Publicerat April 14, 201115 yr Var igår till Landskapsregeringen och hörde om vilka av landskapets öar man får jaga sjöfågel från i år. Men de hade ej någon lista (ingen har velat göra en sådan var svaret..) eller ge nått bra svar på vilka det skulle vara ok att jaga på. Så de tyckte att jaga skulle köra på säkra kort, alltså öar som är välkända jakt allmänningar. De jag vet om är Sundsskären söder om Lemland, Röda Kon i Lumparn, Stenarna söder om Hammarland. Finns det fler?
Publicerat April 14, 201115 yr Var in till LR för ca 10år sedan för nån klarhet i detta jag också. Men fick samma svar som du då... Finns en hel del allmäningar runt om Åland som man får använda. Resningarna, Hönskobbarna och Kurbådarna är några som ligger i närheten av Mariehamn. Men det finns som sagt en hel del till. Sen finns det holmar i vissa kommuner som man kan boka tid på men då måste man bo i den aktuella kommunen.
Publicerat April 14, 201115 yr Är vätingen och väster- och östersten mm flera allmäningar? Ska ni ut med vettarna ihelgen då?
Publicerat April 14, 201115 yr Lökskären tror jag det heter söder på järsö. Men är ej säker. Lökskär med fyren på är iaf naturskyddsområde..(Stora Lökskär)
Publicerat April 14, 201115 yr Lökskär med fyren på är iaf naturskyddsområde..(Stora Lökskär) haha där ser man!
Publicerat April 14, 201115 yr har också ställt mig frågan ganska många gånger.. då man har hört att det finns... men ingen har kunnat säga någonting... tycker ju man bör kunna få klara besked i en sådan fråga från polisen/LR eller någon annan instans... kanske något att djupdyka lite mera i för att få en fullständig bild... Har i dagens läge inte koll på något sådant område... (nu vet jag ju det ni räknat upp)
Publicerat April 15, 201115 yr Författare Tyckte att svaret var lite luddigt så jag mailade en på landskapsregeringen som har koll. Och de har lagt upp på sin sida vilka öar som gäller, och tyvärr är det bara två ställen... http://www.regeringen.ax/naringsavd/skogsbruksbyran/jaktochviltvard/riktlinjer.pbs och så klickar ni på: Jakt på av landskapet ägda land- och vattenområden 2011.pdf Karta_Harun.PDF Karta_Harun.PDF Karta_Sundskar.PDF Karta_Sundskär.PDF
Publicerat April 15, 201115 yr Fan, jag är avundsjuk på er ålänningar. Vår fågeljakt är det bästa som finns! Nu får man bara vänta till hösten...