Publicerat April 10, 201115 yr Om man har en bössa som det inte finns tillverkare / tillverkningsnummer på, och som det aldrig funnits papper (Licens, innehav) eller något annat på.. vad gör man med en sån?
Publicerat April 10, 201115 yr Om man har en bössa som det inte finns tillverkare / tillverkningsnummer på, och som det aldrig funnits papper (Licens, innehav) eller något annat på.. vad gör man med en sån? Är det ett licenspliktigt vapen så skall det sökas licens på samt att jag är tämligen övertygad om att vapnet måste stämplas. Är det ett icke licenspliktigt vapen är det bara att se glad ut. Vad är det för bössa och kaliber?
Publicerat April 11, 201115 yr Om det är licenspliktigt är det ju rätt kört att lyckas få en licens på den om det inte funnits nån licens. Då är det ju en "svartbössa". Innan du ens funderar på att få nån licens på den är det ju en ide att verkligen få till en bra förklaring på var du fått tag på den.
Publicerat April 12, 201115 yr Författare Det är som så, att den har legat uppe på 3e vinden i spånet hos min Farmor och Farfar. Farfars pappa köpte huset då min Farfar var 6 år (för över 80 år sen), och redan då hade bössan funnits där från föregående ägare som förmodligen glömt av den. Det ser ut att vara någon sorts Remington bygge och enligt skjutmåttet är det en Kaliber 9. Har skruvat av förstocken och kollat under den efter ev. nummer men icke! Den är helt utan märkning. Det kan mycket väl vara en svartbössa men inget som Farfar visste av. "Dänn bössa ha funnes hänn så länje ja kan minnas" Ja vette fa-an va ja ska göra med den.. lär ju måsta söka licens på den, för den ska INTE skrotas Börjar bli en samlare av gamla vapen snart. Hehe.
Publicerat April 12, 201115 yr Vet inte säkert men en sån bössa kan ju du plugga o söka licens som samlingsvapen.. ett förslag.
Publicerat April 12, 201115 yr Om ingen ändring skett så kommer du tvingas skrota den. Har redan prövat få licens på en bössa som farfar hade.
Publicerat April 12, 201115 yr Ställ en fråga på förbundets area. Jag har för mig att nuvarande regering införde någon form av Amnesti som innebär att om du kan visa att du kommit över vapnet på laglig väg så skall vapnets dunkla historia inte ha en negativ inverkan på din möjlighet att få licens. Men det kan hända att det bara var ett förslag som aldrig blev infört...
Publicerat April 12, 201115 yr Skulle tro att det är samlingslicens som gäller för gammbössan men fråga hos din lokala polisstation hur det fungerar med oregistrerade vapen. mvh
Publicerat April 12, 201115 yr Författare Jo, att fråga hos Polisen hade jag endå tänkt göra. Vågar väl fan sitta med en olicensierad bössa hemma OM det nu någonsin skulle bli kontroll på vapenskåp osv. Tror inte dom är omöjliga med något sån't här, men vad vet man?
Publicerat April 16, 201115 yr Författare Tråden kan nog låsas/tas bort då jag i stort sett fått dom svar jag förväntade mig / ville ha.
Publicerat April 16, 201115 yr Tråden kan nog låsas/tas bort då jag i stort sett fått dom svar jag förväntade mig / ville ha. ...eller så kan du skriva här hur det gick i slutändan så kan de som sitter i samma sits i framtiden få hjälp av denna tråden!