Publicerat April 14, 201115 yr Jaha , då var det dags för mig att som projekt stalker ta steget och göra en första tråd. Hoppas att det kan vara kul på resan. Utgångsämnet är en Sako 75 Finnlight i .308, med av tidigare ägare monterade öppna riktmedelifrån Recknagel, en bössa som ifrån början var tänkt att vara en drev & hundförarbössa , men som nu troligen kommer bli min följeslagare , vår som höst på vak & drev. Det jag hade tänkt mig att göra är följande: Ta bort Key-locken till fördel för en uppspänningsmodell Byta Kolv Säkring Det var väl egentligen här allt började , att få avlägsna nått så fult och enligt mig onödigt som Sako.s Key-Lock, tanken var ifrån början att köpa nytt huvud och helt enkelt byta ut denna till en orginal. Men efter att ha lite problem med säkringen , så kom jag in på andra tankar , om en uppspännartangent eller motsvarande, en nära vän tipsade om Andreas i Tyskland som har fina Manuella Spänntands hylsor för slutstycket , en sådan är nu beställd och Andreas kommer att montera denna när han kommer på besök under Maj. Den bibehåller fortfarande extra tangentens funktion vid plundring , genom att helt enkelt dra armen åt höger. Enl. mig klart vackrare än Key-locken. Och inte så mycket dyrare än nytt slagstift och slutstycks huvud. Kolv En ny rak kolv har beställts ifrån Mcmillan , valet föll på en Sako Safari med Edge förstås , för att behålla vikten, passade även på att beställa den utan uttag för säkring då detta inte behövs iom. tangenten , samt att jag valde att be dem montera infällda koppar för rem-montaget. Valet föll för en svart kolv , då jag tycker det harmoniserar imot den borstade rostfria ytan. Öppna riktmedel Monterades av förre ägaren , Recknagel Räz Kikarfäste Valet föll på Sako's egna QR-mount , funktionella och eftersom jag har en annan Sako med samma lådstorlek kan jag skifta enkelt därimellan. Kikare Det fick bli Schmidt & Bender för hela slanten , en Zenith 1.1-4x24 FD 0 samt en Zenith 2.5-10x56 FD7 som egentligen var avsedd för Varminten men som nu kommer klä Finnlighten också troligen. Här en bild på Finnlighten med tillhörande sikten: Sådär , nu har jag lagt upp mitt pågående projekt , nu återstår lite väntande först å främst att Maj månad skall komma , så att uppspännaren blir monterad, och att kolven kommer lagom innan älgjakten. Hoppas jag kanske tillfört nått , och jag kommer slänga upp bilder under tidens gång , fler tankar osv. All input välkommnas På återhörande / Tomas
Publicerat April 17, 201115 yr Jaha , då var det dags för mig att som projekt stalker ta steget och göra en första tråd. Hoppas att det kan vara kul på resan. Utgångsämnet är en Sako 75 Finnlight i .308, med av tidigare ägare monterade öppna riktmedelifrån Recknagel, en bössa som ifrån början var tänkt att vara en drev & hundförarbössa , men som nu troligen kommer bli min följeslagare , vår som höst på vak & drev. Det jag hade tänkt mig att göra är följande: Ta bort Key-locken till fördel för en uppspänningsmodell Byta Kolv Säkring Det var väl egentligen här allt började , att få avlägsna nått så fult och enligt mig onödigt som Sako.s Key-Lock, tanken var ifrån början att köpa nytt huvud och helt enkelt byta ut denna till en orginal. Men efter att ha lite problem med säkringen , så kom jag in på andra tankar , om en uppspännartangent eller motsvarande, en nära vän tipsade om Andreas i Tyskland som har fina Manuella Spänntands hylsor för slutstycket , en sådan är nu beställd och Andreas kommer att montera denna när han kommer på besök under Maj. Den bibehåller fortfarande extra tangentens funktion vid plundring , genom att helt enkelt dra armen åt höger. Enl. mig klart vackrare än Key-locken. Och inte så mycket dyrare än nytt slagstift och slutstycks huvud. Kolv En ny rak kolv har beställts ifrån Mcmillan , valet föll på en Sako Safari med Edge förstås , för att behålla vikten, passade på att beställa den utan uttag för säkring då detta inte behövs iom. tangenten , samt att jag valde att be dem montera infällda koppar för rem-montaget. Valet föll för en svart kolv , då jag tycker det harmoniserar imot den borstade rostfria ytan. Öppna riktmedel Monterades av förre ägaren , Recknagel Räz Kikarfäste Valet föll på Sako's egna QR-mount , funktionella och eftersom jag har en Sako med samma lådstorlek kan jag skifta enkelt därimellan. Kikare Det fick bli Schmidt & Bender för hela slanten , en Zenith 1.1-4x24 FD 0 samt en Zenith 2.5-10x56 FD7 som egentligen var avsedd för Varminten men som nu kommer klä Finnlighten också troligen. Här en bild på Finnlighten med tillhörande sikten: Sådär , nu har jag lagt upp mitt pågående projekt , nu återstår lite väntande först å främst att Maj månad skall komma , så att uppspännaren blir monterad, och att kolven kommer lagom innan älgjakten. Hoppas jag kanske tillfört nått , och jag kommer slänga upp bilder under tidens gång , fler tankar osv. All input välkommnas På återhörande / Tomas Hej Tomas! Ska bli intressant att följa ditt projekt från start till mål. Är särskilt sugen på att se vad du uppnår för färdigt resultat med spänntangenten. Har hört både plus och minus om den där modellen. Ser ut som ett perfekt upplägg tycker jag. Blev själv lite sugen på en Finnlight MVH/Jocke
Publicerat Maj 31, 201115 yr Författare Nu har tangenten blivit monterad , och so far har jag bara positiva intryck av den , skall bege mig ut på skjutbanan för lite praktiska prov.
Publicerat Oktober 2, 201114 yr Författare Tangenten funkar klockrent , efter lite inslitning , jakt som klickpatron. Kolven har anlänt och är monterad men ej fotograferad.
Publicerat November 9, 201114 yr Författare Detta pågående projekt kan nu flyttas till Avslutade projekt