Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

7:e vapen i garderoben

Featured Replies

Publicerat

Hej

Har nu fått för mig att jag måste skaffa mig en 22:a. Har redan 6 vapen, men idag när jag var hos handlaren och grnällde om mitt i-landsproblem så uppenbarade sig en lösning. När han fick höra att jag hade skottlossningstillstånd(skyddsjakt) på mitt arbete, så menade han att jag kunde söka licensen för skyddsjakt. Själv hade han 3st på skyddsjaktslicens. Min undran är nu om det finns någon här inne som har något liknande? Det gäller ju då om man som jag redan har fullt på jaktlicens(6)

Sent from my HTC Legend using Tapatalk

Publicerat

6 vapen är inget tak, men för att få ett sjunde osv krävs mer än för vapen 5 & 6. Ett sådant motiv är att man behöver det för "skyddsjakt" om man utövar det framförallt i kommunens regi. Annars kan man ju alltid få målskjutningslicens om man nu inte vill jaga med det.

Publicerat
  • Författare

Hej

Har nu pratat med polisen om detta ämnet.

Det verkar som dom inte själva riktigt vet hur de ska bedömma detta ärendet.

Pratade med två olika handläggare bara för att kolla om man får samma uppgifter ;-)

Den första jag pratde med sa precis som du Fiberclass, det krävs i princip att man är yrkesjägare eller kommunjägare.

Hon var ganska säker på sin sak, men sedan tvekade hon när jag nämnde att jag hade ett skottlossningstillstånd i tätbebyggelse.

Jaja tänkte jag det är väl så då.

Men så fick jag en idè att jag måste kolla med en till om dom har några klara direktiv att rätta sig efter, eller det kan vara en bedömning som varje handläggare gör.

Så den andra handläggaren jag pratade med började med att säga"Ljuddämpare på 22 long, det får man bara om man är yrkesjägare"

Hmm, nu var det ju inte frågan om en licens på ett vapen med ljuddämpare. Det gällde ju en 22 long för skyddsjakt.

Jaha, sa hon och så förklarade jag vidare...

"Ja, jag tror inte det ska vara några problem. Men vi kan ju inte ge några förhandsbesked."

Konstigt att det kan skilja så mellan olika handläggare...

Så nu tänker jag göra ett test och lämna in en ansökan för att se vad som händer.

Det kostar 250:- , men det kan det ju vara värt ;-)

Man blir ju lite fundersam när de inte ger samma besked, det borde klart och tydligt finnas riktlinjer för vad som gäller.

Detta är inte tänkt som något påhopp på några licenshandläggare, jag vill ju bara se vad som gäller :-)

Publicerat

Jag är inte riktigt bekant med hur det funkar med dessa beslut men jag är väl förtrogen med länsstyrelsens beslut. För dem är det bara att överklaga ev avslag om man vill testa reglerna ordentligt. Juristerna här på forat vet säkert om det finns några prejudicerande fall som motsvarar ditt. Annars är det i sig ett självändamål att skapa ett prejudikat.

Publicerat

Polisen kan visst meddela ett förhandsbesked om hur den bedömer ett typfall,

dvs om du beskriver det för dem, de måste inte göra det men det är rimligt att begära det av dem.

Sen har älgflugan helt rätt i det att man kan pröva sig fram, du har tom två chanser på dig att få till det för varje 220 kr som du skickar in.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Ja, jag tänker ju inte driva det till något prejudikat.

Men det kan vara intressant och se vad utfallet blir. ;)