Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nosler Accubond

Featured Replies

Publicerat

Hej

Är lite nyfiken på denna kula till min .30-06. Finns den att få tag i fabriksladdad i Sverige.

Vore kul att höra om ni har erfarenheter av den från jaktsituationer.

Mvh Kalle

Publicerat

Borde egentligen inte skriva här, har inte tillräckliga erfarenheter av kulan än men knackat ngr rådjur och någon gris tror jag med kulan. Genomskott varje gång så jag har ingen aning om restvikt osv. Ett rådjur skjutet långt fram i bogen vart rätt trasigt men det var rätt nära håll med annars så har det varit snyggt och prydligt. Om de finns att köpa färdigladdade vet jag inte, har du kollat med Gustav på Kirunapatronen?

Mvh!

Publicerat

Norma laddar den i 30-06...

30-06

Kultyp                 Kulvikt        Bal.koeff  Hastighet i m/s 0 100 200 300  Anslagsenergi i Joule 0 100 200 300

Nosler Accubond 11,7g/180gr    0,507       815 757 701 648                3887 3352 2876 2454 

skall testa den när jag skjutit slut på mina ballistik tip den skall ju vara som bst men hårdare..kolla denna tråden där vi diskutera kulan tidigare

http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?topic=1021.0

Publicerat
  • Författare

OK, fick för mig att norma bara laddar nosler partition, eftersom accubond inte finns med deras hemsida.

Verkar som att noslerkulorna laddas upp till betydligt högre hastigheter än tex Oryx och Alaska, behöver Noslerkulorna det för att fungera bra?

Mvh Kalle

Publicerat

Nej då, Noslers kulor behöver inte högre farter men däremot har de bla zink i manteln vilket dels ger mindre avlagringar och tillåter högre hastigheter mm. Står om det på noslers hemsida, e för trött nu märkerr ja för att skriva mer :)

Jag håller på med lite laborationer med AB 150 till min 3006, för att testa att flåsa på dom ordentligt har jag varit uppe i 955-963 m/s som mest men med taskiga träffbilder på 40mm. Jag ska nu byta krutsort till URP ifrån 203b och se om det vill krympa något. Jag provar ut laddningar med BT 150 först innan jag börjar med AB, ger bra riktanvisningar var man är på väg samt att BT är betydligt billigare.

Tanken är att Accubond 150grn ska ligga runt 915-930m/s när jag är färdig, dels för att kulan har egenskaperna att vara en fin långhållskula samt nå upp till 7mm RM prestanda  ;D