Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ljuddämpare till en 22 magnum?

Featured Replies

Publicerat

Tjenare! skulle böhöva hjälp med att fundera ut om det skulle löna sej att laga en ljud dempare på min savage 93 22 mag. den smäller ju sä fans så man törs ju inte skjuta nära huset. är det någon som har erfarenhet så sej! :) blir det någon skillnad om man lägger på en eller inte :)

mvh sebastian

Publicerat

Jo visst smäller det,

men om du bor eller jagar i Sverige så kan du inte utan vidare få tillstånd för en sådan dämp,

klass 1-2 medger dämpare utan vidare prövning, för klass 3-4 krävs det förutvarande hörselnedsättningar för att medge tillståndet eller ja om du har ett skyddsjaktsuppdrag inom kommunen kan det vara en annan grund.

Nu har du de klara legala förutsättningarna för dämp innehav och bruk.

/Christian

Publicerat
  • Författare

men hur stor är skillnaden märker man av nån ljud skillnad då du har utan eller med ljuddempare?

Publicerat

Inte speciellt stor erfarenhet men den enda 22WM jag skjutit dämpad small som f-n.. upplevde ingen större dämpning men det beror självklart på vilken dämp. Osäker på fabrikat på den som satt monterad på den bössan.

Mvh!

Publicerat

Åtskilliga försök av onämnd person resulterade i 13db`s sänkning av knallen.

Så rekomendationerna är att lägga ner den verksamheten.

Onödigt att uppfinna hjulet igen! :rolleyes:

Publicerat

Nu skall vi inte vara okluriga här,

det är otroligt att anta att en person som kan mäta DB på ett tillförlitligt sätt skulle vara så pass dum att det sker olovligen,

med rätt dämpare, dvs en äkta och ingen 22 LR dämp går det att tämja en 22 WMR också,

frågan är om det är lagligt att göra det därvid är det klart att inga sådana skäl har meddelats i denna tråd.

/Christian

Publicerat

Innan påhoppen haglar: Inte i Sverige !

Har skjutit en del med både .22 och .22 WM, det går alldeles utmärkt att dämpa en .22 Magnum.

Nu har jag aldrig mätt dämpningen i dB men subjektivt tycker jag att det låter någonstans mellan .22 och .222 om alla är dämpade.

Raggarö

Publicerat
  • Författare

är det någon som vet villka ljuddempare som skulle vara bra till just en 22 mag? innom en rimlig prisklass? :)

Publicerat

Ok då fortsätter vi,

1 du får inte dämpa din 22WMR utan tillstånd, att bistå dig enbart så mycket som i ord är handlingar som är tveksamma och med stor sannolikhet potentiella källor för omprövning av andras tillstånd för det fall att myndigheten skulle reagera på vad som skrivs här.

2 ingen här inne är så pass blå att han inte förstår allvaret i detta och jag förutsätter att ingen kommer att bistå dig i din fråga.

Varken mod eller med bestämmanderätt men jag har ett helt normalt fungerande samvete och det berättar för mig att jag inte avser att verka för överlagda brottsliga handlingar i publika fora.

/Christian

Publicerat

Jansson/Sebastian..

Om du bara tydliggör att du har alla tillstånd som krävs för att dämpa akutell kaliber så ska du få tips och råd men innan dess så kommer inte tråden att utvecklas i den utsträckning du önskar. Du är dessutom nyregisterard så vi känner dej inte på något sätt.

I medlemsarean går det utmärkt att skriva en presentation förövrigt.

/ Rikard

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

tack för all innfå. uppskattas! vet inte hur ni har det i sve men jag bor i finland så här har vi på det vise vad jag har förstått av dom i jakt butiken, så man får utan några tillstånd en ljuddempare. det dom sa var bara att jag skulle komma in med bössan så för dom den till en vapensmed så jänngar han pipan och legger på en ljuddempare.

Publicerat

Jo här på finska sidan går det bra med dämp utan vidare funderingar... Man behöver inget extra tillstånd som i Sverige...

Tyvärr så kan inte jag svara på din fråga... Men det verkar finnas kunskap i de som svarat tidigare i tråden...

Men som dom säger så kan det vara känsligt, och det är nog onödigt att lägga ut denna kunskap på publikt forum hursom...

Men kanske går att lösa via pm?

Publicerat

tack för all innfå. uppskattas! vet inte hur ni har det i sve men jag bor i finland så här har vi på det vise vad jag har förstått av dom i jakt butiken, så man får utan några tillstånd en ljuddempare. det dom sa var bara att jag skulle komma in med bössan så för dom den till en vapensmed så jänngar han pipan och legger på en ljuddempare.

Ja i Finland är det inga bekymmer med ev tillstånd än, så en ASE-UTRA Jet Z compact and off you are.

/Christian