Publicerat April 13, 201115 yr Har sedan några veckor hört ett så kallat dödsskrik från ett möjligt skadat rådjur. Det började ca 5 veckor sedan när jag gick ut med hunden och hörde ett hemskt skrik från en åker i närheten. När jag kom närmare såg jag ett rådjur vid ena kanten som haltade i snön och efter det linkat in i skogen börjar skrika igen i samma riktning som rådjuret gått in. Har observerat att rådjuret fortfarande är skadat och funderar på om det har någon slags kronisk smärta eller nåt? Min fråga är nu om någon vart med om nåt liknande? Har vart med om att geten skrikit liknande när kiddet dött men inte i flera veckor i sträck....
Publicerat April 13, 201115 yr Har sedan några veckor hört ett så kallat dödsskrik från ett möjligt skadat rådjur. Det började ca 5 veckor sedan när jag gick ut med hunden och hörde ett hemskt skrik från en åker i närheten. När jag kom närmare såg jag ett rådjur vid ena kanten som haltade i snön och efter det linkat in i skogen börjar skrika igen i samma riktning som rådjuret gått in. Har observerat att rådjuret fortfarande är skadat och funderar på om det har någon slags kronisk smärta eller nåt? Min fråga är nu om någon vart med om nåt liknande? Har vart med om att geten skrikit liknande när kiddet dött men inte i flera veckor i sträck.... Inte alls roligt... Är du helt säker på att det är rådjuret som skriker? Låter i så fall ofattbart! Aldrig hört talas om att de skriker så länge. Fruktansvärt att höra om ett djur lider!!
Publicerat April 13, 201115 yr Är det så pass skadat att det skriker för varje steg det tar så kanske man skulle överväga att avliva det. Ni som vet, hur går man tillväga? Först och främst måste man väl se till djurets bästa?
Publicerat April 13, 201115 yr Författare Det är riktigt jobbigt att höra hur djuret plågas. Har sett djuret utan att det skrek men haltar kraftigt, men har pratat med grannen som har jakträtten och han sa att han skulle hålla utkik. Enligt lagen så har även icke jakträttsinehavare rätt att avliva ett djur på annans mark om det avser ett ett giltiga skäl men jag har precis flyttat till byn och skulle nog kännas lite konstigt att börja panga rådjur mitt i byn offseason. Får nog överlämna det till grannen iaf. Tydligen hade han sett det tidigare i vintern också men vill avvakta och se om han repade sig.... Konstigt att han skriker så ofta hursom
Publicerat April 13, 201115 yr Det är inte varningsskrik/bröl du hört ? Det brukar rådjur göra om de upptäcker en ev fara men inte vet vad det är. Typ syn eller hörselintryck men ingen vittring. Vet de va som skrämt dem så drar de tysta iväg. När de går iväg o brölar så är det oxå vanligt att de har ryckig gång, typ stampar i marken emellanåt, skulle kunna tas för att ett djur haltar. Har visserligen hört rådjur skrika direkt när den blivit träffad men sen är de tysta. Att skrika ut smärtan är inget bra överlevnadsknep.. Det lockar till sig rovdjur. Rådjur kan skirka när hund eller rovdjur tar dem. Annars är de som sagt knäpptysta. Jag har mycet svårt att tror att ett rådjur skriker av smärta för varje steg de tar i flera veckor.. Så funkar inget djur i narturen oavsett hur ont de har. Sen har man som sagt rätt att avliva skadat djur ur djurskyddssynpunkt men det viktiga är att det ska gå att bevisa det efteråt. Att tex säga att man tyckte det haltade är inget bevis..
Publicerat April 13, 201115 yr Författare Det är inte varningsskrik/bröl du hört ? Det brukar rådjur göra om de upptäcker en ev fara men inte vet vad det är. Typ syn eller hörselintryck men ingen vittring. Vet de va som skrämt dem så drar de tysta iväg. När de går iväg o brölar så är det oxå vanligt att de har ryckig gång, typ stampar i marken emellanåt, skulle kunna tas för att ett djur haltar. Har visserligen hört rådjur skrika direkt när den blivit träffad men sen är de tysta. Att skrika ut smärtan är inget bra överlevnadsknep.. Det lockar till sig rovdjur. Rådjur kan skirka när hund eller rovdjur tar dem. Annars är de som sagt knäpptysta. Jag har mycet svårt att tror att ett rådjur skriker av smärta för varje steg de tar i flera veckor.. Så funkar inget djur i narturen oavsett hur ont de har. Sen har man som sagt rätt att avliva skadat djur ur djurskyddssynpunkt men det viktiga är att det ska gå att bevisa det efteråt. Att tex säga att man tyckte det haltade är inget bevis.. Låter som att det är långt ifrån ett bröl mer som ett hjärtskärande skrik som ett skjutet rådjur, men att det varnar nästan varje kväll/eftermiddag har jag svårt att förstå och att det är några hundra meter från bebyggelse och hästgårdar. Märkligt är det iaf
Publicerat April 13, 201115 yr Hittade ett klipp på tuben med varningsläte. Fast det förekommer sällan vintertid men ofta kring brunst. Lätet kanske används till mer än varning ? revirhävdande ?
Publicerat April 13, 201115 yr Författare Har tyvär sett det på för långa avstånd för att könsbestämma men vi har ju iaf vårjakt på bock här snart så kanske det finns det chans då.
Publicerat April 13, 201115 yr Författare Hittade ett klipp på tuben med varningsläte. Fast det förekommer sällan vintertid men ofta kring brunst. Lätet kanske används till mer än varning ? revirhävdande ? Mer som ett skrik ur en skräckfilm... har hört samma skrik från en get isamband med kiddet sköts. Åhhnej nu började terriern och skälla besiningslöst när ljudet gick igång....suck
Publicerat April 13, 201115 yr Åhhnej nu började terriern och skälla besiningslöst när ljudet gick igång....suck Min rottis gick igång på alla 100 också!