Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bygga 17 Remington Fireball eller 6mm xc

Featured Replies

Publicerat

Har fått tag i en Remington låda o nu är jag sugen på o bygga en 17 Remington Fireball eller 6mm xc då mitt skytte inte sträcker sig längre än 200-250m men min jakt inriktar sig mest på kråkfågel o räv o det känns ju inte så bra o skuta kråkfågel med 308an då kulan brakar i väg långt om man missar o samma känns det med 6mm xc o det jag kan göra med 308an kan jag göra med xcn så det lutar mer åt 17 Remington Fireball som jag tycker passar den jakten jag bedriver men men får se vad det blir ?

Mvh

Publicerat

Jag brukar skrika XC när det ska byggas men är det en ren varmint bössa för små djur ut till 250 skulle jag rekommendera 17 Remington Fireball eller någon snabb kaliber 22 istället för att minska risken med förlupna kulor

Publicerat

Säger bara en sak Flex .222 it´s all you need :wub:

//

Publicerat

Flex,

två tankar, en gör den pang du verkligen vill ha dvs en 17 Rem FB,

det andra alternativet är att du pipan en 22-250 och skjuter med 40 grains kulor,

det är nästan samma sak men lite bättre balistik och rävlaglig.

/Christian

Publicerat

För de behoven säger jag 222, 223 eller 22-250.

Vill du sula på i högre fart finns alltid 220 swift eller 22-243.^^

Publicerat

20 Vartarg?

Kan kanske vara något.

Skulle själv vilja ha en i framtiden för jakt på kråkfågel.

mMVh Fredrik

Publicerat
  • Författare

Jag har alltid varit lite udda då jag inte vill ha nåt som andra har eller så har man det som alla har :D

222-243 har jag haft så det lockar inte 222an lite klen o 243an förmycke pang o klang :D 22-250 o 220 swift eller 22-243 bränner nog för mycket pipa :D

17 fireball verkar klockren lite udda bra fart smutt o ligga i skogskanten när bonden plöjer o mås o kråkfågel svärmar bakom traktorn sen ser ju kulbanan helt ok ut :D

Here are Remington's trajectory figures for the .17 Fireball's 20 grain AccuTip-V bullet at a MV of 4000 fps:

+1.6"at 100 yards, +2.0" at 150 yards, +1.5" at 200 yards, 0 at 250 yards, -2.8" at 300 yards.

Mvh.

Publicerat

Missförstå mig rätt, 17 rem fireball är i princip min drömkaliber, OM den varit klass 3 med 20gr kula! Den hade då täckt alla behov jag har för lillbössan med väldigt lätt rekyl i utbyte samt minimal risk för rikoschetter. Ska man upp i 40gr med den för att jaga det man vill så har jag lika gärna 222.

Det är illa nog att 17hmr inte är klass 3 i Sverige, men 17 rem!?

Publicerat

Självklart skall man testa det man är nyfiken på, att kaliber .17 inte är tillåten för räv är såklart en nackdel samtidigt som vi nog får anta att Flex är medveten om detta. Skall du upp på rävkalibrar så är 20 VarTarg en vass kandidat men om du är sugen på en .17 så skulle nog jag valt en .17 Rem FB istället för en .17 rem

Inskjuten på 200m så skiljer det 3 cm på 300m vilket känns rätt marginellt, däremot så kan du räkna med nästan den dubbla piplivslängden hos en 17 Rem FB jämfört med en 17 rem och dessutom så är nog en .17 Rem FB mer harmonisk ur ett precisionsperspektiv men det saknar jag egen erfarenhet av.

Det som alltid är kritiskt med dessa små kalibrar är skicket på pipan, det gäller att vara flitig med rengöringsattiraljerna :P

Henrik

Publicerat

Vad är skillnaden mellan .17 remington FB och .17 mach 4a finns det färdig ammo eller hylsor till någon av dem?

Jag tror dessa .17 kalibrar sitter som en fläskläpp för dig Flex så det är bara att bygga ;)

Publicerat

Lars,

17 Rem FB är i princip en nedstrypt 221 Fireball. Till denna finns det färdigladdad ammunition och hylsor från i vart fall remington att tillgå.

17 Mach 4 är en kantantändningspatron som i princip är en nedstrypt 22 LR.

Henrik

Publicerat

Den .17 mach4a jag sett har också varit en nedstrypt 221FB det är inte mach2 du tänker på?

Kollade googel och .17 remington FB är en skapelse från remington för att efterlikna mach4a. Så det känns smart att välja remington varianten istället för en wildcat

Publicerat

Lars, ibland går det lite för fort :blush: Givetvis har du helt rätt, 17 mach 4 är den vildkatt som remington för ett par tre år sedan valde att gör fabrikspatron av.

My bad......

Henrik

Publicerat
  • Författare

Tack för ert intresse i tråden :D

Som Henrik säger så vet jag att man inte får panga räv med den :angry: men som kråkfågel sprängare verkar den o va ypperlig o det som är riktigt spännande för mig är en riktigt lång in smygning på en kråkfågel o sen panga till den det är klockrent tycker jag :D

Som sagt så har jag lådan o nu ser jag efter en pipa o det lutar åt en lw eller kriger får se vad c kan hitta för någon åt mig stock har jag inte tänkt på än blir väll Henrik som får va bollplank igen :D

Mvh.

Publicerat
  • Författare

Lägger in en bild på lådan den har lite överdimensionerad rekylklack som är stiftad o sako utdragare :D

post-906-0-95292700-1302593633_thumb.jpg

Nu börjar jag o vela då jag får köpa rivare o hylsor o laddverktyg till 17 Rem FB o sen duger den ju bara till o banka kråkfågel en 6mm xc har jag ju suktat efter länge o polarn har ju alla delar hemma till den o det går ju o skrämma upp en 55gr kula till 1100-1200m/s o sen får man ju jaga lite flera viltarter med den kalibern så ja ja får tänka lite till <_<

Mvh.

Publicerat

Flex-ser bra ut,

ja en 6XC är en god idé ur en massa andra aspekter,

frågan är om du inte skall acceptera det smarta med det o beställa en?

det finns 58 grains Berger FB som är rena stridsspetsarna om de gör 1000+ m/s

/Chris

Publicerat

6XC är brutalt rolig. skjuter som en gud gör min bössa. trevlig på många sätt. skjuter dock själv 105gr A-max till ja allt egentligen. har inga planer på en ny kula.

kalibern/min bössa gör allt jobb o sköter sig extremt bra ( jag behöver knappt vara med längre :huh: )

men du suktar efter en brutal liten 17 kula i hög hastighet och man lever bara en gång! köp de du finner mest roligt. jag finner 17 kulorna mer varierande då det känns lite bättre med en sån mot trädtoppen där en kråka sitter än en 105gr A-max mot samma kråka -_- ( inbillad säkerhet möjligen men de känns bättre )

6XC för mer jaktbart vilt!

17 kalibrarna för att det är roligt!

bara o välja B)

Publicerat

Lägger in en bild på lådan den har lite överdimensionerad rekylklack som är stiftad o sako utdragare :D

post-906-0-95292700-1302593633_thumb.jpg

Nu börjar jag o vela då jag får köpa rivare o hylsor o laddverktyg till 17 Rem FB o sen duger den ju bara till o banka kråkfågel en 6mm xc har jag ju suktat efter länge o polarn har ju alla delar hemma till den o det går ju o skrämma upp en 55gr kula till 1100-1200m/s o sen får man ju jaga lite flera viltarter med den kalibern så ja ja får tänka lite till <_<

Mvh.

Fina fisken!

Perfekt början med en redan riktad och hottat lås, visserligen torde väl kaliber .17 inte behöva så grov rekylklack men den är både snyggare och bättre så att spara matrial där är dumt. Visst fungerar en XC som varmint också men kalibern är mer lämpad att skjuta +100gr kulor men gissar att en 8" twist kan fungera även med lätta kulor blev lite sugen att testa en kråkladdning till min XC nu :rolleyes:

Publicerat

Röstar på 6XC! Mest för att jag har en pipa till övers :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Tack för era funderingar stöd o hjälp pöjka :D

Pratade med crister o han tyckte oxå att det var bättre o satsa på en 6mm xc jag har ju lite mer nytta av en sådan så det blir en XC :D

Mvh.

Publicerat

välkommen till klubben då får man väl säga! grymt trevlig kaliber! blir det lätta och blöta kulor eller några med lite tyngd i?

Publicerat
  • Författare

välkommen till klubben då får man väl säga! grymt trevlig kaliber! blir det lätta och blöta kulor eller några med lite tyngd i?

En får tacke då :D det blir lätta kulor jag tar 1-10 stigning :D

Lämnar in licenspappren nästa vecka sen är det bara o vänta på pipa en lw blir det :D

Mvh.