu, Browning i USA är en ren försäljningsorganisation och har inte byggt ett vapen sedan John Moses bröder la verktygen på hyllan. BrowningInternational är en global vapenproducent inom Liege Group).

Sedan skriver de "många skyttar trycker lätt på toplevern...." och att det i sak inte är fel (vilket jag anser är idiotiskt) men de skriver INTE att man SKA göra så.....

I Brownings internationella manualer så skriver man:

It is thus best to allow the top lever to return to its locked position of its own accord and not try to press it further.

(min kursivering, manualen till 325 från browning.eu)

Dvs en betydligt klarare instruktion, och den har man skrivit sedan 1933 (det är den tidigaste refensen jag har läst)

Varför de skriver så där i USA får du fråga en amerikansk advokat om....

/T

Publicerat

Sådär ja..

Städat tråden hårt. Huruvida en signatur skrivit si eller så på grannkanalen är inte relevant här. Det är OT och är nu raderat. Vill inte se något mer av den karaktären här.

Pmt.. Heder åt dej som tar dej an detta på ett bra sätt!

Skärpning!

Publicerat

Jag förstår ditt resonemang men jag tror nog att sanningen ligger nån stans mitt emellan.

Jag har onekligen mycket svårt att misstro en vapentekniker med säkerligen trettio år erfarenhet av hagelvapen.

På det sätt han bevisde för mig hur mekanismen fungerar och hur det sliter lite extra varje gång man klappar igen bössan så vidhåller jag mitt förfarnade fortsättningsvis tillsammans med merparten av alla andra på skyttebanan.

Publicerat

Kan inte folk få göra lite som de vill i denna stora och avgörande fråga? Klart är att ett välfungerande och inkört brytvapen så behövs inte något pill på toplevern och om någon då i alla fall önskar hålla emot och släppa så varsågod?

Publicerat

Sanningar ligger ALDRIG mittemellan, det ligger i sakens natur. Vidare har ingen påstått att bössan skall klappas igen, den skall läggas igen. Du får sluta upp med att prata om att klappa igen något.

Vill du inte ta till dig av det som skrivs är det upp till dig, men du riskerar att framstå som en idiot om du bara matar på utan att ens reflektera över att det kan ligga något i det som läggs fram av en enig kunskapsbank.

Publicerat

Kan inte folk få göra lite som de vill i denna stora och avgörande fråga? Klart är att ett välfungerande och inkört brytvapen så behövs inte något pill på toplevern och om någon då i alla fall önskar hålla emot och släppa så varsågod?

Tja - ställ istället frågan: Varför är det bara en fråga i Sverige och Norge?

Vad har vi i Sverige som ger oss den fenomenala kompetensen att förstå det resten av planeten (inkluderande tillverkare av vapnen i fråga) tydligen inte fattar.

/T

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.