Publicerat April 10, 201115 yr Har precis börjat att ladda och har nu kommit såpass långt att jag är redo att ladda mina första patroner. Jag har Sierra Gameking 180gr. som jag skall ladda i normahylsor. Krutet är Norma 203B. När jag tittar i normas tabell så ser jag att den minsta "min" laddningen för 180gr. är 41,0 grains. Max ligger mellan 43,2 till 44,1 grains för 180gr. kulor. Om jag då följer rekomendationen att ta max minus 10% så hamnar jag en bra bit under "min". Om "min" inte är säker vad betyder då det värdet? Så skall jag gå på max minus 10% eller är det säkert att använda "min" värdet? /E
Publicerat April 10, 201115 yr Håll dig till laddtabellen. Säger den 41 grain så är det 41 grain. Starta där och arbeta dig uppåt. Prova med ½ grain i stegen upp till max. Så får du se var du får bra träffbilder. Bästa träffbilden kan bli på min laddning lika gärna som på max, eller därimellan.
Publicerat April 10, 201115 yr Författare Tack! Hade en känsla av att det var rätt väg, men kan inte vara nog säker när det är första gången
Publicerat April 10, 201115 yr Jag skulle inte ladda mer än 5-10 skott i första rundan, om det är något som inte är bra med laddningarna och eller de inte skjuter väl. /Christian
Publicerat April 10, 201115 yr Författare Tänkte ladda 5 stycken och testa imorgon på banan för att se hur det funkar. /E
Publicerat April 11, 201115 yr Författare Var en sväng till skjutbanan idag för att premiärskjuta egenladdat. Till min stora förvåning fungerade alla patronerna som förväntat med en trevlig träffbild på 22mm. Jag sköt två Norma jaktmatch som referens och de handladdade träffade ca 40 mm över jaktmatchen. Är det rätt tolkat att det beror på en högre hastighet och således kortare bantid. Eller kan det vara något annat? /E
Publicerat April 12, 201115 yr Var en sväng till skjutbanan idag för att premiärskjuta egenladdat. Till min stora förvåning fungerade alla patronerna som förväntat med en trevlig träffbild på 22mm. Jag sköt två Norma jaktmatch som referens och de handladdade träffade ca 40 mm över jaktmatchen. Är det rätt tolkat att det beror på en högre hastighet och således kortare bantid. Eller kan det vara något annat? /E Det betyder nog inte högre hastighet. Pipsvängningarna kan göra att träffläget blir högre även med lägre hastighet. Fabriksladdade brukar vara ganska hårt laddade.