Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

wachteltik och främmande människor!

Featured Replies

Publicerat

Snart är min wachteltik 2 år och nu har hon börjat uppvisa konstigt beteende mot främmande personer. Hon morrar och gör utfall mot dem och det händer bara när jag är i direkt närhet av hunden. Kan vara så att hon vaktar mig, men ett sådant dåligt sätt måste jag bara få ur henne. Hon fick några tillrättavisningar i kväll och nu ligger hon skamsen vid mina fötter...

Några fler råd?

Publicerat

Snart är min wachteltik 2 år och nu har hon börjat uppvisa konstigt beteende mot främmande personer. Hon morrar och gör utfall mot dem och det händer bara när jag är i direkt närhet av hunden. Kan vara så att hon vaktar mig, men ett sådant dåligt sätt måste jag bara få ur henne. Hon fick några tillrättavisningar i kväll och nu ligger hon skamsen vid mina fötter...

Några fler råd?

Du kanske omedvetet har berömt henne för detta beteende, i ett obevakat ögonblick.

Många gånger ter sig sådana här grejer av att föraren /ägaren inte är tillräckligt tydlig i sitt utövande som flockledare.

Hunden "tar över" rollen som flockledare för den tycker människan är bara en medlem i flocken och INTE ledaren.

SÄGER ABSOLUT INTE ATT SÅ ÄR FALLET HÄR !!!

Svårt att exakt ange hur det ligger till i ditt fall, utan att ha sett "med egna ögon"...

Men tolkar jag din fråga så gjorde du rätt som "talade" om för henne att det var fel, det hon gjorde.

Skamsen...njaee det tror jag inte hon är, eftersom en hund inte vet vad skam är...Människans värderingar säger att det ligger till så, MEN inte hundens.

Hundarna lever - Här och nu - och vill ha/behöver en stark ledare som de kan följa. Tvärtom kan bli farligt för alla...

Publicerat

Det där bör man nog titta på låter som hon tolkat något tokigt i dina signaler!

Publicerat
  • Författare

Nej, flockledaren är jag och hunden står längst ner i hierarkin.

Jag tror jag vet felet... Min grabb brukar busa med henne och ta på sig något att hon inte känner igen honom. Han kommer ibland smygande och ser riktigt hotfull ut...

Nu är han tillsagd att sluta med detta!

Publicerat

Eller så är det det han inte ska (sluta alltså).

Fortsätt med maskeraden fast under kontrollerade former, att han slutar spelar ju ingen roll. Annat folk är ju fortfarande läskiga...

Så fortsätt med maskeraden men se till att hunden lär sig att det inte är något farligt, så hon lär sig att skummisar inte är nåt konstigt.

Jag kan ha fel men att bara han slutar hjälper nog inte "på fältet".

Publicerat

Nej, flockledaren är jag och hunden står längst ner i hierarkin.

Jag tror jag vet felet... Min grabb brukar busa med henne och ta på sig något att hon inte känner igen honom. Han kommer ibland smygande och ser riktigt hotfull ut...

Nu är han tillsagd att sluta med detta!

Varför skulle han sluta med det? Det är väl bättre att hon vänjer sig? Vi brukar busa så med våran hund, och har gjort med förra hunden oxå.

När det gäller människomöten så skulle jag nog till att börja med ta hjälp av någon utomstående för att titta på hur du själv beter dig när det gäller olika möten. Våran wachtel blir istället rätt exalterade när han träffar människor så där håller jag på att lägga ner en massa arbete på att passera, och sitta och bara titta på människor som går förbi eller stannar och pratar med mig.

Det slog mig just, är det något hon har börjat med nu plötsligt? Hon kan inte vara skendräktig? Det kan ju göra att det slår lite slint i hjärnan på en del tikar... :rolleyes:

Publicerat

Alltid svårt att råda över ett tangentbord.

Men att grabben "Busar" men jycken på det sättet kan väl va dumt hur som.

Det kan göra hunden mer misstänksam och hon kan ta till försvar om hon blir tillräckligt rädd...

Se till o gör nått possitivt av möte med främmande mäniskor.

Planerar du lite så kan du ju alltid be för hunden okända komma o hälsa på med lite godis i fickorna.

Typ hälsa o bjud på en godbit. Eller helt enkelt köra ett enkelt lydnadspass med hundne innanför dörren.

Går ju hänga en burk/låda med gott på utanför yutterdörren och en lapp som förklara hur o varför den som ringer på ska bete sig.

Fins ju en risk att det slår fel o jycken blir tokgald i att de ringer på dörren eller det kommer främmande folk....

Är inte hunde matglad så kanske det finns nått annat som jycken blir glad av. kanske lek med klövar...

Kan va lite svårt bara o få alla som ringer på dörren till o ta en klöv o busa med hunden...

Själv har jag en jycke som glor misstänksamt o skäller ut mig om jag har nån stor löjlig hatt/mössa på mig.... :D