Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bauer 3-12x56 sl belyst

Featured Replies

Publicerat

Hej

Ja då skriver jag min första tråd. Teorin för Jägarexamen skrevs i Tisdags och jag skjuter upp om knappt en månad. Och lär med denna tråd skapa mig ovänner här direkt ;-)

Jag vet att det finns flera trådar som behandlar billiga sikten redan... Har läst flera av dem och förstått vad folks uppfattning är och är fullt införstådd med att begagnat är att föredra framför nytt billigt.

Men!

Min situation är följande: Jag har ingen egen mark och är inte med i något jaktlag ännu (har någon något tips på bra jaktlag nära Göteborg som kan tänka sig ta mig under sina vingar så hör gärna av er ;-), Så jag kommer inledningsvis att förlita mig på att få haka på en kollega och kompisars släkts välvilja.

Detta gör att jag inte vet vad för jakt som kommer bedrivas eller vad som i huvudsak kommer jagas utan vill vara öppen för det mesta från sen vakjakt på gris, till smygjakt i gryningen, älgjakt på dagen. Ja ni vet mer än mig om detta, så ni förstår.

Då till frågan:

Budgeten är begränsad.

Specen på "Bauer 3-12x56 sl belyst" är ju väldigt fin och talar för ett brett användningsområde. Jag vet att många skriver dåligt om Bauer, men har inte sett någon som har sikten från Bauer uttala sig om dem och de flesta trådar där de nämnts är något/några år gamla.

Det kostar 6000kr (5000kr i paket med vapen). Begagnade sikten med motsvarande spec av mer känt märke kostar MINST det dubbla och verkar inte finnas i överflöd direkt...

Jag resonerar lite så här: Ja förmodligen är siktet inte värdsbäst direkt. Men det kanske duger tills jag jagat ett litet tag och vet mitt behov mer och sparat i hop mer pengar för att skaffa ett bättre?

Tänker jag fel? Är det någon som använt det och kan berätta om det är skottfast med mera?

Tips på övriga sikten och tankar mottages.

Vet att det finns massor av trådar som behandlar första sikte. Men känner inte att jag hittar svaren på mina frågor (söker kanske fel/dåligt).

Tack

/Marcus

Publicerat

Att du inte finner nån som har Bauer kanske är ett bra svar i sig ^_^

Jag, och många med mig, är förespråkare till att köpa bra begagnad optik. Varför?

Jo, köper du ett sikte som du tänkt (tex Bauer) för 6000:- och ska sen spara ihop till bättre optik så kommer du ju att sälja, i det här fallet Bauern, och på sin höjd få igen hälften av dina 6000:- Men köper du säg en Trijicon, eller en äldre Zeiss/Swarovski/Schmidt u Bender för samma pengar så kan du sen sälja den för nästan samma pengar om några år. Fast å andra sidan, köper du en av dessa märken så behöver du kanske inte ens byta :lol:

Vet man vad som ska inhandlas och har pengar på fickan kan man göra ordentliga fynd, ofta på blocket.

Så i min mening kan du investera dina tänkta 6000:- i jävligt mycket bättre optik än Bauer.

Belyst eller inte? Köp utan nu (Trijicon är iofs belyst) och känn efter. Finns behovet av belyst, dvs vakar mycket under mörka perioder så byt till en belyst, men prova först utan.

Mitt motto: Hellre kvalitetsoptik, icke belyst än sämre optik med belyst punkt -_-

Publicerat

Lyssna på vad mbbohman säger, hade inte kunnat sagt det bättre själv.

Raggarö

Publicerat

Jag har ett alternativ till dig, iof ska du först lyssna på Bhoman men om du väljer att strunta i honom så kolla upp Welter optik.

Det ÄR det enda "Billiga" fabrikatet med bra optik och som är prisvärt.

Annars är Sightron inte helt fel, men då är det nog big sky modellerna som är deras top of the line och då drar priset iväg en del.

Publicerat

Skippa Welther också, har aldrig sett någon sådan glugg men det kan inte vara bra :ph34r:

Jag är fundersam på vad du menar med "motsvarande spec"? Är kikarsiktena lika tunga, eller lika långa? Skall de vara svarta?

Det som gäller är mekanisk kvalitet i första hand och optisk kvalitet i andra hand. Sedan ingenting, ingenting, ingenting.... Någonstans på 100e plats kommer räksallad såsom belysning. Jag skulle, utan att blinka, hellre pürscha med en obelyst Meopta 1-4x22 (jag har en som drevjaktssikte) än med en Tjingtjong 3-12x56. Det är upplösningen och detaljkontrast som avgör vad du ser - i högre grad än objektivstorlek.

http://www.blocket.s...7.htm?ca=11&w=3

Redan här har du en glugg som kommer att vara helt överlägsen en 56 mm kinajunk i dåligt ljus. Du kan säkert pruta bort något mer eftersom den varit osåld så länge. Det vimlar av 7KSEK icke-belysta storzeissar på Blocket. Du får en begagnad belyst Meopta med 50mm objektiv för 6200 på Torsbo men även den är lite tung och tråkig - men pålitilig och optiskt OK.

Om du hade tänkt att lägga 6KSEK på belyst kinajunk så är det bättre att ge pengarna till mig. Jag säkerställer att du får ett bättre kikarsikte och behåller mellanskillnaden. ;)

Publicerat

Om du nu ska ha ett billigt sikte av icketysk/österrikisk kvalité så rekommenderar jag att du tittar på sikte från USA istället och drar nytta av den låga $-kursen.

De är billigare eller i samma nivå med siktet du nämner men är lika bra eller bättre i kvalité.

Exempel från Blocket.se

http://www.blocket.se/stockholm/Bushnell_Elite_3200_och_4200_Kikarsikten_29625939.htm?ca=23_13&w=3

http://www.blocket.se/lulea/Burris_SixX_2_12x50_Kikarsikte_UTFORSALJNING_32369832.htm?ca=23_13&w=3

http://www.blocket.se/blekinge/Belyst_Kikarsikte__Leupold_VX_R_3_9x50_lager_32028378.htm?ca=23_13&w=3

Publicerat

Du verkar bo i Göteborgstrakten, då har du i runda svängar 1,5 timmes körväg till Torsbo handels ( http://www.torsbohandels.com/ ). Bekanta dig lite med utbudet beg optik via deras hemsida sedan kan du åka dit och kika själv. Du har några olika Zeiss, Helia, Schmidt und Bender med 56 mm frontlins för i sunda svängar 6 kkr. Och lägger du på någon tusing når du en trijcon. Går du ner till 50 mm frontlins ökar du utbudet ytterligare.

Själv har jag belyst optik på en av mina bössor, men jag har ännu aldrig jagat med den i en situation då jag känt behov att att slå på den... Ens på natten... Så jag håller med tidigare inlägg, gå på kvalitet, mekanisk och optisk. Skulle du få med belysning så se det som en bonus snarare än ett grundläggande krav.

Publicerat
  • Författare

Lite de svaren jag förväntar mig. Som man frågar får man svar :D Men de hjälper! Tack.

mbbohman:

"Att du inte finner nån som har Bauer kanske är ett bra svar i sig " - Tänkte att siktet verkar faktiskt ha funnits i handeln i något år iallafall och de måste ju sälja annars skulle de ju inte finnas kvar? Men helt klart är det ett svar i sig ;)

HerrBerg:

Med motsvarande spec menade jag förstorings intervallett som verkar ganska allsidigt, 56mm borde ge ett helt okey ljusinsläpp och belyst vara bra för mörka vak. Och de siktena som jag hittat begagnat som jag med min kunskap (okunskap) tyckt verkat motsvara den specen har kostat mycket mer. Men nu fick jag mer kunskap och dessutom länkar till sikten som jag helt missat (måste vara blind som inte sett de annonserna).

"Om du hade tänkt att lägga 6KSEK på belyst kinajunk så är det bättre att ge pengarna till mig. Jag säkerställer att du får ett bättre kikarsikte och behåller mellanskillnaden." - Var försiktig med vad du lovar jag kanske antar erbjudandet ;)

waxin och RW: Tack skall kollas upp.

Älgflugornas Herre: Det skall bli ett besök på Torsbo redan bestämt sen innan jag och mina kompisar skall bara få i hop våra scheman...

Alla: Tack för tipsen. Öppnade mina ögon. Återkommer när jag ha nya dumma frågor :P

Publicerat

Bra, ännu en som är omvänd! :P

Vi bör nog tänka mer på viltet än plånboken!

Publicerat
  • Författare

Frontier: Jag var rättvänd från början ;) det är ju därför jag frågar. Skadeskjutning är den största oron jag har inför framtida jakter. Det var därför jag ville veta om någon hade siktet och om det var bra.

Har sökt och letat en del sen sist och det kommer nog lösa sig bra det här :-)