Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fysträning

Featured Replies

Publicerat

Startar den här tråden för att bolla lite idéer kring fysträningen för våra hundar.

Själv är jag jätteduktig på att gå och lufsa i skogen, min hund springer ofta lös i varierad terräng (hårt, mjukt, myrmark, uppför, nedför, djupsnö, barmark) året runt (vi tar hänsyn till lagar om att inte störa vilt etc ;)) och han använder verkligen sin kropp då han är en vorsteh med väldigt mycket energi. ;)

Men nu är det dags att börja klämma in lite andra träningsformer, framförallt för avsikt att bygga ordentligt starka muskler. Jaktsäsongen börjar närma sig. Funderar på att göra ett schema och följa det slaviskt under våren. Och naturligtvis fysträna sig själv mer på köpet. ;)

I nuläget ser hundens motion ut ungefär såhär:

- Promenadrunda 7 km - ungefär halva sträckan kopplad, skrittempo (tätbebyggelse) och andra halvan lös. 5 dagar per vecka.

- Springa lös i skogen ungefär 6-7 dagar per vecka, 1-2 timmar.

Till sommaren tänkte jag låta honom simma några dagar per vecka.

För övrigt grubblar jag på att lägga in pass med:

- Drag - dra bildäck

- Klättring i grustag

- Cykling

Hunden är stor och kraftig, med en mankhöjd på 70 cm och vikt runt 35-39 kg (hyfsat smal) och har C-höfter, vilket man såklart ska ta i beaktning.

Vill ha tips på dels hur man ska lägga upp träningen i vardagen, och framförallt - hur ofta och hur mycket? Och fler tips på träningsformer?

Hur gör ni?

Publicerat

Startar den här tråden för att bolla lite idéer kring fysträningen för våra hundar.

Själv är jag jätteduktig på att gå och lufsa i skogen, min hund springer ofta lös i varierad terräng (hårt, mjukt, myrmark, uppför, nedför, djupsnö, barmark) året runt (vi tar hänsyn till lagar om att inte störa vilt etc ;)) och han använder verkligen sin kropp då han är en vorsteh med väldigt mycket energi. ;)

Men nu är det dags att börja klämma in lite andra träningsformer, framförallt för avsikt att bygga ordentligt starka muskler. Jaktsäsongen börjar närma sig. Funderar på att göra ett schema och följa det slaviskt under våren. Och naturligtvis fysträna sig själv mer på köpet. ;)

I nuläget ser hundens motion ut ungefär såhär:

- Promenadrunda 7 km - ungefär halva sträckan kopplad, skrittempo (tätbebyggelse) och andra halvan lös. 5 dagar per vecka.

- Springa lös i skogen ungefär 6-7 dagar per vecka, 1-2 timmar.

Till sommaren tänkte jag låta honom simma några dagar per vecka.

För övrigt grubblar jag på att lägga in pass med:

- Drag - dra bildäck

- Klättring i grustag

- Cykling

Hunden är stor och kraftig, med en mankhöjd på 70 cm och vikt runt 35-39 kg (hyfsat smal) och har C-höfter, vilket man såklart ska ta i beaktning.

Vill ha tips på dels hur man ska lägga upp träningen i vardagen, och framförallt - hur ofta och hur mycket? Och fler tips på träningsformer?

Hur gör ni?

Du är ju helt klart på god väg ;)

Varierad träning är den allra bästa vägen. Väl valda delar av längre pass med lågintensiv träning samt flera kortare pass med högintensiv träning där man även varit noga med att värma upp och "värma ner ger väldigt bra resultat som kommer riktigt fort.

Promenader där hunden får vara lös enligt det sätt som du skriver är utmärkt för alla hundar. Det bygger muskler, det ger uthållighet, det ger bra balans samt tränar upp koordinationen mm. Detta ger jag mina hundar varje dag, dvs fria promenader där de även får möjlighet att röra sig i högt tempo i kuperad terräng. Har man tur att ha tillgång till sådant utan att bryta mot lagarna är det ju perfekt. Att ta promenader på myrmakerna stärker inte bara hundarna utan även föraren. Att gå i lös gungfly eller stora tuvor med gyttja runt är bra jobbigt får lår och rygg! ;)

Sen är cykling ett bra komplement för att öka uthålligheten på längre sträckor och det är lätt att göra detta med lite intervallträning. Skritt och långsam trav som uppvärmning, snabbare trav långa sträckor, galopp (helst med lös hund) kortare sträckor och kanske även galopp i riktigt högt tempo och sedan trav i långsammare tempo igen. Försök hitta så mjuka underlag som möjligt för hunden att springa på. Jag cyklar med mina hundar lösa och jag följer mindre vägar och stigar i naturen så att de inte springer fort på för hårda underlag för långa stunder. Detta gör jag ca 1-2 ggr/vecka och då cyklar vi allt mellan 8-12 km ungefär. Man kan ju byta ut detta med att man springer själv med hunden men jag avskyr att springa själv och har lite problem med en del leder så jag kör med cykeln istället ;)

Simning är skonsamt för leder mm men ger ändå mycket bra muskelträning och uthållighet. Själv har jag en hund med artros i tålederna som gör detta som sin sjukgympa men samtidigt passar jag på att låta de andra friska hundarna simma också. Har hittat ett hundsim med överkomliga priser i min närhet så jag åker dit med retrieverarna 1ggr/vecka och låter de simma i ca 20-30 min/hund.

Backträning är också väldigt givande. Bäst i början är att gå med hunden i skritt rakt upp och snett ner i tex en slalombacke. Skritt är bra för att hunden inte ska slarva och kompensera eventuella smärtor eller dåliga muskler på som den kan göra i trav eller galopp. Bygg hunden från grunden i skritt. Bäst är det med slalombacke med fast underlag i början men senare kan man även göra detta i grustag vilket ju blir dubbelt så jobbigt. För en otränad hund ska man ta det försiktigt i början när det gäller att springa i mkt lös sand i grustag osv eftersom de kan få senskdor genom "övertramp" osv. men när de börjat bli mer vältränade så kan man även köra högintensiv träning genom att tex kasta bollar uppför slänterna i grustaget iland. Var dock uppmärksam på hundens puls/andhämtning så att den inte överanstränger sig eller blir överhettad! Se till att ha gott om vatten med till grustaget och tänk på att lågintensiv träning kan ske i lägre stunder medan högintensiv träning ska ske i mkt korta stunder men bra vila mellan för bästa resultat. Träning i grustag är helt perfekt för hundar som ska slita hårt i dyiga viltdammar eller vassar under andjakterna. Jag gör detta i god innan jaktsäsong med mina retrievrar och de tar så gott som aldrig slut ens på de jobbigaste andjakterna som man annars kan se många andra hundar göra. Ännu viktigare är det att hunden är i god form om det är sent på säsongen som man ska jaga/apportera. Är hunden otränad så tar den slut rätt fort om det dessutom är mkt kallt i vattnen osv.

Balansträning är också bra för många muskler samt hunden balanssinne och koordination. Detta kan göras genom att hunden balanserar på balkar mm på tex en byggarbetsplats (man får smyga eller fråga om lov för att vara där) Men stora stenar som ligger nära varandra som hunden kan hoppa mellan eller gå på, eller stora träd som hunden kan gå på osv fungerar också bra.

Agilityträning är jättebra att syssla med på flera sätt. Det stärker kontakten mellan hund/förare, det ger hunden snabbhet, smidighet, styrka och bra koordination mm. En rolig och bra träning på samma gång.

Finns massor man kan göra om man vill och är intresserad. Ett tips är att du köper boken "Fysträning för hund" av Anna Holmgren, Marie Söderström-Lundberg och Sefan Rosén.

Är man dessutom ett "hundträningsfreak" och inte vill lämna något åt slumpen så kan man boka tid hos någon av dessa fysioterapeuter och få hunden genomgången samt kanske få tips och råd till en bra träningsplan för att komma i form extra bra inför kommande jakt/provsäsong.

post-1427-0-03517800-1303016670_thumb.jp

post-1427-0-93900200-1303016679_thumb.jp

post-1427-0-20708800-1303016694_thumb.jp

post-1427-0-52595800-1303016705_thumb.jp

post-1427-0-61636300-1303016723_thumb.jp

post-1427-0-07441000-1303016741_thumb.jp

post-1427-0-12651400-1303016788_thumb.jp

Publicerat

Drag är en utmärkt träningsform för hunden! Om dragpunkten ligger korrekt på hunden, dvs vid eller strax bakom svansroten, så tränas hela hundens kropp. Jag skulle dock rekommendera att dra kätting istället för däck då kättingen ger ett jämnare drag, inte fastnar och inte studsar. Variera vikten genom att hänga på fler eller ta av ett par kättingar. Biltema har billig kätting annars kan man säkert få tag på sådant på någon skrot.

Man brukar ha som tumregel att hunden inte ska dra mer än 25% av sin egen vikt. Jag har för mig att det gäller om hunden ska dra med fart exempelvis vid spannkörning. Det finns ju weightpull där hunden drar så tungt den kan i förhållande till sin egen vikt men då drar de ju inte längre än ett par meter.

Själv har jag tänkt träna drag med Benz och Daimler och min plan är då att ha ett gäng kättingar med mig så att jag kan variera vikten. Under största delen av träningen får de gå med 2-3 kg och någon gång hänger jag på en extra kätting för lite extra styrketräning. Allt eftersom hundarna blir mer vältränade så kan grundvikten ökas.

Vid dragträning är uppvärmning och nedvarvning viktigt. Vet man hur man stretchar hunden så är det bra att göra det.

Publicerat

Vill du bygga muskler på hunden så ska han dra relativt tungt. En pulka ska väga 70% av hundens vikt om man åker nordisk stil med skidor. Det bygger ändå inte muskler optimalt då det är för lätt.

Cykeldrag funkar utmärkt som träning om man bara har en hund, då kan man hjälpa till och trampa i tyngre partier. Men tanken är att hunden ska dra dig, du ska inte cykla med den.

Annars kan man åka kickbike eller ha en vagn. Börja med en kortare distans som hunden orkar och öka eftersom tills du har nått dit mål. För mig var det att hunden ska orka dra mig i 20km utan att jag behöver cykla själv.

Farten på hunden kommer att gå ner lite under sommaren då den blir starkare och får bättre kondis och sen till hösten under jakten kommer den att jobba upp farten igen och nästa vinter har du en grym draghund :ph34r:

Simträning är bra för konditionen och kan vara det enda alternativet varma sommardagar. Att överhetta hunden kan vara väldigt snabbt gjort och förutom den akuta faran ge den problem resten av livet. Jag tränar aldrig min hund om det är varmare än +8-10 grader ungefär.

Hur det går att träna om man har en hund med höftproblem vet jag däremot inte, är ju bäst att hålla sig på den säkra sidan iaf.

Publicerat

Vill du bygga muskler på hunden så ska han dra relativt tungt. En pulka ska väga 70% av hundens vikt om man åker nordisk stil med skidor. Det bygger ändå inte muskler optimalt då det är för lätt.

Cykeldrag funkar utmärkt som träning om man bara har en hund, då kan man hjälpa till och trampa i tyngre partier. Men tanken är att hunden ska dra dig, du ska inte cykla med den.

Annars kan man åka kickbike eller ha en vagn. Börja med en kortare distans som hunden orkar och öka eftersom tills du har nått dit mål. För mig var det att hunden ska orka dra mig i 20km utan att jag behöver cykla själv.

Farten på hunden kommer att gå ner lite under sommaren då den blir starkare och får bättre kondis och sen till hösten under jakten kommer den att jobba upp farten igen och nästa vinter har du en grym draghund :ph34r:

Simträning är bra för konditionen och kan vara det enda alternativet varma sommardagar. Att överhetta hunden kan vara väldigt snabbt gjort och förutom den akuta faran ge den problem resten av livet. Jag tränar aldrig min hund om det är varmare än +8-10 grader ungefär.

Hur det går att träna om man har en hund med höftproblem vet jag däremot inte, är ju bäst att hålla sig på den säkra sidan iaf.

Tränar du inte hunden om det är varmare än 10 plusgrader? Vad har du för hund som inte tål varmare temp än det? Och,. tränar du bara under vinterhalvåret då?

Publicerat

En korthårig Vorsteh så det är en hund som klarar värme rätt bra. Men tyngre dragträning kör jag inte i varmare temp än så. Att cykla runt lite med hunden i koppel eller annan aktivering går såklart bra.

Publicerat

En korthårig Vorsteh så det är en hund som klarar värme rätt bra. Men tyngre dragträning kör jag inte i varmare temp än så. Att cykla runt lite med hunden i koppel eller annan aktivering går såklart bra.

Oki men,.. varför skulle hunden inte klara tyngre träning när det är varmare? Det är väl inte tuffare än ett köra en högintensiv träning i grustag tex? Vad är det i så fall som är så tungt med just din dragträning när andra kan träna drag även under sommaren?

Du får ursäkta men jag blev så paff över den extremt låga gränsen på temperatur för oss hos i Mälardalen innebär ju det att man inte kan träna drag då mellan april till september typ och eftersom det nämndes drag med cykel så förstår jag inte hur man ska kunna hålla det i så fall ;)

Publicerat

Hunden/hundarna går ju på max i 10-15km kanske och jag tycker att risken för värmeslag är för stor om det är varmare än +10 Jag bor längst uppe i norr så är man ute lite senare på kvällen är det inte några problem att komma under den gränsen största delen av året :rolleyes:

Sen hur mycket jobbigare det är att dra en cykel än att apportera en boll i ett grustag vette tusan då jag aldrig har testat det. Men du skriver ju själv att man ska vara försiktig med att köra hunden varm under sådana pass.

Jag har istället en temperaturgräns där jag känner mig bekväm med att hundarna får gå lika hårt som dom gör på vintern med pulka/skidåkare. En solig vårvinterdag med +5 i luften kan vara nog så varmt för t.o.m. En korthårig hund om det vill sig...

Publicerat

Hunden/hundarna går ju på max i 10-15km kanske och jag tycker att risken för värmeslag är för stor om det är varmare än +10 Jag bor längst uppe i norr så är man ute lite senare på kvällen är det inte några problem att komma under den gränsen största delen av året :rolleyes:

Sen hur mycket jobbigare det är att dra en cykel än att apportera en boll i ett grustag vette tusan då jag aldrig har testat det. Men du skriver ju själv att man ska vara försiktig med att köra hunden varm under sådana pass.

Jag har istället en temperaturgräns där jag känner mig bekväm med att hundarna får gå lika hårt som dom gör på vintern med pulka/skidåkare. En solig vårvinterdag med +5 i luften kan vara nog så varmt för t.o.m. En korthårig hund om det vill sig...

Här är ju hundarna vana vid att arbeta i varmare temperaturer också. Vi tränar, jagar och tävlar/startar på jaktprov även när det är närmare 30 grader.. ibland mer. En oktobermorgon på gåsjakt där hunden kutar 300m i lerjord för att gå ikapp en skadad Grågås, apportera den och bära tillbaka den i galopp är något av det mest högintensiva arbete jag sett men att kuta för fullt uppför grustagens kanter är bra nära samma nivå det med. Faktiskt mer intensiv och tung än vad det är för min terrier när hon drar mig på cykeln en sommarmorgon när vi tar svängen på 8km eller mer och hon går då i galopp hela tiden,. eftersom hon är mindre än de övriga hundarna.

När det gäller att vara försiktig med överhettning av hunden så innebär det för mig att man tänker på att kunna kyla hunden med kallt vatten på kroppen samt tillföra ljummet vatten som den kan dricka osv samt att man inte kör för långa stunder utan att hunden kan få tid till att sänka pulsen också med jämna mellanrum. Under cykelturerna passerar vi Mälaren flera gånger och då kan man ge hundarna ett dopp också :)

Men som sagt,.. då är våra hundar vana vid värmen och vi kanske har anda förutsättningar än många andra. Inatt var det 11 grader här och redan kl 7 var det 14 grader. Även våra hundar skulle kanske vara känsligare för värme om vi bodde i norr men skulle inte vi kunna träna de även hårt i varmare temperaturer än 10 plus så skulle vi varken unna jaga eller träna de på ca 6 månader under året,.. och då skulle de inte vara i vidare form när andjakterna gå igång igen i augusti ;)