Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Slipa bort ett par millimeter i slutstyckshandtaget

Featured Replies

Publicerat

Tänkte börja med att säga att jag är ingenjör. Det innebär att om jag tar i något praktiskt så går det åt helvete.

Men nu hade jag tänkt att jag skulle ta bort ett par millimeter upptill (på spaken alltså) på ett slutstycke, så att det inte går så irriterande nära ett kikarsikte jag har med stort okular. Det är precis så att det går, men det finns märken på okularet efter nötningen...! :huh:

Prylar jag har hemma:

- Fil

- Dremel

- Skruvstäd

Går det att göra något vettigt med dessa saker eller måste jag lämna bort slutstycket till en smed som blir färdig vilken månad som helst?

MVH!

/HerrBerg

Publicerat

Allt metallarbete går att lösa med en sjysst vinkelslip :lol:

Självklart kan du fila lite själv, om det är så lite som behöver göras, hur snyggt det blir, det är en annan femma, det blir garanterat inte fulare än ditt pistolgrepp :ph34r:

Jag tycker inte man ska vara så himla rädd för att meka lite själv, det är ju du som ska använda grejerna, men man måste naturligtvis vara medveten om vad det gör med ett eventuellt andrahandsvärde.

Publicerat
  • Författare

Men allvarligt... Nog kan jag ta ned godset igen, men hur får jag det snyggt? Detta är ingen B&C-kolv för ett par tusenlappar, det är ett Pacific customslutstycke. :ph34r:

Publicerat

Det är precis det jag menar, det är nog bara du som kan avgöra hur mycket fularbete du är beredd att göra, helt beroende på var du har för utgångsläge. Är det ett customslutstycke så skulle jag helt klart lämna bort jobbet.

Hur du annars ska få det snyggt är svårt att svara på utan bilder på hur det ser ut och lite mer förklaring på vad du vill uppnå.

När det gäller andrahandsvärde så ligger nog mycket i att kunna visa ett kvitto på att det är gjort av en smed, även om du skulle göra exakt samma arbete själv så skulle det innebära en värdeförsämring. Tror jag.

Publicerat

Rita på slutstyckshandtaget med en OH penna vad du skall avverka och sedan kan du gå lös med en fil (kvalitet!) lite försiktigt.

Misstänker att det inte är några mängder du skall ta bort...

När du har avverkat tillräckligt så får du putsa med våtslippapper och sedan köra handtaget i en polermaskin med lumpskiva och aluoxid eller liknande för att få bort slipmärkena.

Det borde inte vara något större problem om jag skall vara ärlig.

Publicerat
  • Författare

Vi skall ju inte glömma bort att det är vi "förstör-det-självare" som försörjer vapensmederna :lol:

Publicerat

har haft samma problem och det fick först fungera som det var och sen åkte filen fram när jag blev irriterad på att det var så tätt mellan siktet och slutstycket och nu fungerar det som det var tänkt från början.

kanske inte det snyggaste arbetet men det fungerar och det är ju det viktigaste för mig iaf.

Publicerat

Vi skall ju inte glömma bort att det är vi "förstör-det-självare" som försörjer vapensmederna :lol:

DIY = Destroy It Yourself................. :lol:

Publicerat

DIY = Destroy It Yourself................. :lol:

+1 :lol: