Publicerat April 12, 201115 yr Tänkte höra med er som jagar bäver om ni brukar förstöra dammar som de gjort? Har hört att det kan vara bra för då kommer de och bygger ganska snart igen. Den här dammen började de göra i höstas och nu får någon dag sen såg jag 3 st bävrar men fick inget skott läge. Vad tycker ni man ska göra? Tanken är att jag ska sitta så jag kan skjuta vid dammen. Ska den vara kvar eller ska jag riva lite i den för att locka dit dom? Mvh David
Publicerat April 12, 201115 yr Författare Tänkte höra med er som jagar bäver om ni brukar förstöra dammar som de gjort? Har hört att det kan vara bra för då kommer de och bygger ganska snart igen. Den här dammen började de göra i höstas och nu får någon dag sen såg jag 3 st bävrar men fick inget skott läge. Vad tycker ni man ska göra? Tanken är att jag ska sitta så jag kan skjuta vid dammen. Ska den vara kvar eller ska jag riva lite i den för att locka dit dom? Mvh David Redigerad April 12, 201115 yr med David
Publicerat April 12, 201115 yr är ingen expert på området, men har fått uppfattningen att om det är strömmande vatten, är dom mer intresserade av att dämma upp det. I lugnare vatten "smiter" juh inte maten iväg lika snabbt.
Publicerat April 12, 201115 yr Taget från länsstyrelsen sida. Rivning av bäverdammar 1 maj - 31 augusti När det gäller bäverdammar som orsakar skada under tiden 1 maj - 31 augusti finns sedan ett antal år möjligheten att riva sådana dammar utan att några särskilda tillstånd från myndigheterna behövs. Detta fordrar dock att man är jakträttshavare. Åtgärder får inte vidtas på bäverhyddor. Man har bedömt att under sommaren är bävrarna inte så beroende av dammarna.
Publicerat April 12, 201115 yr Tycker själv att dammar är trista att ha,men sitta vid hyddan är alltid säkert kort. Känner till några som åkt för miljöpåverkan då dom blåste bort några bävras verk som spolade bort en väg..
Publicerat Mars 20, 201412 yr Du bör tänka på att det inte är ok att riva i en damm före första maj och till jag tror september. Sen kan man diskutera var gränsen för att riva går. Förr var det förbud året runt. Kan säkert få fram bävern till dammen om man tar bort några pinnar.
Publicerat Mars 22, 201412 yr Personligen tycker jag att dammens vara eller icke varande skall bedömmas utifrån skaderisk på skog o väg mm. Samt hur stor nytta du har av extra villtvatten. Att riva lite i en damm för att locka dit bävern och skjuta där och då känns lite sisådär. Har dock gjort det. Kändes lite fel i efterhand.
Publicerat Mars 25, 201412 yr Instämmer med det resonemanget Henrik. Dock är de inte alltid så supersnabbt framme. Testade och satte dit en kamera för att kika vad det var för individer. Tog flera dar innan de dök upp och då i beckmörker. Beror säkert på var själva dammen är.